tempomat

Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

tempomat

#1

Post autor: Piterex »

Witam mam kilka pytań co do tempomatu na jakiej zasadzie on działa do jakich silników można go podłączyć i i czy to jest tempomat aktywny czy nie no i wszystkie inne informacje które mogą się przydać :-)
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#2

Post autor: Piterex »

Nikt nic nie wie :bored:
Awatar użytkownika
dj-napster
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: pt 12 mar 2010, 14:03:50
Lokalizacja: Piła -> Krajenka

#3

Post autor: dj-napster »

Tempomat jest na linkę która podpięta jest do pedału przyspieszenia, tempomat pobiera sygnał VSS ten co idzie do licznika ze skrzyni więc podłączyć idzie chyba do każdego civica (nie wiem jak tam było w 1.3 czy jest vss). Miałem montować ale nie zdążyłem bo sprzedałem auto. Wiązki nie ma co przerabiać bo posiada Airbag i jest to zbędna plątanina kabli, lepiej dorobić nową wiązkę, w warsztacie za zrobienie wiązki i montaż tempomatu koleś zawołał około 150-200zł, trzeba tylko znaleźć porządnego elektryka samochodowego a nie pseudo elektryka.



Zasada działania tego tempomatu (wyczytałem kiedyś na forum Civic):
- włączenie przycisku na desce
- prędkość w granicach 40-180km/h
- przytrzymanie przycisku na kierownicy aktywuje tempomat
- regulacja prędkości przyciskami przy kierownicy
- przy przyśpieszeniu i puszczeniu pedału gazu auto jedzie z wcześniej zadana prędkością
- przyciśnięcie hamulca wyłącza zapamiętana prędkość i trzeba ponownie przytrzymać przycisk przy kierownicy aby załączyć utrzymywanie danej prędkości jazdy.



Kierownica z przyciskami:
Obrazek

Taśma ze zwijaczem do kierownicy:
Obrazek

Sterownik z linką (montowany pod maską obok zbiornika spryskiwaczy, linka idzie do kabiny i podpięta jest do pedału przyśpieszenia)
Obrazek

Komputer sterujący:
Obrazek
Przycisk:
Obrazek

Hamulec + gaz (przy hamulcu jest włącznik z dodatkowymi dwoma pinami dla tempomatu, natomiast przy pedale przyśpieszenia jest uchwyt do linki tempomatu, zwykła seria nie ma tego):
Obrazek



Wiązka kabinowa + wiązka silnikowa:
Obrazek

No i z wiązką kabinową jest największy problem, sprzedawca nie napisał że brakuje tam wtyczki od komputera tempomatu i niektóre przewody są pocięte. Nie widzę w tej wiązce też wtyczki którą można by podłączyć do taśmy przy kolumnie kierowniczej. Jednym słowem totalna lipa i chciałbym dorobić nowa wiązkę w której nie trzeba by dawać przewodów do Airbaga bo takowe występują w wiązce.

Problem to oczywiście to, który przewód podłączyć z jakim pinem m.in. w komputerze tempomatu oraz reszcie gratów żeby zadziałało. Nie chcę szukać i kupować nowej wiązki, bo się może okazać że nie podejdzie P&P do mojej wiązki kabinowej.

Znalazłem instrukcję ale w języku angielskim i jest tego tyle że głowa wysiada... :
- http://sites.google.com/site/hondalioness/cruisecontrol
- http://honda-tech.com/showthread.php?t=2437528

Prześledziłem te tematy i jest tam pokazane gniazdo komputera tempomatu:
Obrazek
ale na wiązce od tempomatu, w miejscu gdzie brakuje wtyczki do komputera, połowa kolorów przewodów się zgadza a połowa niestety nie.


__________________________________________
Podsumowanie pinów/styków:

taśma z kierownicy: 3 piny (pozostałe 2 do Airbaga i 1 do klaksonu)
hamulec: 2 piny (pozostałe 2 do światła STOP)
sterownik z linką: 4 piny
komputer tempomatu: 14 pinów
włącznik CRUISE: chyba 4 piny (2 na pewno idą do podświetlania przycisku a pozostałe 2 do załączania tempomatu)

_________________________________________________________

Dorwałem schemat na którym pokazane jest jak podłączyć tempomat, moja wiązka od tempomatu się nie nadaje bo część kolorów się nie zgadza, trzeba będzie zrobić nową osobną.
Obrazek
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#4

Post autor: Piterex »

:wow: :wow: :wow: o człowieku tyle info to się nie spodziewałem. A nie wiesz przypadkiem czy trzeba mieć koniecznie kierownice żeby sterować tempomatem czy jakoś idzie z robić osobny sterownik bo z tego co widzę to jest sporo tej elektryki.

Ale temat ogarnołeś profi :ok: :ok: :ok: no bo właśnie myslałem na tempomatem i teraz wiem że przydatna rzecz i trzeba nabyć :happy:
Awatar użytkownika
dj-napster
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: pt 12 mar 2010, 14:03:50
Lokalizacja: Piła -> Krajenka

#5

Post autor: dj-napster »

Przyciski przy kierownicy możesz zamontować gdziekolwiek, kwestia zabawy z kabelkami, teraz siedziałem trochę w kablach wiec sam bym zrobił sobie wiązkę wg schematu, może to wygląda strasznie ale to proste trzeba by tylko mieć jakiś generator vss żeby to w domu robić. W przeciwnym razie pozostaje wstawienie auta "na kołki" i wbicie 5 biegu wtedy sygnał vss będzie można wykorzystać do testowania naszej wiązki;]

Ostatnio na forum prelude czytałem temat gdzie jeden gość przełożył do prelude TCS !!! czyli stary system kontroli trakcji który też występował w civicu 5g JDM, oparty jest w całości jest na elektryce.
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#6

Post autor: Piterex »

Mam jeszcze jedno pytanie a nie potrzeba przypadkiem też pedału sprzęgła. ????
Tam nie ma przypadkiem jakiś czujników. ???
Awatar użytkownika
dj-napster
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: pt 12 mar 2010, 14:03:50
Lokalizacja: Piła -> Krajenka

#7

Post autor: dj-napster »

]-[ master ]-[ pisze:Mam jeszcze jedno pytanie a nie potrzeba przypadkiem też pedału sprzęgła. ????
Tam nie ma przypadkiem jakiś czujników. ???
Nie potrzeba od sprzęgła bo nic tam nie ma.
Od gazu ma uchwyt na linkę a przy hamulcu jest włącznik na 4 styki, dwa do świateł stopu i kolejne dwa do tempomatu. Seryjnie przy hamulcu jest włącznik tylko z dwoma stykami.
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#8

Post autor: Piterex »

No a wiesz gdzie się przykręca komputer od tempomatu.
A tak ogólnie to jest jakiś tam czujnik w sprzęgle bo mam własnie wiązke i jest takie coś :flex:
Awatar użytkownika
dj-napster
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: pt 12 mar 2010, 14:03:50
Lokalizacja: Piła -> Krajenka

#9

Post autor: dj-napster »

komp od tempomatu przychodzi z tego co pamiętam od strony pasażera na ściance bocznej za wykładziną.

Przy sprzęgle to może być po prostu wyłącznik tak jak przy hamulcu, a pokaż no to na fotce
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#10

Post autor: Piterex »

No tego czujnika sprzegła nie mam ale wiem że jest wtyczka na 2 piny. poprostu przy nacisnieciu sprzegła wyłącza chyba chwilowo tempomat do jałowych obrotów silnika by móc zmienić bieg :happy:
Awatar użytkownika
Piterex
Podwójny As
Posty: 287
Rejestracja: wt 22 mar 2011, 22:18:42
Lokalizacja: Gdańsk

#11

Post autor: Piterex »

No tempomacik zamontowany i wszystko cacy co do wyposażenia które wymieniałeś to powinno być tam jeszcze taki moduł w zegary ale on tylko obsługuje lampkę od tempomatu
wiec jak coś dzięki z pomoc :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
ODPOWIEDZ