baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



ŚWIECE ZAPŁONOWE

Ponieważ ostatnio chciałem zobaczyć, co dolega silniczkowi a niestety w książkach i dostępnych mi materiałach nie było odpowiedniej jakości zdjęć, postanowiłem umieścić tu to, co najbardziej wartościowego znalazło odpowiedniej jakości zdjęć postanowiłem umieścić tu.

Stan świec używanych w silnikach samochodowych z zapłonem iskrowym zależy od warunków, w jakich są używane. Świece wykazują dużą odporność na obciążenia cieplne, ale po przekroczeniu dopuszczalnych wartości pewnych parametrów ulegają charakterystycznym uszkodzeniom. Dzięki temu na podstawie wyglądu świec zapłonowych i rodzaju ich ewentualnych uszkodzeń można ocenić stan silnika i współpracującego z nim osprzętu. Można też określić, jakie czynności regulacyjne lub naprawy trzeba wykonać, by jednostka napędowa działała prawidłowo. Przedstawione zdjęcia pokazują wygląd świec w kilkunastu charakterystycznych wypadkach. Podam przyczyny (P) takiego właśnie wyglądu używanej świecy, objawy (O): w pracy silnika i osprzętu towarzyszącego korzystaniu ze świecy w takim stanie oraz zalecenia (Z): co do czynności regulacyjnych, konserwacji lub napraw.

1, 2. Stan prawidłowy

Elektroda centralna, izolowana, ma barwę białoszarą, żółtoszarą lub brązowo-rudą. Silnik w dobrym stanie, działa bez zastrzeżeń. Wartość cieplna świecy dobrana prawidłowo. Skład mieszanki, ustawienie zapłonu i działanie urządzenia rozruchowego (ssanie) prawidłowe. W oleju nie występują dodatki ołowiowe i składniki ulepszające paliwo. Nie zachodzą przeciążenia termiczne silnika.

3, 4. Osad sadzy

Element izolujący elektrody i korpus świecy pokryte czarną sadzą. Objaw ten może być wynikiem niedostatecznego rozgrzania silnika lub zbyt drugiej jego pracy na małych prędkościach obrotowych. Wskazane jest, więc dokonywanie diagnostycznej kontroli świec po przejechaniu ok. 10 km. Jeśli sadza pojawia się mimo spełnienia tego wymogu, przyczyną rozważanego zjawiska może być: za bogata mieszanka, bardzo brudny filtr powietrza, wadliwe działanie automatycznego ssania lub zbyt długa jazda z użyciem ssania ręcznego. Mogą też wchodzić w grę zbyt częste przejazdy na krótkich dystansach i korzystanie ze świec o zbyt niskiej wartości cieplnej. (O): Nieskuteczność zapłonu, wadliwe zachowywanie się silnika przy uruchamianiu na zimno. (Z): Przeprowadzić regulację składu mieszanki i urządzeń do rozruchu na zimno, oczyścić filtr powietrza, ew. wymieniając jego wkład, dobrać odpowiednią wartość cieplną świec.

5, 6. Zaolejenie

Element izolujący, obie elektrody i korpus świecy pokryte tłustą sadzą, błyszczącą olejem lub zwęgloną. (P): Przedostawanie się oleju do komory spalania, za wysoki poziom oleju w silniku, nadmiernie zużyte: pierścienie tłokowe, cylinder i prowadnice zaworów; w wypadku silnika dwusuwowego mieszanka zawiera nadmiar oleju. (O): Niesprawność zapłonu i trudności w uruchamianiu zimnego silnika. (Z): Naprawić silnik, zastosować właściwy skład mieszanki (dla dwusuwu), zamontować nowe świece.

7, 8. Mały osad ołowiu

Izolacja elektrody centralnej pokryta szkliwem w odcieniu brązowożółym, przechodzącym w zielony. (P): Paliwo zawiera dodatki na związków ołowiu i po użytkowaniu silnika przy dużym obciążeniu, następującym po pracy przez dłuższy czas przy obciążeniu częściowym, tworzy się szkliwo. (O): Przy wzroście obciążenia szkliwo przewodzi prąd elektryczny, powodując niesprawność układu zapłonowego. (Z): Zamontować nowe świece; ich czyszczenie jest bezcelowe.

9, 10. Duży osad ołowiu

Izolacja elektrody centralnej pokryta szkliwem o odcieniu brązowożółtym, przechodzącym w zielony. (P): Paliwo zawiera dodatki na związków ołowiu. Szkliwo tworzy się przy dużym obciążeniu silnika po użytkowaniu przez dłuższy czas przy obciążeniu częściowym. (O): Przy wzroście obciążenia występują niesprawności układu zapłonowego na skutek przewodzenia prądu elektrycznego przez szkliwo. (Z): Zamontować nowe świece; czyszczenie świec jest bezcelowe.

11, 12. Osad popiołu

Grubość warstwy odkładającego się popiołu zależy od rodzaju dodatków w oleju, a także w paliwie - popiół osadza się na elektrodach, izolatorze i korpusie świecy. Popiół ma strukturę proszku lub skorupy. (P): Odkładanie się popiołu wewnątrz komory spalania, w tym na elektrodach, powodują przede wszystkim mineralne składniki oleju. (O): Występowanie samozapłonu, a w lad za tym utrata mocy i możliwość uszkodzenia silnika. (Z): Doprowadzić silnik do właściwego stanu, zamontować nowe świece, zastosować inny olej.

13.Deformacja elektrody centralnej

(P): Silnik przegrzewa się, co powoduje zjawisko samozapłonu na skutek zbyt wczesnego zapłonu, nagaru w komorze spalania, uszkodzeń zaworów, układu zapłonowego lub złej jakości paliwa. (O): Występuje niekontrolowany zapłon, spada moc silnika i może nastąpić jego uszkodzenie. Przegrzanie elektrody centralnej może spowodować pęknięcie izolacji. (Z): Sprawdzić silnik, ustawić zapłon i wyregulować skład mieszanki paliwowej. Zamontować świece o właściwej wartości cieplnej.

14.Elektroda centralna całkowicie stopiona

Elektroda centralna całkowicie wytopiona, elektroda boczna silnie uszkodzona.(P): Przeciążenie termiczne spowodowało powstanie samozapłonu na skutek nadmiernego wyprzedzenia zapłonu, obecności i nagaru w komorze spalania, uszkodzenia zaworów, systemu zapłonu lub złej jakości paliwa. (O): Przed całkowitym zanikiem funkcjonowania świecy silnik traci moc; przegrzanie elektrody centralnej może spowodować pęknięcie izolacji porcelanowej. (Z): Sprawdzić stan silnika i układu zapłonowego oraz wyregulować skład mieszanki. Zamontować nowe świece.

15.Zespawanie elektrod

Elektrody mają wygląd kalafiora, niekiedy na świecach występuje obcy materiał. (P): Doszło do przeciążenia termicznego powodującego samozapłon w wyniku zbyt dużego wyprzedzenia zapłonu, obecności nagaru w komorze spalania, uszkodzenia zaworów i układu zapłonowego lub złej jakości paliwa. (O): Stopniowa utrata mocy aż do chwili całkowitego zaniku funkcji świecy, połączona z możliwością uszkodzenia silnika. (Z): Sprawdzić stan silnika, stan układu zapłonu oraz wyregulować skład mieszanki.

16.Znaczne zużycie elektrody centralnej

(P): Zbyt długie użytkowanie świec. (O): Niesprawny zapłon, co daje o sobie znać przy uruchamianiu silnika i przyspieszaniu (na skutek zbyt dużego, jak na dysponowane napięcie, odstępu elektrod). (Z): Wymienić świece na nowe.

17.Znaczne zużycie elektrody bocznej

(P): Dodatki antykorozyjne w paliwie i oleju powodują nieprawidłowy przebieg spalania w komorze i odkładanie się w jej wnętrzu niepożądanych substancji. (O): le działa zapłon, pojazd nie chce przyspieszać, trudne jest uruchomienie silnika, występują w nim stuki, ale nie dochodzi do przegrzania. (Z): Zamontować nowe świece.

18.Uszkodzenia elektrody centralnej

(P): Uszkodzenie mechaniczne podczas montażu świecy. Rozsadzenie izolacji na skutek skorodowania elementów metalowych lub zbyt długiego użytkowania. (O): Zaburzenia zapłonu - iskra pojawia się w momentach nieprzewidzianych. (Z): Wymienić świece na nowe.

Źródło: "Zrób to Sam" lipiec 1991
http://www.126fan.pl/www/swiece.htm

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info