WYMIANA PIASTY KOŁA TYLNEGO .. by ernest90s
WYMIANA PIASTY KOŁA TYLNEGO .. by ernest90s
Kiedy z naszego koła zacznie wydobywać się pisk, szum, świst zwiększający częstotliwość przy przyspieszaniu możemy być prawie pewni że to łożysko koła. Wymiana łożyska w tylnym kole jest bardzo prosta natomiast nie wymienia się samego łożyska w piaście tylko całą piastę w której są dwa symetrycznie ułożone łożyska.
1. Kupujemy odpowiednią do naszego modelu piastę koła (zwracamy uwagę na to czy jest wersja z tarczami z tyłu czy z bębnem, czy wersja HB czy sedan czy coupe, także w różnych wersjach silnikowych mogą się różnić takie części zamienne także polecam ostrożność przy zakupie).
Przykładowo :
1.3, 75 KM, HB, bębny - cena w inter cars 170 zł
2. Zaciągamy hamulec ręczny.
3. Luzujemy 4 śruby koła oraz jedną śrubę piasty umieszczoną centralnie w otworze w kole kluczem stałym w rozmiarze 32.
3. Podnosimy auto lewarkiem, odkręcamy do końca śruby koła, zdejmujemy koło.
4. Wkładamy koło pod auto, zaraz obok lewarka - dla zwiększenia bezpieczeństwa podczas naprawy.
5. Zabezpieczamy koła po przeciwnej stronie auta przed pojechaniem do przodu, do tyłu gdyż trzeba będzie puścić ręczny aby zdjąć bęben. Można wrzucić także bieg co zmniejszy ryzyko pojechania auta.
Jak nie chce zejść dobrowolnie to można go "odepchnąć" od piasty wkręcając symetrycznie śruby w nagwintowane otwory w bębnie.
6. Zdejmujemy bęben z piasty koła. Naszym oczom ukazują się bebechy hamulca bębnowego a w środku piasta koła. Teraz możemy sprawdzić czy to rzeczywiście wina piasty.
Na tych filmikach wyraźnie słychać że łożysko szumi podczas zwiększania obrotów a smaru w jego środku jest już zapewne mało ze względu na zwiększające się tarcie i podwyższoną temperaturę podczas pracy pewnie odparował.
7. Odkręcamy do końca nakrętkę piasty w rozmiarze 32 i zdejmujemy całą piastę z osi koła ciągnąc ją do siebie.
Teraz po zdjęciu piasty można zobaczyć co rzeczywiście stało się z łożyskiem :
W tym wypadku zużyte było tylko jedno zewnętrzne łożysko które po prostu rozsypało się łapiąc luzy a drgania koła powodowały szum poprzez luźne elementy które latały podczas zwiększania prędkości.
8. Patrzymy czy nie ma innych uszkodzeń w obrębie osi koła, czy nie jest krzywa, czy gwint na nakrętkę nie jest zużyty.
9. Możemy posmarować ośkę towotem lub innym smarowidłem aby łatwiej było wsunąć nową piastę koła.
10. Wsuwamy piastę, nakładamy podkładkę, dokręcamy nową nakrętkę momentem 180 Nm. Sprawdzamy czy łożysko obraca się w miarę swobodnie (bez luzów ale nie może też przeskakiwać na kulkach).
11. Zakuwamy nakrętkę poprzez jakiś płaskownik uderzany młotkiem aby nam się sama nie odkręcała z powodu drgań koła podczas jazdy.
12. Nakładamy bęben na piastę.
13. Zakładamy koło pamiętając o smarze miedziowym na powierzchni jego styku z bębnem, który zapobiega korozji i więc umożliwia bezproblemowe zdjęcie koła np. podczas wymiany na zapas na trasie.
14. Sprawdzamy efekty naszej pracy na nieuczęszczanej drodze zanim włączymy się do ruchu.
15. Mam nadzieje że już nic nie szumi poza wiatrem
1. Kupujemy odpowiednią do naszego modelu piastę koła (zwracamy uwagę na to czy jest wersja z tarczami z tyłu czy z bębnem, czy wersja HB czy sedan czy coupe, także w różnych wersjach silnikowych mogą się różnić takie części zamienne także polecam ostrożność przy zakupie).
Przykładowo :
1.3, 75 KM, HB, bębny - cena w inter cars 170 zł
2. Zaciągamy hamulec ręczny.
3. Luzujemy 4 śruby koła oraz jedną śrubę piasty umieszczoną centralnie w otworze w kole kluczem stałym w rozmiarze 32.
3. Podnosimy auto lewarkiem, odkręcamy do końca śruby koła, zdejmujemy koło.
4. Wkładamy koło pod auto, zaraz obok lewarka - dla zwiększenia bezpieczeństwa podczas naprawy.
5. Zabezpieczamy koła po przeciwnej stronie auta przed pojechaniem do przodu, do tyłu gdyż trzeba będzie puścić ręczny aby zdjąć bęben. Można wrzucić także bieg co zmniejszy ryzyko pojechania auta.
Jak nie chce zejść dobrowolnie to można go "odepchnąć" od piasty wkręcając symetrycznie śruby w nagwintowane otwory w bębnie.
6. Zdejmujemy bęben z piasty koła. Naszym oczom ukazują się bebechy hamulca bębnowego a w środku piasta koła. Teraz możemy sprawdzić czy to rzeczywiście wina piasty.
Na tych filmikach wyraźnie słychać że łożysko szumi podczas zwiększania obrotów a smaru w jego środku jest już zapewne mało ze względu na zwiększające się tarcie i podwyższoną temperaturę podczas pracy pewnie odparował.
7. Odkręcamy do końca nakrętkę piasty w rozmiarze 32 i zdejmujemy całą piastę z osi koła ciągnąc ją do siebie.
Teraz po zdjęciu piasty można zobaczyć co rzeczywiście stało się z łożyskiem :
W tym wypadku zużyte było tylko jedno zewnętrzne łożysko które po prostu rozsypało się łapiąc luzy a drgania koła powodowały szum poprzez luźne elementy które latały podczas zwiększania prędkości.
8. Patrzymy czy nie ma innych uszkodzeń w obrębie osi koła, czy nie jest krzywa, czy gwint na nakrętkę nie jest zużyty.
9. Możemy posmarować ośkę towotem lub innym smarowidłem aby łatwiej było wsunąć nową piastę koła.
10. Wsuwamy piastę, nakładamy podkładkę, dokręcamy nową nakrętkę momentem 180 Nm. Sprawdzamy czy łożysko obraca się w miarę swobodnie (bez luzów ale nie może też przeskakiwać na kulkach).
11. Zakuwamy nakrętkę poprzez jakiś płaskownik uderzany młotkiem aby nam się sama nie odkręcała z powodu drgań koła podczas jazdy.
12. Nakładamy bęben na piastę.
13. Zakładamy koło pamiętając o smarze miedziowym na powierzchni jego styku z bębnem, który zapobiega korozji i więc umożliwia bezproblemowe zdjęcie koła np. podczas wymiany na zapas na trasie.
14. Sprawdzamy efekty naszej pracy na nieuczęszczanej drodze zanim włączymy się do ruchu.
15. Mam nadzieje że już nic nie szumi poza wiatrem
Ostatnio zmieniony czw 06 lut 2014, 00:11:17 przez ernest90s, łącznie zmieniany 2 razy.
Wszystko ładnie i cacy, tylko po co dublować coś co już jest?
https://civic5g.pl/poradniki/silnik.php?art=lozysko
https://civic5g.pl/poradniki/silnik.php?art=lozysko
Panowie, u mnie problem wrócił i to po niedługim czasie bo po paruset kilometrach. Boję się rozkręcać tego na nowo i zobaczyć że znowu jakieś łożysko się rozsypało. Niestety nie wskazuje na nic innego... koło znowu chodzi głośno. Co ciekawe po podniesieniu auta nie ma żadnych luzów na kole, po zakręceniu nie ma też żadnego oporu ani zbytniego luzu... zastanawiam się czy to na pewno kwestia łożysk... Geometria była zrobiona i właściwie to łożysko się zepsuło po zrobieniu geometrii auta. Boję się że mogę mieć krzywą ośkę - słyszałem o takiej akcji że wymieniali łożyska w kole a problem leżał w nadłamanej ośce koła. Jak to się u mnie objawia - koło pracuje z metalicznym szumem, dopiero przy większych prędkościach jest to słyszalne, jak się jedzie wolno to nie słychać.
P.S.
Trzeba koniecznie dokręcić momentem 180 Nm to nie będzie takich kwiatków
P.S.
Trzeba koniecznie dokręcić momentem 180 Nm to nie będzie takich kwiatków
Ostatnio zmieniony wt 27 sty 2015, 07:56:07 przez ernest90s, łącznie zmieniany 1 raz.