K20A6/Z4 itp. Przeróbka pompy oleju

Serce samochodu niedomaga ?
Awatar użytkownika
emtees
Nałogowiec
Posty: 976
Rejestracja: wt 28 wrz 2021, 10:44:01
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 33

K20A6/Z4 itp. Przeróbka pompy oleju

#1

Post autor: emtees »

Witam w kolejnym odcinku programu z cyklu "civic5g.pl bawi i uczy". Dziś dowiecie się jak nieco ulepszyć pompę oleju z wałkami wyrównoważającymi tym samym oszczędzając jakieś 1300zł, które trzeba by wydać na pompę oleju z EP3.
Pompa przedstawiona poniżej to pompa z K20A6. K20Z4 ma taką samą pompę jeśli chodzi o wirnik, pompy z tych silników różnią się tylko wysokością smoka.

Tak wygląda pompa z A6.
Obrazek
Tak z Z4.
Obrazek
Podobne pompy mają przykładowo K20A3 oraz K24A3. Obie powyższe mają natomiast inne wkłady wewnątrz. Która jest najlepsza? Cholera wie. Ja wyszedłem z założenia, że skoro pompa od FN2 daje radę obrobić dosyć wysokie obroty to nie będę kombinował i zostawiam pompę z A6 skoro jest identyczna w środku. Gdybym chciał założyć na siłę pompę z Z4 musiałbym oczywiście zmienić również miskę.

Modyfikacje zaczynamy oczywiście od rozbiórki. Jeśli macie pompę na stole to zakładam, że kółko zębate macie zdjęte gdyż należy je zdemontować do zdjęcia łańcucha napędu pompy.
Zaczniemy od wałków... Bez żadnego skrępowania wkręcamy sobie je w imadełko i po prostu ucinamy balansery. Potem lekkie szlifnięcie i po sprawie.
Tak to wygląda przed...
Obrazek
Tak to wygląda po...
Obrazek
Obrazek

Co zyskujemy? Dokładnie tyle masy wirującej zdjętej z rozrządu.
Obrazek
1.2kg to bardzo dużo. Odzyskujemy parę KM na silniku i zmniejszamy niekorzystne siły działające na rozrząd przy szybkiej zmianie obrotów. Siłą rzeczy wejdzie nam też nieco więcej oleju.
Jakie są wady tego rozwiązania? Zwiększona ilość wibracji. W K24 problem nie jest aż tak wielki, ponieważ 2.4 mają wszystkie przeciwwagi na wale. K20A2 również ma wszystkie, dlatego wibracje nie są tak odczuwalne. To samo tyczy się K20Z4. Pozostałe, "cywilne" wersje typu A3/A6/A9 mają tylko co drugą przeciwwagę. Jak to wpłynie na żywotność silnika to się jeszcze przekonamy, mnie bardzo ciekawi reakcja na gaz, gdyż wał od cywila jest sporo lżejszy...
Dla porównania wał z K20A6:
Obrazek

Wał z K20Z4:
Obrazek


Co jeszcze można poprawić? Ze swojej strony proponuję delikatnie papierkiem ściernym P240, a następnie czymś w stylu P1000-1500 zaokraglić ostre krawędzie które mamy w pompie oleju przy samym wirniku.

Tak wygląda krawędź przed:
Obrazek
Tak wygląda krawędź po:
Obrazek
Zdjęcia w trybie makro także wszystkie rysy są widoczne trzy razy bardziej niż w rzeczywistości ;)
Po co to robić? Tego typu miejsca są narażone na występowanie kawitacji przy wysokich prędkościach obrotowych silnika. To takie zjawisko gdzie właśnie w takich miejscach tworzą się maleńkie bąbelki podciśnienia, które implodują i powodują uszkodzenia pompy. I nie piszę tutaj o delikatnej erozji powierzchni. Kawitacja potrafi nawet spowodować pęknięcie wirnika.
Mamy obcięte walki, mamy delikatnie zaokrąglone krawędzie w pompie czas pozbyć się dwóch rzeczy.

Panewek od balanserów:
Obrazek
Obrazek

Oraz kanału smarującego te panewki. Ja po prostu wkręciłem na klej śrubę M8 na imbus i rozfrezowałem otwór w obudowie pompy żeby zmieścił się jej łepek. Fabrycznie w tym otworze siedzi dysza, ale wystarczy ją złapać cążkami lub wkręcić w otwór w niej wkręt i wychodzi bez problemu. Pod spodem jest gotowy gwint.


Tak wygląda otwór z dyszą:
Obrazek
Tak bez, w środku widać gwint M8:
Obrazek

Rozwiercona obudowa, łepek się mieści, można śrubę wkręcić w blok i montować pompę:

Obrazek

Jak będziecie mieli jakieś dodatkowe pytania to nie dzwońce, nie mam czasu, mam robotę do zrobienia.
Uwaga frajerzy...
Awatar użytkownika
Yossarian
Nałogowiec
Posty: 671
Rejestracja: śr 08 lip 2020, 10:19:35

K20A6/Z4 itp. Przeróbka pompy oleju

#2

Post autor: Yossarian »

Czekamy na testy na złożonym silniku! ;)
http://autobezsens.blogspot.com/ - mój blog o motoryzacji dziwnej, choć nie tylko. Zapraszam!
Awatar użytkownika
Drix
Natchniony
Posty: 1957
Rejestracja: pn 23 cze 2014, 22:19:12
Lokalizacja: Kraśnik / Lublin
Wiek: 29

K20A6/Z4 itp. Przeróbka pompy oleju

#3

Post autor: Drix »

Hmm Ty nie jesteś normalny, ale to chyba wiesz, no nie?

Podziwiam i kibicuje ;)
Awatar użytkownika
K23
Natchniony
Posty: 2814
Rejestracja: sob 06 mar 2010, 22:31:31
Lokalizacja: A co Cie to?
Wiek: 23
Kontakt:

K20A6/Z4 itp. Przeróbka pompy oleju

#4

Post autor: K23 »

Fajnie sobie to poczytać, może chociaż trochę w głowie zostanie. :D Brawo i czekam na odpalenie. :)
ODPOWIEDZ