Szukaj na stronie
Luzy zaworów w silniku są niezbędne ze względu na konieczność skompensowania różnej rozszerzalności cieplnej elementów napędu zaworów.
W razie zbyt małego luzu zmieniają się fazy rozrządu, ciśnienie sprężania jest niedostateczne, zmniejsza się moc silnika i jego praca jest nieregularna. W skrajnym przypadku może nastąpić skrzywienie zaworów albo nadpalenie grzybków lub gniazd zaworów.
Gdy luzy zaworów są zbyt duże, praca rozrządu jest hałaśliwa, zmieniają się fazy rozrządu, silnik ma mniejsza moc z powodu zbyt krótkich czasów otwarcia zaworów i wynikają z tego niedostatecznego napełnienia cylindrów, praca silnika jest nieregularna.
Regulacja luzów zaworów daje pożądane efekty tylko wtedy, kiedy zawory zachowują szczelność, nie wykazują nadmiernego luzu w prowadnicach zaworów i końce trzonków nie są zbite. Luzy zaworów należy sprawdzić i w razie potrzeby regulować po naprawach lub w razie występowania hałasów w mechanizmie rozrządu. Luzy zaworów powinny być sprawdzane także podczas okresowych przeglądów.
Luzy zaworów powinny być sprawdzane i regulowane, kiedy silnik jest zimny lub ma temperaturę umożliwiającą dotykanie go ręką. Silnik jest uważany za zimny, jeśli jego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Temperatura umożliwiająca dotykanie silnika powinna wynosić poniżej +40oC.
Właściwy luz zaworów dolotowych 0,18-0,22 mm.
Właściwy luz zaworów wylotowych 0,23-0,27 mm.
Sprawdzanie
Regulacja
Uwaga. Nie należy dokręcać nakrętki zbyt mocno, gdyż dźwignia zaworu jest wykonana częściowo z aluminium.
Orientacyjne wartości momentu dokręcania: – silnik D13B/D15B od 1991 do 1995 – 14 Nm,
Uwaga. Celowe jest oznakowanie kredką dźwigni już wyregulowanego zaworu.