Troche o VTEC'u

Serce samochodu niedomaga ?
Civic5g.pl
Nałogowiec
Posty: 829
Rejestracja: śr 11 cze 2008, 21:53:23
Lokalizacja: Globalna Wioska

Troche o VTEC'u

#1

Post autor: Civic5g.pl »

Troche o VTEC'u

System
elektronicznie sterowanych zmiennych faz i skoków zaworów VTEC (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control) sta3 sie ju? typowym dla silników Hondy sposobem 3aczenia ognia z woda. Produkuje sie obecnie 4 wersje tego systemu, ró?niace sie przeznaczeniem badY istotnymi cechami konstrukcyjnymi. W silniku o pojemnosci skokowej 1,5 litra stosuje sie wersje ekonomiczna systemu, zwana wczesniej VTEC-E.

Obrazek

Bloki i g3owice
silników VTEC wykonywane sa w wysokocisnieniowej technologii odlewniczej przyspieszajacej proces produkcji. Aluminium zawiera w3ókna krzemowe podwy?szajace wytrzyma3osa odlewu, co pozwala nieco skrócia silnik i podwy?szya jego sztywnosa, a w wyniku otrzymaa wiecej miejsca pod maska i mniej ha3asu. Tak zwana otwarta struktura bloku oznacza istotnie uproszczenie procesu odlewniczego. Teoretycznie powinno to powodowaa spadek sztywnosci silnika, ale dzieki zastosowaniu zaawansowanych analiz komputerowych uda3o sie uniknaa tego zjawiska. ¦cianki bloku tego silnika schodza poni?ej osi 3o?ysk wa3u korbowego. Stosuje sie te? bardzo sztywne, aluminiowe pokrywy 3o?ysk.

Silnik VTEC
mo?na zaliczya do jednostek d3ugoskokowych, co przyczynia sie do zredukowania d3ugosci silnika i poprawia jego charakterystyke w zakresie niskich predkosci obrotowych. Jest to najbardziej zaawansowany technologicznie kawa3ek metalu, z jakim mo?na sie spotkaa w codziennym ?yciu. Tuleje cylindrowe silnika wykonano bowiem z kompozytu FRM, czyli aluminium wzmacnianego w3óknami weglowymi. Takie rozwiazanie pozwala na znacznie szybsze odprowadzanie ciep3a, ni? w przypadku typowych tulei cylindrowych odlewanych z ?eliwa. W rezultacie mo?na istotnie zmniejszya wymiary silnika, badY znacznie podniesa jego moc, badY - jak w tym przypadku - zachowujac moc i wymiary podwy?szya trwa3osa silnika. Dodatkowe korzysci p3ynace z tej technologii to wieksza odpornosa na zu?ycie i mniejsza masa silnika.

Obrazek

Na wypadek
nietypowych, awaryjnych przecia?en cieplnych silnika, zastosowano rozwiazanie po raz pierwszy sprawdzone przez Honde w turbodo3adowanych silnikach Formu3y 1: zestaw dysz natryskujacych olej na denka t3oków, celem ich och3odzenia.

Silnik VTEC
wyposa?ono w ca3kowicie p3ywajace t3oki (znane ju? z Hondy Legend), co pozwoli3o zmniejszya wysokosa t3oka nad osia korbowodu, a dzieki temu zredukowaa ha3asy wywo3ane tak zwanym przek3adaniem sie t3oka.

Silniki
znane z Accorda i Prelude zyska3y sobie s3awe jednostek czterocylindrowych przewy?szajacych miekkoscia pracy wiele silników V-6. Taki efekt osiagnieto stosujac dwa wa3ki wyrównowa?ajace si3y bezw3adnosci drugiego rzedu. Wa3ki umieszczono w bloku po obu stronach wa3u korbowego nieco powy?ej jego osi. Wa3ki napedzane paskiem zebatym obracaja sie dwa razy szybciej od wa3u korbowego. System ten pozwala na bardzo skuteczna redukcje drgan silnika przy srednich i wysokich obrotach, czyli typowych dla silnika warunkach pracy.

VTEC-E SOHC

Silnik
posiada po dwa zawory ssace i dwa wydechowe w ka?dym z 4 cylindrów. System VTEC w tej wersji steruje tylko praca zaworów ssacych, zawory wydechowe dzia3aja tak, jak w innych silnikach 16 zaworowych.

Ka?dy
z 8 zaworów silnika VTEC posiada oddzielna krzywke i dYwignie do pracy przy ma3ych i srednich predkosciach obrotowych. Jeden z dwóch zaworów dolotowych ka?dego z cylindrów otwiera sie tylko na tyle, by uniknaa przegrzewania sie gniazd zaworowych. Drugi z zaworów ma równie? skrócony skok, co powoduje nadanie du?ej predkosci zasysanej mieszance. Zawirowanie jest tak du?e, ?e umo?liwia spalanie mieszanki o zubo?onym sk3adzie.

Jesli
warunki pracy wskazuja, ?e potrzebna jest wieksza moc wyjsciowa, to komputer sterujacy praca silnika otwiera zawór elektromagnetyczny, doprowadzajac do dYwigni zaworowych olej pod cisnieniem. DYwignie zaworów dolotowych ka?dego z cylindrów zostaja dzieki temu spiete w jeden mechanizm, a do pracy wchodzi trzecia srodkowa dYwignia zaworowa. Oba zawory dolotowe zaczynaja wtedy pracowaa, w typowy dla wysoko wysilonych silników szybkoobrotowych. Jednoczesnie mieszanka paliwowo - powietrzna zostaje wzbogacona do sk3adu stechiometrycznego.

Obrazek

Moment
zmiany trybu pracy zale?y od obcia?enia silnika: nastepuje on przy 2700 obr/min przy pe3nym otwarciu przepustnicy, a przy spokojnej, delikatnej jeYdzie spalanie ubogiej mieszanki jest kontynuowane a? do 3300 obr/min.

VTEC DOHC

System
DOHC VTEC pozwala jednoczesnie podwy?szya moc maksymalna, poprawia elastycznosa na niskich obrotach, zapewnia znakomite osiagi, utrzymaa w ryzach zu?ycie paliwa i nadaa silnikowi niepowtarzalne brzmienie wywo3ujace ciarki na plecach.

Celem
stosowania systemu VTEC jest jak najlepsze nape3nienie cylindrów mieszanka paliwowo - powietrzna w ca3ym zakresie predkosci obrotowych silnika. Wiadomo, ?e przy wysokich obrotach silnika, zawory powinny pozostawaa otwarte przez d3u?sza czesa obrotu wa3u korbowego, by daa mieszance, a póYniej spalinom dosa czasu na pokonanie si3 bezw3adnosci. Niestety, fazy rozrzadu dostosowane do wysokich obrotów silnika powoduja problemu przy niskich i srednich obrotach. Mieszanka paliwowo - powietrzna ma wtedy tendencje do uciekania z cylindra, a ju? wypchniete spaliny wp3ywaja z powrotem do komory spalania. Idealnym rozwiazaniem by3yby wiec inne fazy otwarcia zaworów przy ni?szych , inne przy wy?szych obrotach silnika - i w3asnie to zapewnia system DOHC VTEC.

Dla
ka?dego z 16 zaworów silnika DOHC VTEC zastosowano oddzielna krzywke i dYwignie zaworowa do pracy przy ma3ych i srednich predkosciach obrotowych nie przekraczajacych 2700 - 3500 obr/min. Zawory maja stosunkowo krótkie czasy otwarcia i ograniczony skok. Dodatkowo, jeden z dwóch zaworów dolotowych ka?dego z cylindrów zaczyna otwieraa sie nieco póYniej, co powoduje lepsze zawirowanie mieszanki.

Obrazek

Po przekroczeniu
pewnej predkosci obrotowej (zale?nej od obcia?enia silnika, otwarcia przepustnicy i temperatury p3ynu ch3odzacego), komputer sterujacy praca silnika otwiera zawór elektromagnetyczny, doprowadzajac do dYwigni zaworowych olej pod cisnieniem. DYwignie par zaworów dolotowych i wylotowych ka?dego z cylindrów zostaja dzieki temu spiete w jeden mechanizm, a do pracy wchodzi trzecia, srodkowa dYwignia zaworowa. Zawory zaczynaja wtedy otwieraa sie nieco wczesniej, zamykaa nieco póYniej, a ich skok jest w ka?dej chwili wiekszy ni? poprzednio - jest to podstawowa zasada dzia3ania systemu VTEC. Warto dodaa, ?e przejscie z jednego trybu pracy rozrzadu w drugi jest praktycznie nie do zauwa?enia dla kierowcy.

Niekiedy
stosuje sie w parze zmienna geometrie kana3ów dolotowych. Gdy silnik przekracza 4800 obr/min, otwiera sie dodatkowy kana3 powietrzny, zaspokajajac rosnacy apetyt jednostki napedowej. Takie rozwiazanie pozwala utrzymaa odpowiednio du?a predkosa zasysanego powietrza w pe3nym zakresie predkosci obrotowych.

Dane pochodza ze strony http://www.hondapl.org
Civic5g.pl
Nałogowiec
Posty: 829
Rejestracja: śr 11 cze 2008, 21:53:23
Lokalizacja: Globalna Wioska

#2

Post autor: Civic5g.pl »

Oto obrazowe ukazanie tego co sie dzieje gdy za3ącza sie VTEC

http://video.google.com/videoplay?docid ... 693&q=Vtec
Civic5g.pl
Nałogowiec
Posty: 829
Rejestracja: śr 11 cze 2008, 21:53:23
Lokalizacja: Globalna Wioska

#3

Post autor: Civic5g.pl »

szkoda ze tak trudno znalesc VTEC DOHC :-(
Civic5g.pl
Nałogowiec
Posty: 829
Rejestracja: śr 11 cze 2008, 21:53:23
Lokalizacja: Globalna Wioska

#4

Post autor: Civic5g.pl »

wystrczy dobre d16z6 pare usprawnien i tez wystrczy!!!!
Awatar użytkownika
AriN
Potrójny As
Posty: 327
Rejestracja: sob 16 gru 2006, 16:23:22
Lokalizacja: 3Miasto

#5

Post autor: AriN »

Bardzo fajnie zademąstrowane działanie vteca i opis silnika B16A, widać jak wszystko przeskakuje itp. :flex:

:D TO TRZEBA PRZEŻYĆ ŻEBY TO ZROZUMIEĆ, ŻEBY W TO UWIERZYĆ! :D
jarosz

#6

Post autor: jarosz »

http://asia.vtec.net/spfeature/vtecimpl/vtec1.html

Opisany V tec w sohc w dohc i 3-stage v tec z d15b :) vi gena
ODPOWIEDZ