5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

Czyli jak to zrobić i się nie narobić.
Awatar użytkownika
emtees
Natchniony
Posty: 1103
Rejestracja: wt 28 wrz 2021, 10:44:01
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 33

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#1

Post autor: emtees »

NAJWAŻNIEJSZA INFORMACJA DLA TYCH KTÓRYM NIE CHCE SIĘ CZYTAĆ CAŁOŚCI:
Bardzo pobieżnie - części, których możemy użyć:
-Przód: Piasty civic Ufo 1.8 lub Integra Type R/Honda HRV 1gen z przegubami od HRV
-Tył: Prelude VTi opcjonalnie można próbować piasty z Civica 7gen Type R/Sport
Co, jak, dlaczego i po co dowiecie się czytając poniższy, dokładny opis.




Witajcie, w czasie kiedy to piszę większość osób upalająca kiwiki chętnie wykorzystuje rozstaw 4x100 montując bardzo dobre felgi Intry, 13 calowe - wszystko aby móc skorzystać z jedynych przystępnych obecnie cenowo slicków ;) Mimo to, może znajdzie się ktoś, kto tak jak ja chciałby skorzystać z felg o rozstawie 5x114.3 ;) W jakim celu w ogóle to robić? Ja skorzystałem z okazji żeby kupić lekkie i mocne 15tki Enkei z Integry, które można jeszcze kupić w przystępnych pieniądzach. Za atuty tegoż rozstawu uznaję możliwość łatwego przejścia na hebel 300mm z accorda (choć 280 jest już naprawdę wystarczające, ale może komuś się kiedyś przyda taka możliwość), większy wybór felg i ciekawych wzorów w stosunku do rozstawu 4x114.3 który posiadałem wcześniej oraz możliwość montażu felg o rozstawie 5x112 na śrubach pływających - obecnie można bardzo tanio kupić koła 15" od Audi A4 B5/A6 C5, które są wręcz pancerne, ważą poniżej 6kg/szt. oraz kosztują tyle co złom czyli około 300-400zł.

Przechodząc stricte do kwestii swapa - jakich części użyć? Mnogość możliwości w tej kwestii jest zaletą i utrapieniem zarazem. W internecie znajdziecie mnóstwo informacji, które wydają się sprzeczne, ale ostatecznie wniosek można wyciągnąć jeden - wszystko zależy od tego czego potrzebujecie, co macie pod ręką oraz jakie części zawieszenia macie aktualnie zamontowane w swoim civicu ;)

Najprościej oczywiście zakupić kompletne zwrotnice od Integry Type R razem z tarczami i hamulcami. Oczywistym jest natomiast, że obecnie czyli w 2022 roku dostępność tych części jest już znikoma, a nawet jeśli cokolwiek się pojawia to niestety kosztuje sporo. Opiszę więc ten swap po prostu na swoim przykładzie wtrącając w odpowiednich miejscach gdzie możecie zastosować inne rozwiązania.

Setup mojego auta przed swapem na 5x114.3:
Przód: kompletnie zwrotnice z MB6 łącznie z hamulcami
Tył: zwrotnice z piastami i tarczami MB6, zaciski z Integry Type R

Powyższy setup jest zaletą, natomiast dość łatwo uzyskać podobny punkt wyjścia o czym później.

Zacznijmy od przodu:

Obrazek

W swoim wypadku wybrałem piasty od Civica Ufo 1.8. Ich średnica pod łożysko wynosi 43mm czyli dokładnie tyle ile wynosi średnica wewnętrzna łożyska w przypadku zwrotnic z MB6, ale nie tylko. Problem będzie tylko w przypadku gdy nasze auto to EG3/4, gdyż tutaj są mniejsze łożyska. Wystarczy zastosować zwrotnice z obojętnie jakiego 5D/Aero lub po prostu EG5/EJ1/EJ2/EG6. Można też oczywiście dostosować piastę pod swoje potrzeby u tokarza - nie jest to najmniejszy problem. Katologi podają, że łożysko o rozmiarze zew.79mm x wew. 43mm x szer. 41mm posiadają:

HONDA CIVIC V coupe (EJ)

D16Z9, D16Y6 / 1.6 i Vtec (EJ1) / 1,6 / 92 / 125 / 1994.01 - 1996.03
HONDA CIVIC V Hatchback (EG)

B16A2 / 1.6 VTi 16V (EG6) / 1,6 / 118 / 160 / 1991.10 - 1995.11
HONDA CIVIC V sedan (EG, EH)

D16A8 / 1.6 si 16V / 1,6 / 90 / 122 / 1991.10 - 1993.10
B16A2 / 1.6 VTi (EG9) / 1,6 / 118 / 160 / 1991.10 - 1995.11
HONDA CIVIC VI Aerodeck (MB, MC)

D14A8 / 1.4 16V (MB8) / 1,4 / 66 / 90 / 1998.04 - 2001.02
D14A7 / 1.4 16V (MB8) / 1,4 / 55 / 75 / 1998.04 - 2001.02
D15Z8 / 1.5 16V (MB9) / 1,5 / 84 / 114 / 1998.04 - 2001.02
D16B2 / 1.6 16V (MC1) / 1,6 / 85 / 116 / 1998.04 - 2001.02
D16W4 / 1.6 16V (MC1) / 1,6 / 92 / 125 / 1998.04 - 2001.02
B18C4 / 1.8 16V (MC2) / 1,8 / 124 / 169 / 1998.04 - 2001.02
20T2N / 2.0 i D (MC3) / 2,0 / 77 / 105 / 1998.04 - 2001.02
HONDA CIVIC VI coupe (EJ, EM1)

D16Y7 / 1.6 i / 1,6 / 77 / 105 / 1996.03 - 2000.03
D16Y8 / 1.6 i Vtec (EM1) / 1,6 / 92 / 125 / 1996.03 - 2000.03
D16Y7 / 1.6 / 1,6 / 79 / 107 / 1996.05 - 1999.04
/ 1.6 / 1,6 / 158 / 215 / 1999.03 - 2000.09
B16A2 / 1.6 i Vtec / 1,6 / 118 / 160 / 1999.04 - 2000.12
HONDA CIVIC VI Fastback (MA, MB)

D14A2, D14A8, D14Z4, D14A6 / 1.4 i (MA8, MB2) / 1,4 / 66 / 90 / 1995.06 - 2001.02
D14A5, D14A7, D14Z3 / 1.4 i (MA8, MB2) / 1,4 / 55 / 75 / 1995.09 - 2001.02
D15Z3 / 1.5 i Vtec-E (MA9) / 1,5 / 66 / 90 / 1994.09 - 1997.01
D15Z8 / 1.5 16V (MB3) / 1,5 / 84 / 114 / 1997.01 - 2001.02
D16Y2 / 1.6 i Vtec (MB1) / 1,6 / 93 / 126 / 1994.09 - 1997.01
D16Y3 / 1.6 i (MB1) / 1,6 / 83 / 113 / 1994.09 - 1997.01
D16B2 / 1.6 16V (MB4) / 1,6 / 85 / 116 / 1997.01 - 2001.02
D16W4 / 1.6 / 1,6 / 92 / 125 / 1998.11 - 2000.10
B16A2 / 1.6 VTi / 1,6 / 118 / 160 / 1997.01 - 2001.02
B18C4 / 1.8 16V (MB6) / 1,8 / 124 / 169 / 1997.01 - 2001.02
20T2R / 2.0 i TD (MB7) / 2,0 / 63 / 86 / 1997.01 - 2001.02
20T2N / 2.0 TDiC (MB7) / 2,0 / 77 / 105 / 1998.11 - 2000.10
HONDA CIVIC VI Hatchback (EJ, EK)

D14A4, D14Z4, D14Z2 / 1.4 i S (EJ9) / 1,4 / 66 / 90 / 1995.11 - 2001.02
D14A3, D14Z1 / 1.4 i (EJ9) / 1,4 / 55 / 75 / 1995.11 - 2001.02
D15Z3 / 1.5 / 1,5 / 66 / 90 / 1995.11 - 1996.12
D15Z6 / 1.5 i (EK3) / 1,5 / 84 / 114 / 1995.11 - 2001.02
/ 1.6 / 1,6 / 158 / 215 / 1995.10 - 1999.03
D16Y2 / 1.6 / 1,6 / 93 / 126 / 1995.10 - 2000.09
D16Y4 / 1.6 / 1,6 / 88 / 120 / 1995.10 - 2000.09
D16Y7 / 1.6 / 1,6 / 79 / 107 / 1995.10 - 2000.12
D16Y5 / 1.6 i (EK1) / 1,6 / 84 / 114 / 1995.11 - 2001.02
D16W4 / 1.6 / 1,6 / 92 / 125 / 1998.11 - 2000.10
B16A2 / 1.6 VTi (EK4) / 1,6 / 118 / 160 / 1995.11 - 2001.02
20T2N / 2.0 TDiC / 2,0 / 77 / 105 / 1998.11 - 2000.10
HONDA CIVIC VI sedan (EJ, EK)

D14A4 / 1.4 / 1,4 / 55 / 75 / 1995.11 - 1998.10
D14A4, D14Z4, D14Z2 / 1.4 i (EJ9) / 1,4 / 66 / 90 / 1995.11 - 2001.02
D15Z6, D15Z4 / 1.5 i (EK3) / 1,5 / 84 / 114 / 1995.11 - 2001.02
/ 1.6 / 1,6 / 118 / 160 / 1995.10 - 2000.09
D16Y2 / 1.6 / 1,6 / 93 / 126 / 1995.10 - 2000.12
D16Y8, D16Y6, D16Y5 / 1.6 i Vtec / 1,6 / 92 / 125 / 1995.11 - 2001.02
B16A2 / 1.6 VTi (EK4) / 1,6 / 118 / 160 / 1995.11 - 2001.02
D17A6 / 1.7 / 1,7 / 92 / 125 / 1997.11 - 2001.03
HONDA CIVIC VII coupe (EM2)

D16V1 / 1.6 i / 1,6 / 81 / 110 / 2001.02 - 2005.12
D17A8 / 1.7 i / 1,7 / 88 / 120 / 2001.05 - 2005.12
D17A5, D17A9 / 1.7 i VTEC / 1,7 / 92 / 125 / 2001.05 - 2005.12
HONDA CIVIC VII Hatchback (EU, EP, EV)

D14Z5, D14Z6 / 1.4 iS (EP1) / 1,4 / 66 / 90 / 2001.02 - 2005.09
D14Z6 / 1.4 i / 1,4 / 55 / 75 / 2001.02 - 2005.09
D16V1, D16W7 / 1.6 i / 1,6 / 81 / 110 / 2001.02 - 2005.09
4EE-2 / 1.7 CTDi / 1,7 / 74 / 100 / 2002.01 - 2005.09
K20A3 / 2.0 i Sport / 2,0 / 118 / 160 / 2001.09 - 2005.09
HONDA CIVIC VII sedan (ES, ET)

LDA1 / 1.3 IMA (ED9, ES9) / 1,3 / 61 / 83 / 2003.10 - 2005.09
D14Z5 / 1.4 (ES4) / 1,4 / 66 / 90 / 2000.12 - 2005.09
D16W7 / 1.6 / 1,6 / 81 / 110 / 2001.02 - 2005.09
R16A1 / 1.6 / 1,6 / 84 / 114 / 2001.02 - 2005.09
D17A6, D17Z2 / 1.7 (EU3) / 1,7 / 85 / 116 / 2001.02 - 2005.09
F18A2 / 1.8 / 1,9 / 77 / 105 / 2003.07 - 2005.08
K20A3 / 2.0 (ET1) / 2,0 / 118 / 160 / 2003.10 - 2005.09
HONDA CRX III (EH, EG)

D15B7 / 1.5 / 1,5 / 77 / 105 / 1994.01 - 1998.04
D16Y8, D16Z6 / 1.6 ESi (EH6) / 1,6 / 92 / 125 / 1992.03 - 1998.12
B16A2, B16A3 / 1.6 i VTi (EG2) / 1,6 / 118 / 160 / 1992.03 - 1998.12
HONDA HR-V (GH)

D16W1 / 1.6 16V 4WD (GH2, GH4) / 1,6 / 77 / 105 / 1999.03 -
D16W1 / 1.6 16V (GH1, GH3) / 1,6 / 77 / 105 / 1999.03 -
D16W5 / 1.6 16V 4WD (GH2, GH4) / 1,6 / 91 / 124 / 1999.10 - 2005.09
HONDA INTEGRA coupe (DC2, DC4)

B18C2 / 1.8 VTiR / 1,8 / 125 / 170 / 1993.07 - 1999.11
B18C6 / 1.8 Type-R / 1,8 / 140 / 190 / 1997.11 - 2001.10
B18B2 / 1.8 / 1,8 / 107 / 146 / 1993.07 - 2001.11
B18B1 / 1.8 / 1,8 / 101 / 137 / 1993.07 - 2001.11



Cóż się rzuca w oczy - honda HRV! Fabrycznie to samo łożysko, piasta identyczna jak ta w Integrze Type R. Dlaczego więc zastosowałem piasty z ufo? Wieloklin przegubu. HRV ma 28 zębów, UFO ma 26 zębów. Civic 5g ma również 26 zębów. Można zastosować piasty z HRV lecz łącznie z przegubami od tego auta. Warto je wybrać jeśli chcemy robić swapa na K serię - będziemy mogli w przyszłości zastosować przeguby z Civica Type R/Accorda. Piasty z HRV będą dostępne tylko i wyłącznie jako używane, nie będą wymagały również żadnych przeróbek u tokarza. Piasty z UFO w momencie, w którym piszę tę instrukcję są dostępne jako nowe zamienniki, kosztują raptem 76zł za sztukę, ale wymagają lekkiej przeróbki. Są nieco za długie, łożysko w UFO ma 44mm czyli o 3mm więcej niż łożysko z c5g.

Obrazek

Czerwoną strzałką zaznaczyłem dokładnie powierzchnię, którą należy stoczyć żeby skrócić piastę od UFO. Trzeba zejść minimum 3mm, żeby piasta chowała się lekko w łożysku tak jak widać na zdjęciu. To łożysko ma się opierać na przegubie, a nie piasta. Skracając piastę trzeba pamiętać o podtoczeniu w kształcie stożka wewnątrz (zaznaczony na zielono), które również trzeba przetoczyć tak aby rozmiar tegoż stożka pozostał taki sam. W przeciwnym razie piasta może oprzeć nam się na przegubie co spowoduje bardzo szybkie uszkodzenie łożyska i być może samego przegubu.

Jakich tarcz użyć? Najłatwiej użyć tarcz od ITR'a lub HRV/CRV 1gen. Po katalogach teoretycznie mają te same wymiary co tarcze od MB6, tyle że różnią się rozstawem. Ja wykorzystałem tarcze, które po prostu miałem w garażu - tarcze od Accorda 7g Tourer 2.2 ictdi w normalnej wersji czyli 281mm, grubość 25mm. Wersja sport posiada większe tarcze, 300mm. Tutaj był mały problem spowodowany grubością tarczy - teoretycznie katalogowo wysokość również jest ta sama, ale przez grubość tarcza opierała się na wewnętrznej stronie jarzma. Rozwiązaniem problemu było ucięcie uszu od tarczy kotwicznej, które wchodziły pomiędzy zwrotnicę, a jarzmo oraz wrzucenie w to miejsce zwykłych podkładek. Pozwala to wycentrować odpowiednio tarczę w jarzmie (zaleta to użycie grubszej tarczy = większa pojemność cieplna)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nie przejmujcie się zbytnio, że zwykłe podkładki nie są laserowo wycinane ze stopu adamantium i szlifowane co do 0.000001mm. Blacha z tarcz kotwicznych też ma swoje nierówności czy rdzę i nie leży to nigdy idealnie równo. "Warsztatowa" dokładność w tym wypadku jest zupełnie wystarczająca. Jako ciekawostka - UFO sedan też ma z tyłu pomiędzy jarzmem, a zwrotnicą w większości wypadków krzywe i zardzewiałe blaszki.

Ostatecznie wszystko pasuje, można to poskręcać "na fabrykę".

Obrazek

Fabryczna nakrętka od c5g również pasuje średnicą pod piastę UFO:

Obrazek


Ostateczna wersja to wykorzystanie swoich obecnych tarcz i przewiercenie ich na rozstaw 5x114.3. W przypadku tarcz 4x114.3 jeden otwór nam się pokryje, w przypadku 4x100 wyjdzie to trochę inaczej - któreś otwory wyjdą tak że będą na siebie "zachodziły". Nie jest to powód do paniki o czym będzie dalej.


Przejdźmy do tyłu:

Z tyłu najprościej będzie użyć piast z Preludy VTi 5gen. Nowe są dostępne, cenowo wypadają około 200zł/szt. Ja kupiłem dwie, kompletne zwrotnice od Preludy VTi 4WS za łącznie 200zł. Piasty pasują P&P na zwrotnice z 5D/Aero. Średnica czopu w przypadku powyższych aut to 30mm, Civic 5G fabrycznie z tego co mówią katalogi ma średnicę 28mm niezależnie od wersji silnikowej. Oznacza to, że musimy zastosować albo kompletne zwrotnice od 5D/Aero albo same czopy (z tego co wiem można je zamienić - nie sprawdzałem czy da radę dokręcić te od Prelude). Zastosowanie powyższych zmieni nam nieco rozstaw kół z tyłu, przy felgach z ITR ET55 koło stoi prawie na równo z błotnikiem.

Tak wygląda piasta od Prelude na zwrotnicy MB6 - nakrętka pasuje i od Prelude i od Civica (opiera się tam gdzie powinna i dokręca tak jak trzeba).

Obrazek

Obrazek

Obrazek

W katalogach natrafiłem na informację, że Integra Type R ma takie same piasty jak Accord Coupe 6g 3.2 V6. Natomiast Accord ma niby takie piasty jak Civic 7g Type R/Sport. Zamówiłem piasty od Civica i okazało się, że łożysko wewnątrz jest szersze o 3mm. W zasadzie ta piasta by pasowała i dałoby radę wszystko skręcić, ale trochę mnie martwił ten dwu-trzy milimetrowy brak podparcia łożyska na czopie. Teoretycznie można by to rozwiązać dobierając/dorabiając nakrętkę z kołnierzem który wchodziłby w łożysko. Możliwe, że kiedyś sprawdzę to rozwiązanie i dam znać.

Jakich tarcz użyć?

Ja użyłem swoich tarcz, dałem je do nawiercenia na 5x114.3. Jak widać otwory na szpilki nieco zachodzą na otwory na śruby montażowe. Nie ma się czym przejmować, tarcze nie muszą być dokręcone do piasty, a tarcza hamulcowa osadza się na otworze centralnym, a nie na na szpilkach. Otwory w tarczach są potrzebne w zasadzie do tego żeby szpilki miały którędy przejść ;) Tarcze od Prelude czy Integry również powinny pasować.

Obrazek


Pamiętajcie żeby czyścić dokładnie wszystkie powierzchnie styku, dzięki temu unikniecie bicia kół czy hamulców "nieznanego pochodzenia".

Obrazek

Również od wewnątrz jest to istotne...

Obrazek

Na tej krawędzi najczęściej zapiekają się tarcze:

Obrazek

O przylgniach również pamiętajcie:

Obrazek

Przy tej okazji polecam również porządnie doczyścić sobie jarzma - klocek po włożeniu (nie zapomnijcie o blaszkach!) powinien pracować z lekkim luzem. Bez pukania, ale musi przesuwać się zupełnie swobodnie.

Obrazek

Na koniec możecie piastę CIENKO spryskać smarem ceramicznym:

Obrazek

Obrazek

Jeśli dacie go za grubo i nie będzie miał gdzie się rozejść to również możecie mieć przez to bicie oraz odkręcające się nakrętki kół dlatego ostrożnie ;)

To tyle, życzę jak najbardziej bezproblemowych swapów piast!
Obrazek
Uwaga frajerzy...
Awatar użytkownika
Yossarian
Nałogowiec
Posty: 671
Rejestracja: śr 08 lip 2020, 10:19:35

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#2

Post autor: Yossarian »

Bardzo fajnie opisane. Jak się 13stki skończą to będzie przydatne ;)
http://autobezsens.blogspot.com/ - mój blog o motoryzacji dziwnej, choć nie tylko. Zapraszam!
Awatar użytkownika
Grzesieek
Moderator
Posty: 4538
Rejestracja: pn 26 kwie 2010, 15:55:44
Lokalizacja: Orneta

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#3

Post autor: Grzesieek »

Że też Ci się chciało :D
Awatar użytkownika
Logan
Administracja
Posty: 1711
Rejestracja: wt 27 lis 2012, 22:02:58
Lokalizacja: Warszawa
Wiek: 33
Kontakt:

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#4

Post autor: Logan »

Grzesieek pisze: ndz 17 kwie 2022, 18:44:12 Że też Ci się chciało :D
Niektórzy nie są leniwymi skurwysynami.

Bardzo dobra robota panie Jamex!
Szanuję bardzo
Awatar użytkownika
Grzesieek
Moderator
Posty: 4538
Rejestracja: pn 26 kwie 2010, 15:55:44
Lokalizacja: Orneta

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#5

Post autor: Grzesieek »

Logan pisze: ndz 17 kwie 2022, 19:05:40
Grzesieek pisze: ndz 17 kwie 2022, 18:44:12 Że też Ci się chciało :D
Niektórzy nie są leniwymi skurwysynami.
i robią sami
Awatar użytkownika
emtees
Natchniony
Posty: 1103
Rejestracja: wt 28 wrz 2021, 10:44:01
Lokalizacja: Toruń
Wiek: 33

5x114.3 - Instrukcja zmiany rozstawu.

#6

Post autor: emtees »

W sumie wcale nie było to aż tak pracochłonne :D Może jeszcze będzie okazja jakieś inne instrukcje powrzucać ;)

Btw może jeszcze podsumowanie kosztów w moim przypadku:

Piasty przód - 152zł, nowe zamienniki z alledrogo
Piasty tył - całe zwrotnice Prelude 200zł (komplet z z zaciskami, tarczami itd itp)
Wiercenie tarcz u tokarza - 50zł
Wprasowanie przednich piast w warsztacie - 50zł
Nowe łożysko przednie (drugie było nowe, można było je wykorzystać ponownie) - 80zł
Tarcze przód - leżały w garażu - 0zł ;)

Można to zrobić względnie tanio, można zrobić drogo kupując wszystko nowe :D

Dodano po 3 miesiącach 11 dniach 22 godzinach 14 minutach 5 sekundach:
Uwaga, mały update. Przymierzałem piasty od EP3 i nie ma szans żeby to poprawnie dokręcić. Jest więcej niż te 3mm różnicy w szerokości o których pisałem. Czop ma odpowiednią średnicę, ale jest zdecydowanie za krótki. Oczywiście na siłę znalazłoby się na to jakieś rozwiązanie, ale szkoda czasu ;)
Uwaga frajerzy...
ODPOWIEDZ