baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Wymiana sprężyn w Civic 5 gen

Autor tekstu Lio

Spróbuje na własnym przykładzie przybliżyć wymianę sprężyn, bądź amortyzatorów.

Na początek widok autka przed modyfikacją.

Prace wykonywać możemy w zależności od warunków, ja musiałem zaspokoić się seryjnym lewarkiem i pracą pod chmurką, ale dużo wygodniej byłoby na kanale, bądź podnośniku.

Na początek przedstawię wymianę sprężyn z przodu.

Po odkręceniu i zdjęciu koła zaczynamy odkręcać pierwszą śrubę mocującą wahacz z uchwytem amortyzatora. W tym celu używamy klucza 17 oraz drugiego o tym samym rozmiarze do kontrowania nakrętki. Jednakże śrubę pozostawiamy na swym miejscu.

Następnie okręcamy śrubę trzymającą amortyzator u jego podstawy, używając do tego klucza 14. i wyciągamy ją całkowicie. Zaznaczyć tu należy, że w miejscu gdzie wchodzi ta śruba na amortyzatorze jest mały rowek i tak należy go ustawić potem przy ponownym skręcaniu.

Dalej należy odkręcić dwie śrubki trzymające przewód hamulcowy do amorka, tym razem używamy 12.

Następnie wyciągamy pierwszą odkręcaną przez nas śrubę i zsuwamy „widełki” trzymające amortyzator.

Na koniec pozostaje odkręcenie dwóch śrub mocujących amortyzator od góry do kielicha, znajdujących się pod maską i w tym celu używamy klucza 14.

Teraz swobodnie możemy wyciągnąć całość z nadkola. Żeby zdjąć sprężynę potrzebne nam będą odpowiednie ściągacze. Jeśli ich nie mamy, ?to na pewno w zaprzyjaźnionym warsztacie takie będą i możemy pożyczyć.

Mocujemy je na sprężynie i skręcamy na przemian, aż zostaną mocno ściśnięte.

Ważną rzeczą jest zaznaczenie sobie położenia tych dwóch górnych śrub na „czapce” amortyzatora, względem samego amortyzatora ( np. poprzez zarysowanie na boku jego podstawy kreski). Jest to ważne, gdyż przy późniejszym skręcaniu amorek musi być ustawiony wspomnianym już wcześniej rowkiem, a górne śruby o których jest mowa muszą pozostać w takiej samej pozycji. W przeciwnym razie będą potem działały siły skręcające.

Dalej należy za pomocą klucza 14 odkręcić śrubę centralną na trzpieniu amortyzatora i skontrować kluczem ampulowym ( w niektórych przypadkach nie ma tej opcji i jest kwadratowe zakończenie, wtedy trzeba dopasować jakiś klucz, lub złapać jakąś żabką ;) )

Po rozebraniu wygląda to tak.

Następnie trzeba poluzować ściągacze, założyć na amortyzator nowe sprężyny, po czym je znów ścisnąć i poskręcać wszystko w odwrotnej kolejności. W przypadku wymiany amortyzatorów wsadzić ściśnięte sprężyny na nowy amortyzator.

UWAGA !!! Ostatnia śrubę o rozmiarze 17 przechodzi przez tuleje metalowo- gumową, więc kiedy autko jest w górze przykręcamy ją bardzo delikatnie, a dopiero po opuszczeniu auta, kiedy zaczną na niego działać naprężenia, dokręcamy ją na maksa.

Efekt końcowy, bez ułożenia się jeszcze autka w czasie jazdy.

Teraz zajmiemy się tyłem niuni.

Mając już doświadczenie z wymianą przodu, możemy śmiało się zabrać do tyłu. Amortyzator przykręcony jest bezpośrednio do wahacza poprzecznego za pomocą śruby 14 i tylko taki klucz będzie nam tutaj potrzebny. Potrzeba nam też będzie odkręcić drążek stabilizatora wahacza.

oraz jedno z mocowań wahacza (dowolne), albo to przy wahaczu wzdłużnym

albo przy gnieździe w podłodze.

Na koniec pozostaje nam odkręcenie dwóch śrub mocujących amortyzator od góry.

Teraz możemy go swobodnie wyjąć i postępujemy jak w przypadku wymiany z przodu.

Skręcamy w odwrotnej kolejności jedynie śrubę od stabilizatora przykręcając na tip-top. Pozostałe dopiero po opuszczeniu auta, bo też przechodzą przez tuleje.

EFEKT KONCOWY

W nagrodę autko dostało kąpiel i odkurzacz, bo po zlocie jeszcze tego nie zaznało.

Życzę przyjemnej zabawy ;)

Źródło: http://www.civicklub.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info