WYMIANA ROZRZĄDU .. by ernest90s

Czyli jak to zrobić i się nie narobić.
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

WYMIANA ROZRZĄDU .. by ernest90s

#1

Post autor: ernest90s »

Zerwanie rozrządu nie powinno się przytrafiać nikomu kto w porę go wymienia. Paski rozrządu wytrzymują zazwyczaj w okolicach 100.000 km. Zalecane wymiany w większości aut to zazwyczaj co 50.000 km. Nie ma co zwlekać zbyt długo ponieważ później naprawa silnika może okazać się nieopłacalna.
Jeżeli chodzi o silnik D13B2 to wiele razy słyszałem że są bezkolizyjne. Z tego co mi zawsze wpajano wiem że bezkolizyjne jest dosłownie kilka modeli silników i nasze hondy do nich nie należą.

Zerwanie paska rozrządu może przynieść wiele uszkodzeń a najbardziej prawdopodobne to :
* pogięcie zaworów - spotykają się z tłokiem => koszt wymiany samej głowicy z planowaniem - ok. 250 zł
* Silnik D13B2 (goły bez osprzętu) można kupić na aukcji spokojnie za 400 zł. Więc w gorszych przypadkach naprawa silnika wydaje się już nieopłacalna. Nie wiadomo jednak w jakim jest stanie. Lepiej więc przekalkulować co się bardziej opłaca. Jeżeli masz silnik w dobrym stanie to ryzykuj z odpaleniem

Osobiście nie wymieniłem rozrządu po zakupie auta co poskutkowało zerwaniem paska (na karteczce przy rozrządzie było napisane 171.000km natomiast najechane mam teoretycznie 227.000 km). Wynikało by z tego że pasek najechał 56.000 ale wątpię, prędzej wierzę w przekręcony licznik.

Albo miałem dużo szczęścia albo naprawdę coś jest z tymi silnikami D13B2 że nic się im nie dzieje :) jedyną rzecz jaką uszkodziło zerwanie paska to plastikowa osłona rozrządu (kupiona za 35 zł na allegro).
Mój silnik odpalił, pracuje tak samo. Być może jeszcze wyjdzie jakiś defekt ale liczę na to że tak się nie stanie.

http://www.hondaworld.ru/manuals/civic9 ... ture59.gif

Plan ramowy wymiany :

1. Odłączamy klemę minusową akumulatora aby przypadkowo nie zmieliło nam palców przy wałkach silnika jakby dziwnym trafem miał chęć zapalić.
2. Zdejmujemy górną pokrywę zaworów.
3. Wykręcamy świece (osobiście tego nie robiłem ale lepiej to zrobić aby nie było kompresji).
4. Zdejmujemy górną pokrywę rozrządu.
5. Odkręcamy śruby trzymające pompę wspomagania. Odkręcamy mocowanie pompy do bloku silnika.
6. Zdejmujemy pasek wspomagania z koła pasowego. Odkładamy pompę na bok.
7. Luzujemy śruby alternatora, ściągamy pasek alternatora. Nie trzeba ściągać alternatora.
8. Jeżeli mamy klimę to należy zdjąć z koła pasowego pasek od klimy.
9. Polecam pomyśleć przy okazji o nowych paskach wieloklinowych.
10. Podnosimy delikatnie silnik podnośnikiem położonym do góry nogami np. za miskę olejową (byle nie na samym jej środku) - chodzi o to aby nie zniszczyć miski zbyt dużym naciskiem.
11. Odkręcamy łapę silnika. Obracamy ją do góry aby nie przeszkadzała.
12. Wyjmujemy podnośnik.
13. Podnosimy nim lewą stronę auta wcześniej luzując śruby lewego koła. Ściągamy koło. Zabezpieczamy auto przed spadnięciem.
14. Z drugiej strony silnika odkręcamy rozrusznik - dwie śruby 14-ki mocujące do bloku silnika.
15. Koło zamachowe jedna osoba blokuje szerokim płaskownikiem lub czymś podobnym.
16. Korzystając kilku przedłużek tak aby klucz wystawał poza nadkole, klucza stałego oraz metrowej rury nasadzonej na klucz stały odkręcamy śrubę mocującą koło pasowe. Gwint jest normalny prawy więc odkręca się w lewo. Trzeba użyć dużej siły. Dobrze aby druga osoba przytrzymywała płaskownik przy rozruszniku a by nie przeskoczył.
17. Zdejmujemy koło pasowe uważając na to aby nie zgubić malutkiego klina. Najlepiej odłożyć do pudełka wraz ze śrubą od koła pasowego.
18. Teraz możemy zdjąć dolną plastikową osłonę rozrządu.
19. Wyjmujemy pozostałości paska rozrządu.
20. Spuszczamy płyn chłodniczy z chłodnicy.
21. Odkręcamy pompę wody przygotowując wcześniej miskę bo poleci płyn chłodniczy z silnika.
22. Montujemy nową pompę wody, na uszczelkę proponuję trochę silikonu żaroodpornego.
23. Czyścimy wszystko dokładnie np. dieslem a następnie kompresorem, wycieramy do sucha.
24. Wymieniamy napinacz paska rozrządu.
25. Ustawiamy rozrząd według wytycznych podanych w manualu. Nie jest to trudne ale proponuję się skupić i przeczytać kilka razy ze zrozumieniem.
26. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności.
27. Sprawdzamy kompresję silnika.
28. Odpalamy :)

Uwagi :
* warto sprawdzić czy silnik odpali zakładając tylko pasek rozrządu (zostawiamy starą pompę i napinacz) - oczywiście zgodnie ze znacznikami ale z założonym kołem pasowym i oczywiście klinem do niego
* odpalanie silnika na nie założonym kole pasowym skutkuje zsuwaniem się paska do zewnątrz - koło pasowe ma przekładkę która nie pozwala paskowi się zsuwać
* dokręcamy śruby z określonym momentem - koniecznie klucz dynamometryczny
* polecam przy okazji wyregulować luz zaworowy - pokrywa zaworów zdjęta a i tak trzeba na silikon żaroodporny ją wkleić

Czas pracy :
Jeżeli robisz to po raz pierwszy to z tym poradnikiem powinieneś zmieścić się w 10h.

Części potrzebne :
* pasek rozrządu - w D13B2 106 zębów
* pompa wody - koniecznie, nie ma co żydzić
* napinacz paska rozrządu - to tym bardziej koniecznie do nowego paska
(te trzy elementy składają się w naszych silnikach na pojęcie kompletny rozrząd)
* prawdopodobnie także dolna osłona rozrządu (poszukać używki)

Klucze :
* Nasadowe 10, 12, 14, 17, 19
* Płaskie 10, 12, 14
* Metrowa rura na klucz nasadowy
* Kilka przedłużek do klucza stałego

Obrazek

Obrazek
Obrazek


Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
ODPOWIEDZ