baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie




Sprawdzanie i regulacja luzów zaworów w silniku SOHC

Luzy zaworów w silniku są niezbędne ze względu na konieczność skompensowania różnej rozszerzalności cieplnej elementów napędu zaworów.

W razie zbyt małego luzu zmieniają się fazy rozrządu, ciśnienie sprężania jest niedostateczne, zmniejsza się moc silnika i jego praca jest nieregularna. W skrajnym przypadku może nastąpić skrzywienie zaworów albo nadpalenie grzybków lub gniazd zaworów.

Gdy luzy zaworów są zbyt duże, praca rozrządu jest hałaśliwa, zmieniają się fazy rozrządu, silnik ma mniejsza moc z powodu zbyt krótkich czasów otwarcia zaworów i wynikają z tego niedostatecznego napełnienia cylindrów, praca silnika jest nieregularna.

Regulacja luzów zaworów daje pożądane efekty tylko wtedy, kiedy zawory zachowują szczelność, nie wykazują nadmiernego luzu w prowadnicach zaworów i końce trzonków nie są zbite. Luzy zaworów należy sprawdzić i w razie potrzeby regulować po naprawach lub w razie występowania hałasów w mechanizmie rozrządu. Luzy zaworów powinny być sprawdzane także podczas okresowych przeglądów.

Luzy zaworów powinny być sprawdzane i regulowane, kiedy silnik jest zimny lub ma temperaturę umożliwiającą dotykanie go ręką. Silnik jest uważany za zimny, jeśli jego temperatura jest równa temperaturze otoczenia. Temperatura umożliwiająca dotykanie silnika powinna wynosić poniżej +40oC.

Właściwy luz zaworów dolotowych 0,18-0,22 mm.

Właściwy luz zaworów wylotowych 0,23-0,27 mm.

Sprawdzanie

  • Odkręcić pokrywę głowicy cylindrów.
  • Odkręcić górną osłonę paska zębatego.
  • Ustawić tłok 1 cylindra w GMP podczas suwu sprężania (patrz „Ustawienie tłoka 1 cylindra w GMP”).
  • Sprawdzić luzy zaworów 1 cylindra. Cylindry są liczone w kolejności od 1 do 4, rozpoczynając od 1 cylindra po stronie paska zębatego (Z, rys. H-1032). E1 – śruby regulacyjne zaworów dolotowych 1 cylindra, A1 – śruby regulacyjne zaworów wylotowych 1 cylindra.
  • Zmierzyć szczelinomierzem (1, H-1033) luz między dźwignią zaworu (1), a końcówką trzonka zaworu.
  • Luz zaworu jest ustawiony właściwie, jeśli szczelinomierz daje się przesuwać z niewielkim oporem. W przeciwnym razie wyregulować luz zaworu.

Regulacja

  • Poluzować przeciwnakrętkę o około 1/2 obrotu za pomocą klucza oczkowego, przytrzymując wkrętakiem (2, rys. H-1034) śrubę regulacyjną (1).
  • Regulować luz zaworu, obracając śrubę regulacyjną i poruszać równocześnie szczelinomierzem (3). Luz zaworu jest ustawiony właściwie, jeśli szczelinomierz daje się przesuwać z lekkim oporem.
  • Zabezpieczyć śrubę regulacyjną przeciwnakrętka.

Uwaga. Nie należy dokręcać nakrętki zbyt mocno, gdyż dźwignia zaworu jest wykonana częściowo z aluminium.

Orientacyjne wartości momentu dokręcania:
– silnik D13B/D15B od 1991 do 1995 – 14 Nm,

  • Sprawdzić ponownie luzy zaworów i w razie potrzeby powtórzyć regulacje.
  • Obrócić wał korbowy o 1/2 obrotu (180o) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i sprawdzić oraz w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 3 cylindra.

Uwaga. Celowe jest oznakowanie kredką dźwigni już wyregulowanego zaworu.

  • Obracając każdorazowo wał korbowy o pół obrotu w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, sprawdzić i w razie potrzeby wyregulować luzy zaworów 4 i 2 cylindra.
  • Zamontować pokrywę głowicy cylindrów.
  • Zamontować górną osłonę paska zębatego.

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info