baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Wymiana bębnów i szczęk hamulców bębnowych
/ Pełne czyszczenie i konserwacja

Autorem tekstu jest dagg3r

  1. Bezpieczny demontaż
  2. W kabinie, pod popielniczką pasażerów mamy śrubę napinająca linki hamulca ręcznego. Popuszczamy ją prawie całkowicie kręcąc w lewo.

    Dokonujemy demontaż malowanych bębnów.

    Po zdjęciu bębna hamulcowego wydmuchujemy pył sprężony powietrzem a następnie przystępujemy do demontażu elementów hamulca.

  3. Wyciągamy sprężyny każdej szczeki hamulca
  4. Kombinerkami lub nawet ręka przyciskamy blaszkę sprężynująca i staramy się obrócić o 90 stopni trzpień (lub blaszkę). Następnie blaszkę wyciągamy do siebie a trzpień wypychamy w stronę auta.

    Szczęki są teraz luźne, trzymają je na górze i dole gniazda, do których dociskane są za pomocą sprężyn.

  5. Uwalniamy szczęki z dolnego uchwytu
  6. Wyciągamy sprężynkę zza jęzorka. Następnie wyciągamy szczęki z dolnego uchwytu (spokojnie, sprężyna da się na tyle rozciągnąć)

  7. Demontujemy dolna sprężynę
  8. Po uwolnieniu szczęk spokojnie wyciągamy sprężynkę dolna.

    Na tym etapie możemy wyciągnąć obie szczęki zza piasty w nasza stronę. Trzymać je będzie jedynie linka hamulca ręcznego.

  9. Wyciągamy linkę hamulca ręcznego
  10. Należy ściągnąć sprężynkę a następnie wyhaczyć końcówkę linki dźwigienki.

  11. Czyścimy tarcze mocowania hamulców
  12. Przeprowadzamy czyszczenie tarczy, do której mocowane są szczęki szczotką z twardym włosem a następnie drucianą.

    Uważać należy na gumki rozpieracza hydraulicznego. Można go dla kontroli pościskać i poprzesuwać w lewo i prawo. Jeżeli chodzi lekko tzn. że jest dobry. Inaczej proponuję czyszczenie lub wymianę na nowy.

    Na zdjęciu widzimy wnękę bez szczęk i elementów hamulca. Do konserwacji użyłem srebrzanki.

  13. Dalszy demontaż
  14. Zdemontowane szczęki wyglądają tak jak na zdjęciu. Należy teraz usunąć sprężynę górną. Aby to zrobić najwygodniej obrócić szczęki na druga stronę.

  15. Demontaż sprężyny zapadki
  16. Wkrętakiem płaskim podważamy końcówkę sprężynki zapadki i wyciągamy ją na bok.

  17. Demontaż górnej sprężyny
  18. Przy użyciu wkrętka płaskiego i młotka lub innych narzędzi wypychamy końcówkę sprężyny.

  19. Odbezpieczamy bolec dźwigni ręcznego
  20. Przekręcamy zawleczkę tak aby wygodnie nam było ja wypchnąć (1). Następnie wkrętakiem płaskim wyciągamy zawleczkę ze sworznia (2). Na koniec wybijamy sworzeń (3) oddzielając szczękę hamulca od dźwigni hamulca ręcznego.

  21. Wszystkie części hamulca bębnowego
    1. Szczęki hamulcowe (wymieniamy na nowe)
    2. Bolce szczęk
    3. Sprężyny bolców szczęk
    4. Sprężyna górna ściągająca szczęki, odpowiedzialna za powrót rozpieracza
    5. Sprężyna dolna szczęk, ściągająca je do dolnego uchwytu
    6. Dźwignia hamulca ręcznego
    7. Sworzeń dźwigni, sprzegający dźwignię z jedną ze szczęk
    8. Podkładka sprężysta sworznia
    9. Zawleczka sworznia
    10. Zapadka samoregulatora
    11. Sprężyna zapadki
    12. Samoregulator kompensujący zużycie szczęk, składa się z 3 części w tym jedna z zębami dla zapadki (sprzęgło jednokierunkowe)

  22. Po czyszczeniu... montaż
  23. Smarujemy sworzeń oraz zaznaczone miejsca dźwigienki ręcznego. Czyli tam gdzie występuje tarcie dźwigni o szczękę oraz na sworzniu.

  24. Sworzeń - ważna kwestia
  25. Po włożeniu sworznia w szczękę hamulca, nakładamy dźwigienkę, podkładkę i wsuwamy zawleczkę. Ważne aby zawleczkę tak obrócić aby nie mogła się wysunąć.

  26. Samoregulator
  27. Rozkładamy samoregulator na 3 części. Czyścimy całość, łącznie z gwintem (szczotka druciana). Następnie wszystko smarujemy i składamy w całość.

    Jak widać na zdjęciu dłuższa część samoregulatora ma inaczej ukształtowany "widelec". Trzeba to tak założyć aby dźwigienka ręcznego miała swobodę ruchu.

  28. Samoregulator - prawidłowa pozycja
  29. Widzimy, że krótszy "was widelca" daje miejsce wypukłości dźwigienki.

  30. Najtrudniejszy etap
  31. Teraz najgorsze. Trzeba uzbroić się w cierpliwość. Przytrzymujemy nogami szczęki dociskając je do podłożą i próbujemy założyć górną sprężynę.

    Trzeba tutaj trochę wygibasów, rożnych ruchów wkrętakiem. Jak ktoś woli można użyć kombinerek i naciągnąć sprężynę. Musi ona dobrze wejść w gniazda.

    Czyli ma leżeć na płaszczyźnie szczek.

  32. Zapadka
  33. Wkładamy zapadkę jej sworzniem (smarując go wcześniej) w szczękę a następnie przekręcamy tak aby wsunęła się ona pod samoregulator. Kolejno zakładamy jej sprężynę.

  34. Hamulec w fazie montażu
  35. Tak wyglądają szczęki wstępnie złożone i przygotowane do montażu.

  36. Zakładamy linkę ręcznego
  37. Tak jak uprzedni, naciągając sprężynę i wkładając w hak końcówkę linki. Strzałka wskazuje przód i tył auta - zdjęcie jest obrócone.

  38. Zakładamy szczęki za piastę
  39. Wkładamy szczęki z elementami za piastę a linka ręcznego ma być w takim miejscu jak na zdjęciu. Za dolnym uchwytem szczęk.

  40. Górna cześć hamulca
  41. Szczęki ustawiamy na rozpieraczu. Mają one specjalne proste gniazda. Można tam dać odrobinę smaru. Ważna kwestia jest sprawdzenie złożenia zapadki.

    Na samoregulatorze ma spoczywać plaska część sprężyny górnej a na niej od naszej strony dopiero zapadka. Co więcej, zapadka ma dolegać do zębów - jeżeli tak nie jest należy ja odgiąć. Najlepiej w miejsc gdzie sprężyna górna ma mniej zwojów. ZAPADKA MUSI BYĆ W ZĘBACH SAMOREGULATORA!

  42. Dolna sprężyna
  43. Tak jak uprzednio, zakładamy dolną sprężynę i za pomocą płaskiego wkrętaka przerzucamy kolejno szczęki za uchwyt a sprężynę za jęzorek.

  44. Na koniec
  45. Tak założone szczęki są już prawie gotowe. Przecieramy okładziny cierne benzyną ekstrakcyjna - mogły ulec zatłuszczeniu podczas zakładania. Następnie delikatnie je ścieramy papierkiem ściernym i znowu benzyna (ważne aby odtłuszczać w jedną stronę a nie góra-dół).

    Zakładamy bęben i po sprawie:) Kilka mocniejszych wciśnięć hamulca, jazda w przód i w tył także. Następnie pozostaje wyregulowanie dźwigni ręcznego, tak aby na 1 żabko zaczynało się wyraźne zwieszenie siły.

Źródło: http://fotoporadnik.prv.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info