JDM Style.
GENEZA
JDM. Coraz cześciej można usłyszeć ten skrót na zlotach czy wyścigach, te trzy literki są obiektem wielostronicowych dyskusji na forach dyskusyjnych. Dla coraz wiekszej liczby osób na świecie i w Polsce wszystko, co jest JDM staje sie obiektem pożądania. Co to w ogóle jest i o co w tym wszystkim chodzi?
Zaczeło sie niewinnie, jak to zwykle bywa. Ktoś gdzieś włożył dużo pieniedzy i pomysłu w upodobnienie swojego auta do odpowiednika z rynku japonskiego. Potem wyjechał z garażu by pokazać swoje dzieło szerszej publiczności. Publiczność zaaprobowała nowy styl entuzjastycznie go przyjmując, czego owocem jest dziś multikontynentalny JDM-szał. JDM to skrót od Japan Domestic Market, czyli Rodzimy Rynek Japonii. W praktyce oznacza to, ze auto lub jego cześć zamienna jest JDM jeżeli pochodzi z Japonii i jest przeznaczona wyłącznie na japonski rynek. Dziś literki JDM mają już swoją historie i znaczenie ideologiczne a dla niektórych niemal religijne. Dla ludzi siedzących w temacie jest to niezwykle wysmakowany styl tuningu auta, rodzaj najwyższego stopnia wtajemniczenia. Polsce ten stopien wtajemniczenia nie jest obcy już od paru lat, czego dowodem są coraz liczniejsze grona sympatyków JDM na kilku forach motoryzacyjnych oraz coraz wieksza ilość aut stylizowanych w myśl kultu JDM. Entuzjaści tuningu JDM to zgrane grupy wymieniające sie informacjami i doświadczeniami oraz pomagające sobie nawzajem w zdobyciu elementów do swoich aut, nie brak wśród nich prawdziwych ekspertów.
DLACZEGO JDM
Auta z rynku japonskiego zwykle były oferowane w lepszych wersjach wyposażenia i przeważnie były bardziej wyrafinowane technicznie, co owocowało wiekszą mocą w stosunku do aut z rynku europejskiego i amerykanskiego. Pierwsi na pomysł przeszczepiania elementów z aut JDM do swoich samochodów byli oczywiście Amerykanie. Jako że pasjonaci tego typu tuningu w USA mają pieniądze i fantazje, ich auta przeważnie przerabiane są w sposób całościowy: wymienianie jest wszystko od silnika poprzez wykładzine i elementy wnetrza na zawieszeniu, felgach i nalepkach skonczywszy. Tuning na styl JDM oznacza zatem nie tylko wymiane podzespołów auta na japonskie odpowiedniki tuningowe ale również (a może przede wszystkim) zastepowanie seryjnych elementów samochodu elementami również seryjnymi, tyle że spotykanymi tylko na rynku japonskim. Dobrym przykładem jest tu chociażby czerwona wykładzina wnetrza z oferowanego tylko w Japonii Civica Type R EK9 przeszczepiana do Civiców EK4 z rynku europejskiego. W temacie przeszczepiania oryginalnych cześci JDM w zasadzie wszystko jest możliwe. Wymieniać można szyby (bo te JDM mają ładniejszy odcien), cale pasy przednie, lampy, błotniki, stabilizatory, kolektory wydechowe, kierownice, zegary, panele środkowe, felgi czy tapicerke. Im wiecej wymienionych elementów tym wiekszym szacunkiem cieszy sie właściciel takiego auta-jest w koncu bliżej JDM niż inni i włożył w to dużo pracy, o sporych pieniądzach nie wspominając. W temacie firm tuningowych z rynku japonskiego można wyodrebnia grupe firm określanych jako kultowe. Firmy te charakteryzują sie obsesyjną dbałościa o jakośa i walory "performance" swoich produktów. Miedzy innymi jest to specjalizujący sie w tuningu Hondy Spoon i Mugen, producent foteli sportowych Bride, sprzedająca wyczynowe pasy szelkowe Takata, słynący z wyrafinowanych zestawów zawieszenia Tein czy zaliczany do czołówki producentów felg do sportu i tuningu Volk Racing. Rzecz jasna lista nie konczy sie na tych kilku markach.
STYLE JDM
Sam styl tuningu JDM ma pare nurtów. Jednym z nich jest wspomniane stylizowanie auta na wersje z rynku japonskiego. Ważnym nurtem w stylu JDM jest zbalansowanie samochodu, priorytetem jest jego zachowanie podczas jazdy-nie wygląd. W praktyce oznacza to stanowcze NIE dla tulei dystansowych wysuwających felgi poza obrys samochodu, same felgi też nie są imponujących rozmiarów. Mają bya za to lekkie i z odsadzeniem dobranym pod kątem jak najlepszego prowadzenia, nie wyglądu. Moc także nie musi bya imponująca, ważne by była płynnie rozwijana i pozwalała na pełne i efektywne jej wykorzystanie podczas ostrej jazdy w zakretach. Jest to, zatem tuning patrzący ponad szeroko rozumianą efektownośa, co miłośnikom europejskiego stylingu czy stylu F&F zapewne nie przypadnie do gustu. Prawdziwy miłośnik stylu JDM właśnie w takim wyglądzie odnajduje piekno, dla niego Civic VTi w kolorze Championship White, matowo czarnymi felgami Spoon SWł88, oryginalnym JDM silnikiem B16B oraz obowiązkowymi trójkątnymi naklejkami Advan jest po prostu pieknem wcielonym. Nie spojrzy nawet na polakierowaną lakierem flip-flop Toyote Celica toczącą sie na 18 calowych felgach ze spinnerami oraz drzwiami lambo doors. A jeśli już spojrzy, to tylko po to by z jeszcze wiekszym przekonaniem stwierdzia, że zamiast lamp lexus look lepiej bedzie kupia oryginalną konsole środkowa z wersji japonskiej do swojego Civica. Zmien wiec na JDM odpowiedniki tak wiele cześci ile tylko sie da , dopraw kilkoma JDMowymi cześciami tuningowymi i już masz podrecznikowy przykład stylu JDM zakładając oczywiście, że zrobisz to konsekwentnie i z głową.
Powyżej opisany nurt nie oznacza, że japonczycy nie stosują szerokich felg o dużej średnicy czy wydajnych zestawów turbo produkujących dużą moc. Używają, ale wtedy gdy jest to potrzebne. A jest potrzebne podczas driftingu. Drifting, dyscyplina wywodząca sie właśnie z Japonii polega na widowiskowej jeździe poślizgami, niezbedna jest tu spora nadwyżka mocy na tylnich kołach, twarde zawieszenie i szerokie felgi. Japonskie załogi startujące w zawodach driftingowych są zawsze perfekcyjnie przygotowane technicznie, rzecz jasna prym wiodą auta japonskie takie jak Nissany Silvia (w Europie 200SX), 350Z i Skyline oraz Toyoty Supra i Soarer (Lexus SC400). Auta przygotowane do driftingu oprócz niskiego, twardego zawieszenia, wielkich felg i dużej mocy silnika posiadają również wysokie, karbonowe spoilery na tylnich klapach. Wszystko to razem czyni driftingowe auta agresywnymi i atrakcyjnymi, co idealnie pasuje do charakteru samych zawodów driftingowych.
Jeszcze wiecej mocy przydaje sie podczas "zabawy" zwanej Wangan. Nazwa pochodzi od autostrady Wangan Highway w Tokio, gdzie nocą lub bardzo wczesnym rankiem nieliczni śmiałkowie rozwijali predkości powyżej 300km/h, rzecz jasna cała sprawa jest nie do konca legalna. Z takich wyczynów słynie prezes firmy Top Secret, Kazuhiko "Smoky" Nagata. Pomijając jego głośne wyczyny w samej Japonii, rozwinął na publicznej drodze w Wielkiej Brytanii 340km/h za co trafił do aresztu. Auta do Wangan Run znacznie przekraczają 700KM czego przykładem może bya Nissan Skyline GT-R o mocy 1000Kw! To niedorzecznie wrecz mocne auto zostało przygotowane właśnie przez firme Top Secret. Jako że Wangan to po prostu ultraszybka jazda, to auta dające sobie w tej zabawie rade mogą bya wykorzystywane z powodzeniem w popularnym drag racingu. Widać tu wyraźnie, że ten nurt tuningu JDM ukierunkowany jest przede wszystkim na dużą moc.
Czym zatem jest tuning JDM? Jak widać pojecie to jest naprawde szerokie. Jest to zarówno przestrzegana niczym kodeks Bushido lista zasad dotycząca charakteru auta, jego użyteczności, efektywności w jeździe i neutralnego prowadzenia, jest to także sposób na zmiane charakteru samochodu poprzez wymiane jego cześci niekoniecznie na tuningowe odpowiedniki, wreszcie jest to osiąganie dużych mocy i agresywnego wyglądu. W tak ciekawym, wysmakowanym i pełnym możliwości świecie tuningu jakim jest styl JDM każdy jest w stanie znaleźć swoją droge.
by CMQ.
Pare przykładów samochodów w stylu JDM:
Artykuł został skopiowany ze strony passwordjdm.pl