Wymiana centralnych przewodów hamulcowych
Honda Civic HB 94r
Autorem tekstu jest Scati
Witam, poniższy tutorial dotyczy wymiany centralnych przewodów hamulcowych w Honda Civic 1.3 Hb. Przewody wymieniamy z powodu dużej ilości rdzy i możliwości pęknięcia w momencie hamowania (safety first!) albo gdy nie przechodzimy przeglądu (jak to było w moim przypadku :-| ).
W Hondzie są dwa przewody - lewy oraz prawy. Jeden 3700mm drugi 32500 mm. Obydwa zakończone gwintem 119 wg katalogu.
Rzut okiem na schematy:
Schemat układu w komorze silnika, widzimy rozdzielacz gdzie schodzą się przewody w komorze silnika.
Co będzie nam potrzebne?
- przewody miedziane (dodajcie parę centymetrów) wraz z złączkami sztuk 4 (wg katalogu!). Przewody 5mm. Przewody wykona Wam np sklep motoryzacyjny.
- klucze nasadowe z licznymi przedłużkami, 8mm, 10mm
- klucze oczkowe
- koniecznie nożyce do cięcia metalu (długie, bez ogranicznika, w miarę małe - tak aby zmieściły się w zakamarkach samochodu)
- odrdzewiacz
- coś na obiad :) ja miałem pizze.
Zaczynamy:
- Na wstępie podejmujemy decyzje czy chcemy wymienić przewody w 4h czy w 8,5h. Otóż aby wymienić przewody szybko i skutecznie: musimy w tym celu zdemontować: przednie zawieszenie, układ wydechowy, osłony wydechu, bak. Jeżeli nie chcemy tego robić, a dalej cieszyć się prawidłowo ułożonymi przewodami, musimy uzbroić się w cierpliwość, dokładność i małe zwinne japońskie rączki. Wszelkie mocowania przy demontażu wymagają sprytu i czasu.. A zatem do dzieła!
- Zabezpieczamy błotniki szmatami tak aby nie porysować go w czasie pracy. Zaczynamy od podniesienia samochodu do góry i zdjęcia dwóch tylnich kół. Lepsze dojście do odpowietrzników.
- Blokujemy hamulec nożny poprzez dociśnięcie go maksymalnie kawałkiem drewna. (Unikamy zapowietrzenia układu)
- Zdejmujemy klemę z akumulatora bo nie chcemy, aby padł nam od włączonych świateł stopu.
- Przecinamy przewody metalowe w miejscu gdzie łączą się z przewodami gumowymi. Następnie używamy klucza nasadowego, broń boże płaskiego. Patrzymy czy przewód gumowy się nie skręca.
- Wchodzimy pod samochód i demontujemy plastikową rynienkę. Jest przytrzymywana przez 3 śruby 10mm (klucz nasadowy). Plastikowe sanki które trzymają przewody, a jest ich 5 trzymają się poprzez zawleczki. Wyciskamy je na zewnątrz.
- Przechodzimy do komory silnika, rozdzielacz wygląda tak
Nasze przewody, to górny prawy, dolny prawy. Przycinamy je zaraz przy końcówce, i kluczem oczkowym, odkręcamy.
Tutaj już obcięte:
- Kiedy już mamy przewody pocięte na końcach i na pewno już nie wrócimy do domu, trzeba to auto naprawić. Polecam demontaż przewodów fragmentami. Ponieważ są stalowe, bierzemy kleszcze do metalu i na krótkich 10 cm fragmentach je tniemy. Uważamy na wszystko inne w około.
- Przewód dłuższy posiada na końcu 3 mocowania, przyda się klucz 10mm oraz demontaż dwóch zaczepów osłony tłumika środkowego.
- Przewód krótszy jedno mocowanie w okolicach wahacza.
- Kiedy już po paru godzinach zabawy zdemontowaliśmy stary przewód. Umieszczamy nowy, końce zabezpieczyć taśmą oraz przymocować do końca gwint. najlepiej wsunąć je od góry z komory silnika. Następnie wzdłuż rynienki. Robimy kolanka, przewód jest miedziany, bardzo elastyczny - uważamy na możliwość zagięcia go. Polecam skręty wykonywać na czymś okrągłym.
- Kiedy już mamy wszystko gotowe, pozostaje nam skręcić go, przymocować i jak najlepiej zabezpieczyć (wsadzamy do rynienki, do zaczepów).
- Teraz będziemy musieli odpowietrzyć układ, dolewając płynu hamulcowego do zbiorniczka pompując przy tym hamulec nożny.
- Na koniec przy włączonym silniku upewniamy się czy nie ma wycieków przy rozdzielaczu, na łączeniu z przewodem gumowym, przy odpowietrzaczu.
Czas: 4-8h
Stopień trudności: wiesz co to klucz nasadowy? Jeśli nie, oddaj auto komuś innemu.
Koszt: około 100zł materiały (nie licząc pizzy)
Źródło: http://www.honda.slask.pl