baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Wymiana skrzyni biegów w silnikach seri D

Autorem tekstu jest rem36

Dziś wymieniamy skrzynie. Co będzie potrzebne:

  • zestaw kluczy 10-12-14-17-19 nasadki z przedlłżkami plus płaskie
  • ze dwa podnośniki
  • duuuzy plaski śrubokręt
  • kwadratowe pokrętło na 3/8 cala
  • przydałby się ściągacz do sworznia zwrotnicy
  • młotek jak zawsze
  • jakiś pojemnik na olej
  • lejek lub jakaś butelka do wlania oleju
  • kanał.

No to zaczynamy od podniesienia prawej strony samochodu i zdjęcia prawego przedniego koła, tego nie będę opisywał. Do zdjęcia skrzyni musimy odsunąć prawa półoś, najłatwiej zrobić to poprzez odpięcie dolnego sworznia zwrotnicy (kolor niebieski).

W tym celu należy wyciągnąć zawleczkę i odkręcić śrubę, następnie najlepiej użyć specjalnych ściągaczy, można kupić na allegro, giełdach, sklepach motoryzacyjnych itd. za niedużą kasę (40PLN), lub próbować zbić zwrotnice młotkiem lub jakaś dzwignią. Jeśli sworzeń nie chce zejść możemy odkręcić mocowania wahacza do nadwozia (kolor czerwony) w sumie 4 śruby, lecz czasem tez dość ciężko je odkręcić. Nie musimy odkręcać śruby od piasty, ale możemy to zrobić dla ułatwienia bo wtedy można zupełnie wyciągnąć półoś.

Dalej bierzemy się za zlanie oleju a później wyciągniecie półosi, śruba od spuszczania oleju jest na kwadratowy klucz 3/8 cala kolor czerwony.

Następnie wyciągamy półosie wkładając duży śrubokręt miedzy skrzynie a kielich (kolor niebieski) i po prostu wypychamy kielich na zewnątrz ( z obydwu stron).

Następnie bierzemy się za odpięcie wybieraków, drążek reakcyjny odkręcamy bez problemu wykręcając jedna śrubę (kolor niebieski).

Trochę trudniej jest z wybierakiem, po odsunięciu gumowej osłony należy ściągnąć sprężynkę zabezpieczającą sworzeń, sam sworzeń należy wybić i tu przyda na się dobrze dopasowany bolec lub śrubokręt (sworzeń jest w środku pusty wiec bolec do wybijania nie może być za cienki ani za gruby) (kolor czerwony).

Od lewej strony skrzyni zostały nam do odkręcenia 3 śruby, dwie mocują skrzynie do tylnej łapy (duże śruby na klucz 19), zostaje jeszcze jedna śruba mocująca skrzynie do silnika znajduje się zaraz nad lewa półosią, na zdjęciu (kolor niebieski) założona jest na nią nasadka, Nie należy odkręcać śruby zaznaczonej na czerwono, jest to przyspawana nakrętka do śruby, która wykręca się od góry.

Od dołu zostało nam do zrobienia jeszcze, (odkręcenie dolnej podpory skrzyni (nie występuję we wszystkich modelach) są to dwie śruby na klucz 14 przykręcone w dwóch dolnych rogach skrzyni(czasem może okazać się konieczne zdjęcie wolnej części kolektora żeby to zrobić), oraz odkręcenie metalowej blaszki osłaniającej sprzęgło (zwykle przykręcona dwoma małymi śrubkami na klucz 10 i 12 ).

Na koniec należy koniecznie pamiętać żeby podeprzeć silnik od spory na podnośniku (najlepiej przez deskę bo miska jest dość miękka) !!!!!!!!!!

Na dole to już koniec idziemy na gore.

Zaczynamy od demontażu układu dolotowego, czego nie będę opisywał, ponieważ czynność ta rożni się miedzy rożnymi modelami i generalnie jest dość prosta i nie powinno być z tym problemów.

Zaczynamy od rozrusznika, jest on przykręcony na dwie śruby (kolor czerwony), dodatkowo jest do niego podciągnięty "+" (zielony) trzeba go odkręcić i czymś owinąć żeby nie stykał się z metalowymi elementami (lub ściągnąć klemę z akumulatora ale wtedy zresetujemy ECU, zegarek, radio, itd.), jest jeszcze do wyciągnięcia jedna wtyczka ( niebieski).

Dalej należy zdemontować wysprzęglik ( dwie śruby widoczne na zdjęciu)

oraz wszelkie zamocowane do skrzyni kostki i uchwyty (rożne w zależności od wersji) znajdują się tam czujnik prędkości (z tylu skrzyni ) z którego trzeba wypiąć kostkę) czujnik świateł cofania (na górze skrzyni na wysokości głowicy) którego również nie trzeba wykręcać tylko odpiąć, dodatkowo są mocowania przewodu do wysprzęglika, uchwyty na przewody z chłodnicy, itp.

Dalej zabieramy się za odkręcanie łap i samej skrzyni od bloku, od tego momentu należy podeprzeć skrzynie od dołu. Do odkręcenia mamy dwie "łapy" górna trzyma się na 3 śrubach/szpilkach (do szpilkę może być potrzeba wysoka nasadka), dodatkowo trzeba ja odkręcić od poduszki bo będzie nam później przeszkadzać (zaznaczone czerwonymi strzałkami), następnie odkręcamy przednia dolna łapę (wystarczy ja tylko odkręcić od skrzyni) (śruby znajdują się w miejscu zaznaczonym "okręgiem").

Teraz bierzemy się za odkręcanie skrzyni od bloku, rozmieszczenie śrub widać na zdjęciu, kolorem czerwonym zaznaczone są śruby, które odkręcamy od góry wyciągając je w stronę prawego koła, zdjecie przedstawia skrzynie od strony bloku, kolorem niebieskim zaznaczyłem śruby, które już powinny być odkręcone wcześniej od dołu.

tu jeszcze jedno foto poglądowe ( juz bez sprzęgła i koła zamachowego

Po odkręceniu wszystkiego skrzynie wypadnie sobie od tak, trzeba się z nią zwykle trochę naszarpać żeby wyszła, trzeba ja odsuwać od silnika aż do końca wyjdzie wałek sprzęgłowy i wtedy spadnie na dół, (waży trochę ponad 30 kg) więc można ja samemu swobodnie utrzymać.

No i skrzynia zdjęta.

Teraz można ja rozbierać i pogmerać w przełożeniach ;> lub zając się sprzęgłem. Przy okazji jeśli chcemy odkręcić docisk sprzęgła i koło zamachowe potrzebna jest nasadka (lub klucz oczkowy) dwunastokątny!!

Zakładając postępujemy w odwrotnej kolejności, Jeśli skrzynia nie chce wejść na miejsce trzeba trochę pokręcić kołem zamachowym żeby wielowypust na tarczy sprzęgła i wałku sprzęgłowym się "zazębił" . Na końcu wlewamy olej, wlewa się go po odkręceniu śruby zaznaczonej na zdjęciu.

Olej wlewamy aż jego poziom będzie na równo z otworem (aż zacznie wypływać przez otwór), niestety dostęp do tego wlewu jest gorzej niż kiepski, trzeba mieć jakiś długi lejek na tyle wąski żeby wszedł w otwór lub cos pokombinować.

Olej jaki powinniśmy wlać to najlepiej hondowski MTF (dostępny w ASO i niestety dość drogi 80pln/litr) lub silnikowy 10w40 , oleju do skrzyń serii d wchodzi niecałe 2 litry a do B trochę ponad 2l.

Opis dotyczy skrzyń od serii D!! W B serii postępujemy w zasadzie tak samo, jedyna znacząca różnica jest to, że lewa półoś składa się z dwóch części i trzeba odkręcić podporę i najlepiej rozpiąć też sworzeń zwrotnicy z lewej strony, żeby można było wszystko ładnie zdemontować.

Źródło: http://www.civicklub.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info