Luz w układzie kierowniczym

ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

Luz w układzie kierowniczym

#1

Post autor: ernest90s »

Mam taki luz w kierownicy jak na filmiku :

Gdzie szukać przyczyny? Krzyżak czy gdzieś wyżej w kolumnie kierowniczej? Dodam że przy kręceniu na parkingu pojawiają się dźwięki skrzypienia z kolumny kierowniczej. Gdzie to przesmarować/ co wymienić? Czy krzyżaka można dokupić nowego?
Awatar użytkownika
Grzybohun
Natchniony
Posty: 1659
Rejestracja: wt 07 maja 2013, 17:45:56
Lokalizacja: ze wsi Warszawa
Wiek: 30

#2

Post autor: Grzybohun »

To piszczenie mnie też denerwuje - szukać przyczyny w samej kolumnie czy może coś z krzyzakiem..?
Najbardziej przy parkowaniu slychać, gdy z zera na lewo i prawo kręcę. Słychać jedynie do 160-180 st obrotu. Ktoś to rozwikłał? ;)
Awatar użytkownika
gruszecky
Natchniony
Posty: 1693
Rejestracja: ndz 15 lut 2009, 02:29:59
Lokalizacja: Otóż z Poznania
Wiek: 37
Kontakt:

#3

Post autor: gruszecky »

może być to prozaiczna sprawa-np. skrzypienie na wieloklinie, tam też luz-zdjąć kierownicę i obejrzeć czy tam nie są te ząbki pościerane
: http://ttgarage.pl

a oto moja Funky JDM toczka:

viewtopic.php?t=18302
Awatar użytkownika
Grzybohun
Natchniony
Posty: 1659
Rejestracja: wt 07 maja 2013, 17:45:56
Lokalizacja: ze wsi Warszawa
Wiek: 30

#4

Post autor: Grzybohun »

Magiel nowy więc to nie to ;) dzieki, obadam co moge
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

#5

Post autor: ernest90s »

u mnie to samo... magiel wymieniony no może nie nowy bo używany ale sprawdzałem na nim luz i nie było takowego... przynajmniej w sierpniu podczas wymiany. To skrzypienie dobiega ewidentnie z kolumny tylko nie wiem jak namierzyć to miejsce bo zdejmowałem obudowę i jakoś tego nie zdefiniowałem. Luz też się wydaje gdzieś w okolicach kolumny. Śrubę trzymającą wieloklin mi tak dokręcili podczas ustawiania zbieżności że nie mogę odkręcić kierownicy od kolumny. Chyba zdejmę krzyżaki i wrzucę je do starego oleju na jeden dzień a następnie nasmaruje - pytanie czym? Towot? Chyba nie... Smar do łożysk jakiś lepszy da radę? Takie pytanko jeszcze... można dokupić nowy przegub krzyżakowy do naszego modelu ?




Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego :) :gossip:
Boniek87
Żółtodziób
Posty: 11
Rejestracja: śr 15 wrz 2010, 15:03:03
Lokalizacja: WCI/NOL

#6

Post autor: Boniek87 »

ja miałem takie skrzypienie kilka razy ale tylko zimą w ej2, po chwili jak temperatura w aucie wzrosła to skrzypienie ustawało i na pewno nie było to skrzypienie w maglu tylko w kolumnie kierowniczej. Zobacz, bo może coś Ci obciera po prostu w którymś miejscu.

pytanie mam jedno - zdejmowali Ci kierownicę przy ustawianiu zbieżności? jeśli tak to w jakim celu...?;) jeżeli po to żeby kiera była równo a nie przekrzywiona na bok to zmień mechaników bo przestawiając kierownicę na wieloklinie zmieniasz sobie max skręt kół w lewo i w prawo.
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

#7

Post autor: ernest90s »

Tak właściwie to mi się przypomniało że ja przestawiałem bo nie blokowała się na środku tylko pod kątem 45 stopni w lewo jak założyłem sprawną maglownicę. I jak dobrze pamiętam to pytałem czy to nie będzie problem i chyba nie było takich przeciwwskazań. Zastanawiam się jakim cudem skręt w lewo i prawo miałby się zmienić... napisz co masz na myśli


Obrazek
Boniek87
Żółtodziób
Posty: 11
Rejestracja: śr 15 wrz 2010, 15:03:03
Lokalizacja: WCI/NOL

#8

Post autor: Boniek87 »

maglownicę masz zbudowaną na zasadzie listwy która po obydwu stronach jest zakończona drążkami a potem końcówkami. Jak zmieniasz maglownicę trzeba ją odpowiednio ustawić tak aby tak listwa nie była np. wysunięta w jedną stronę za bardzo a to dlatego że jak kręcisz kierownica to ona porusza poprzez kolumnę kierownicza trzpieniem w maglu który chodzi po tej listwie i ją wysuwa w lewo i prawo. Ta listwa ma swoje punkty graniczne i tak np. jak wysuniesz ją w prawo mocniej to wtedy żeby skręcić kołami w prawo na maxa powiedzmy że będziesz miał 1,5 obrotu a w lewo 2,5 bo nie będzie to wypośrodkowane. Nie wiem czy rozumiesz o co mi chodzi. Te wartości które podałem to tylko przykład bo róznicę raczej nie były by tak duże ale chodzi o sens tego. Tak samo dzieje się jak masz ustawiona zbieżność i sobie przekładasz kierownicę - jeśli jest przekrzywiona np. w lewo a Ty ją przestawisz w prawo to przy jeździe na wprost listwa już nie jest ustawiona w swoim prawidłowym miejscu. Ten temat już był kiedyś na forum poruszany.

Przy ustawianiu zbieżności kierownica powinna być porządnie zablokowana ale jak miałeś magiel zmieniany to najpierw powinien on być prawidłowo ustawiony (przy zmianie) a potem dopiero założona kolumna z krzyżakiem i wtedy wszystko będzie się ładnie zgrywać ze znakami.

w Twoim wypadku po zmianie magla jeśli nie został równo ustawiony taka zmiana kierownicy mogłaby nie zmienić max skrętu bo ta listwę można było już po fakcie ustawić właśnie poprzez przekładanie kierownicy odpowiednio ale wtedy już nie będzie to zgodne ze znakami. Najlepiej to naocznie pokazać bo opisać ciężko ;)
Awatar użytkownika
gruszecky
Natchniony
Posty: 1693
Rejestracja: ndz 15 lut 2009, 02:29:59
Lokalizacja: Otóż z Poznania
Wiek: 37
Kontakt:

#9

Post autor: gruszecky »

konkretna nakładka na kierownice, też taką miałem w peugeocie 205 w 2004 roku :)
: http://ttgarage.pl

a oto moja Funky JDM toczka:

viewtopic.php?t=18302
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

#10

Post autor: ernest90s »

Nie no magiel ustawiłem na środku przy wkładaniu na krzyżak kolumny kierownicy. Następnie obróciłem kierownicę tak żeby była względnie centralnie. Następnie zrobiłem zbieżność

Obrazek

Dużo lepiej się mi jeździ z dokładką - mam duże ręce no i nie chwytam za zimną kierę przy nienagrzanym aucie:) początkowo miałem wątpliwości co do tego ale przekonałem się po czasie że lepiej się z tym jeździ niż bez... a wydatek śmieszny.
iri
Żółtodziób
Posty: 11
Rejestracja: wt 16 mar 2010, 16:48:21
Lokalizacja: OKR

#11

Post autor: iri »

luz może też być objawem wytartych dolnych sworzni, miałem sytuacje ze krecilem kierownicą z "przerwami" a na zewnątrz skrzypiało. wymiana prosta a auto jak nowe
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

#12

Post autor: ernest90s »

Wymieniałem magiel + końcówki + sworznie (górny, dolny) w sierpniu więc raczej nie to. Po kilkukrotnych oględzinach stwierdzam że to coś w kolumnie na bank bo dalej ten luz się nie przenosi. A tak właściwie to chyba nawet przed krzyżakami. Więc albo coś z wielowpustem albo sam już nie wiem... trzeba będzie zajrzeć...
ODPOWIEDZ