baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Jak podnieść moc w silniku D13B2

Zapewne nie jeden z użytkowników Hondy Civic EG3 z silnikiem D13B2 chciałby podnieść moc w swoim samochodzie. Opiszę modyfikacje, które wpłyną na poprawę dynamiki auta na podstawie własnych doświadczeń oraz zebranych informacji w Internecie.

Na początek polecam kilka prostych modyfikacji, które można wykonać we własnych zakresie bez wkładu finansowego. Potrzebne będą zdolności manualne oraz narzędzia, które każdy ma w garażu lub skrzynce narzędziowej. Dzięki tym zmianom w silniku uzyskamy około 85KM. Kilka prostych modyfikacji dotyczą:

Opis jak to wykonać znajdziesz tu: Kilka prostych modyfikacji silnika D13B2

Kolektor wydechowy 4-2-1

Aby poprawić dolny zakres obrotów silnika montuje się kolektor 4-2-1 (seryjnie jest kolektor 4-1). Do silnika D13B2 pasuje kolektor 4-2-1 przeznaczony do silników D serii dostępny np. na allegro, kolektor od D16Z6 lub D16A9. Zasadniczą różnicą między kolektorem D16Z6 a D16A9 jest brak wejścia na sondę lambda w kolektorze D16A9. Można samemu wykonać takie wejście przy użyciu nakrętki 18mm z środkiem z odpowiednim gwintem. Ja zakupiłem kolektor od D16A9 i sam wykonałem gniazdo na sondę. Wejście na sondę powinno znajdować się przy ujściu do katalizatora. Poniżej inne różnice miedzy tymi kolektorami:

D16Z6:
masa: 5,3kg
promienie kanałów o przekroju elipsy: 39.5 x 30 mm
wylot na dwururkę: 2x okrąg o promieniu 34.5 mm

D16A9:
masa: 7,8kg
promienie: 42.5 x 30.5 mm
wylot na dwururkę: 2x okrąg o promieniu 41.5 mm.

Trochę o budowie kolektora wydechowego w silniku 4-cylindrowym:

W samochodach 4-cylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według dwóch podstawowych schematów: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3. Są to cylindry współbieżne, w których wydech następuje co 360 st. W zakresie niskich i średnich prędkości obrotowych takie łączenie wystarcza aby fala spalin z jednego cylindra trafiła na zamknięty zawór drugiego cylindra i nie zakłóciła jego pracy. Niestety przy wysokich obrotach częstotliwość występowania wydechów zwiększa się i strumień spalin zaczyna wpadać na już otworzony zawór wydechowy drugiego cylindra, spowalniając jego opróżnienie i pogarszając przepłukanie.

W przypadku zastosowania długiego kolektora 4-1 ryzyko zakłócenia pracy któregokolwiek z cylindrów spada do minimum, nawet na wysokich obrotach. Niestety względy między innymi względy ekonomiczne i ekologiczne (m.in. temperatura pracy katalizatora) zmuszają producentów do stosowania kolektorów o jak najbardziej prostej budowie i możliwie krótkiej długości.

Źródło: http://www.highrpmklub.pun.pl

Wycięcie katalizatora

Średnia żywotność katalizatora to 80-120kkm, po takim przebiegu należałoby go wymienić, ale oczywiście jest to strata pieniędzy, a normy na przeglądach nie są tak ostre, by auto z przebiegiem nawet 300kkm ich nie przeszło. W naszych Civic-ach 5 generacji katalizatory w większości wypadków straciły już swoją sprawność. Wyjścia są dwa: wyciąć kata i wspawać w jego miejsce rurę albo zakupić nowy katalizator. Poprzez wycięcie zapchanego katalizatora można odczuć poprawę dynamiki auta. Minusem jest to, że pojawia się charakterystyczny metaliczny dźwięk. Aby pozbyć się tego dźwięku zamiast katalizatora można wstawić w jego miejsce tłumik środkowy.

Ostrzejszy wałek rozrządu

W silniku D13B2 krzywki wałka rozrządu mają długość ok 35.5 mm, a w silnikach D14/D15 ok 36.7 mm. Najłatwiej i najszybciej jest zmienić na wałek od D14A1 lub D15B3, ponieważ wałki od D14A1/D15B3 posiadają krzywkę napędzającą mechaniczną pompę paliwa tak jak to jest to silniku D13.

W przypadku wałków z innych silników nie zasilanych przez gaźnik konieczna jest zmiana pompy paliwa z mechanicznej na elektryczną. Jeśli w późniejszym czasie ktoś planuje przejść w D13 na pełen wtrysk lepszym wyjściem jest zakup baku paliwa wraz z mechaniczną pompą paliwa aby nie dokładać sobie dodatkowych kosztów.

Po założeniu innego wałka trzeba wyregulować zawory, po przejechaniu ok. 1000 km regulację należy powtórzyć.

Montaż sportowych wałków rozrządu wraz z innymi modyfikacjami silnika, poprawia jego charakterystykę pracy w górnym zakresie obrotów. Takie ukształtowanie krzywej charakterystyki pracy motoru wymaga "wkręcania" silnika na wyższe obroty. W ten sposób styl jazdy nabiera cech sportowych podnosząc jednocześnie zużycie paliwa zwłaszcza w jeździe miejskiej. Mankamentem jest pogorszenie stabilności pracy silnika na biegu jałowym.

Źródło: http://tuning.pl

Polerowanie ostrych krawędzi gardzieli gaźnika, odchudzanie rozpylaczy

Jeśli ktoś lubi majsterkować w swoim samochodzie może wykonać polerowanie ostrych krawędzi gardzieli gaźnika oraz odchudzić ośki przepustnic i rozpylacze. Przyznam, że to dosyć żmudna robota, trzeba uważać czegoś nie pogubić lub zepsuć przy wyjmowaniu i rozbieraniu gaźnika. Podczas demontowania gaźnika radzę robić fotki aby później wiedzieć jak wszystko poskładać. U mnie cała ta operacja odbyła się bez problemu. Po zamontowaniu gaźnika musiałem podregulować obroty biegu jałowego i ssania. Przy rozbieraniu gaźnika zaleca się użycie nowych uszczelek do gaźnika, u mnie wyglądały dobrze i je założyłem stare, nic nie cieknie.

1. Odchudziłem osie przepustnic z 8,00mm na 5,00mm, także przepustnica ssania której nie widać na zdjęciu

2. Odchudziłem i wypolerowałem rozpylacze paliwa

3. Zlikwidowałem ostre krawędzie w gardzielach gaźnika oraz w górniej płytce gaźnika

Modyfikacje gaźnika robiłem w oparciu o tekst: EG3-Vergasertuning - für den Perfektionisten

Głowica i kolektor ssący

Porting, czyli polerowanie kanałów w głowicy i kolektorze ssącym. Takie modyfikacje to już wyższy stopień wtajemniczenia. Trzeba się na tym znać, mieć odpowiednie narzędzia i czas. Przy polerowaniu kolektora dolotowego nie należy polerować całego kolektora od środka a tylko krawędzie przy wyjściu do głowicy w celu spasowaniu kanałów. Gdy wypolerujemy kolektor na lustro to benzyna zamiast odparowywać będzie się skraplać na ściankach.

Można podnieść stopień sprężania zmniejszając komorę sprężania poprzez planowanie głowicy lub montażu cieńszej uszczelki pod głowicę od D16Z6.

Układ wydechowy

Dobrze zaprojektowany układ wydechowy może przynieść ok. 10% przyrost mocy i momentu obrotowego. Źle zaprojektowany - może pogorszyć te wartości o ok. 10% lub nawet więcej...

Znaczna część użytkowników modyfikując układ wydechowy w swoim D13B2 osiąga dobre wyniki poprzez taki zestaw:

  • kolektor 4-2-1
  • brak zużytego katalizatora lub tłumik środkowy przelotowy w jego miejsce
  • całościowy przelotowy układ wydechowy bez spawów 2" wykonany z kwasówki
  • końcowy tłumik przelotowy.

Zapłon

Pierwotnie silnik D13B2 ma ustawiony zapłon 20° +-2° przed OT zapłonem. Aby polepszyć osiągi należy przyśpieszyć zapłon na 22°.

Po przeprowadzeniu tych wszystkich modyfikacji można się spodziewać zwiększenia mocy do ok. 100KM. Przyrost ten nie jest regułą, wszystko zależy od kondycji silnika i wszystkich jego podzespołów.

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info