baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Podgrzewanie lusterek

Autorem tekstu jest dj-napster

Nie widzę tematu "jak zrobić podgrzewane lusterka" więc pokażę jak zrobić tą jakże przydatną funkcję zima coraz bliżej i lusterka będą lubiły sobie zamarznąć, ręczne usuwanie lodu ze szkła może doprowadzić do pęknięcia szkła. Rankiem mgła/rosa na lusterkach też czasem dokucza, nie wspomnę o ręcznym wycieraniu szkła po deszczu.

Można oczywiście kupić seryjne lusterka składane które mają seryjne podgrzewanie, jednak trzeba by je ściągać z Japonii czy innych dalekich rejonów a koszt takich lusterek spokojnie mógłby przekraczać 1000PLN.

Na forach ludzie piszą że najlepiej podłączyć pod tylną szybę...

Jednak ja nie chcę obciążać obwodu grzania szyby dodatkowymi dwoma amperami (jedna mata ma 12W więc 24W/12V=2A), zresztą ponoć bezpiecznik ten odpowiada także za nawiewy i coś jeszcze...

Użyłem przekaźnika i prąd do mat grzewczych doprowadziłem bezpośrednio z akumulatora (wcześniej przeciągałem kabel z aku do otwierania bagażnika z pilota i to tego kabla się podłączyłem). Koszt przekaźnika jest niski i można go nabyć w sklepie elektronicznym bez problemu.

Podłączyłem się do włącznika uruchamiającego grzanie tylnej szyby, wziąłem po prostu "+" z tyłu włącznika i podałem ten "+" do mojego przekaźnika.

Wykorzystane elementy:

  • maty grzewcze GB-10s
  • konektory żeńskie 4 szt., wąskie
  • przewód ok 7m (użyłem dość solidnego przewodu)

  • przekaźnik 12V
  • podstawka pod przekaźnik
  • konektory żeńskie
  • konektor oczkowy do złapania masy
  • szybko-złączki do łączenia przewodów bez konieczności ich rozcinania
  • taśma izolacyjna
  • bezpiecznik na kablu (nie ma na zdjęciu)

  • zgrzewarka pistoletowa do podgrzania ramki szkła w celu jego wyjęcia. Niektórzy wrzucają całe szkło z tą ramką do gorącej wody i wyciągają szkło, jednak ja nie byłem w stanie zdemontować plastiku ze szkłem z powodu zardzewiałej śruby której nie szło ruszyć (ta śruba na dole lusterka dzięki której można zdemontować cały mechanizm ze środka lusterka).

Najpierw sprawdziłem czy w ogóle ogrzewanie tylnej szyby działa:

Ponieważ nie szło zdemontować ramki ze szkłem, musiałem inaczej sobie poradzić więc odchylałem lustro z każdej strony i odkręciłem 5 śrub demontując przednią plastikową część lusterka (wcześniej odkręciłem 3 śruby pod spodem na przegubie lusterka aby bez problemu wyjąć tą odkręconą przednią część bo inaczej nie szło). Można spokojnie odchylać lustro, będzie słychać przeskoki ale nic nie powinno się urwać czy zepsuć, wsuwamy lekko śrubokręt za ramkę szkła i odkręcamy po kolei wkręty.
Widoczna zdemontowana przednia część lusterka:

Podgrzałem ramkę szkła i wyciągnąłem delikatnie szkło, jednak nie jest to łatwe i trzeba pokombinować żeby nie zniszczyć plastikowej ramki:

Tylną część szkła oczyściłem dokładnie używając benzyny ekstrakcyjnej. Jednak należy uważać aby jakieś drobiny piasku nie były rozcierane przy czyszczeniu żeby nie spowodować rys na delikatnej powierzchni lustra:

Na czystą i odtłuszczoną tylną powierzchnię lustra, nakleiłem matę grzewczą, styki muszą być po szerszej stronie lustra:

Konektory+przewody+koszulki ochronne. Do mat dałem od razu długie kable ok 3 metrowe żeby nigdzie po drodze ich nie łączyć:

Powiększyłem lekko fabryczny otwór ponieważ matę nakleiłem na środek lusterka i styki nie wchodziły idealnie do fabrycznego otworu:

Szkło wraz z przewodami włożyłem do ramki wcześniej oczywiście podgrzewając jej brzegi, przewody przeciągnąłem przez przegub lusterka. Od razu polecam porządne przesmarowanie sprężyny odpowiadającej za składanie lusterka (najpierw WD40 potem smar), składanie ręczne lusterek jest teraz lekkie i ciche jak makiem zasiał:

No i gotowe (przewody przeciągnąłem obok kostki lusterek a nie przez nią bo nie chciałem jej niszczyć):

Kolejna części to przeciąganie kabli, czyli nieciekawa robota.
Wyciągnąłem ogranicznik drzwi żeby je szerzej otworzyć ale to i tak za mało żeby działać i zdemontowałem drzwi odkręcając 4 śruby. Drzwi lekko odsunąłem i postawiłem na podłużnym kołku o przekroju kwadratowym, miałem pomocnika czyli moją Kobietkę która trzymała przez cały czas drzwi żeby się nie obaliły;]
Po odkręceniu tych śrub trzeba się liczyć z koniecznością poprawnego ustawienia drzwi po montażu żeby nie odstawały nigdzie, mi nie sprawiło to trudności i przy okazji lekko podniosłem sobie "opadnięte drzwi" dając podkładkę pod dolny zawias.
Nie wybijałem sworzni bo za dużo roboty i tłuczenia (nie chciały wyjść), wolałem odkręcić te 4 śruby.

Do przeciągania kabli lepiej od razu zaopatrzyć się w drut bo bez niego próbowałem i tylko się denerwowałem:] Użyłem odciętej szprychy od koła rowerowego bo jeden koniec szprychy ma wygodny ładny haczyk.
Trzeba dość mocno zawiązać supeł kombinerkami i uciąć blisko supełka tak by dodatkowo nie zawadzało:

Przeciąganie kabli to najgorsza robota przy podgrzewanych lusterkach, jest ciasno i najpierw trzeba przeciągać przez jedną gumę w drzwiach, później przez kostkę, następnie przez długą gumę, no i na końcu przez blachę do kabiny.

Jeśli ktoś nie miał wcześniej ciągniętych dodatkowych kabli do drzwi to trzeba rozwiercić kostkę lub po prostu wyłamać w niej otwór. U mnie już kostka była przedziurawiona bo ktoś pociągnął konkretnie grube kable do głośników więc miałem trochę ciasno żeby przeciągnąć moje niezbyt chude kable od grzania lusterek.

No i prawa strona (poszło o wiele szybciej):

Po przeciągnięciu kabli czas na podłączanie, jak już wcześniej wspominałem zrobiłem to na osobnym przekaźniku i osobnym bezpieczniku.
Najpierw sprawdziłem na którym kablu pojawia się napięcie po włączeniu grzania szyby i ten przewód podłączyłem jako "rozruch" do nowego przekaźnika (styk 85 na przekaźniku):

Kabel na którym pojawia się napięcie po włączeniu grzania szyby, ma kolor żółto-niebieski. Oczywiście należy pamiętać żeby do tego kabla nie podpinać bezpośrednio mat grzewczych bo było by to bzdurą, jak już ktoś bez przekaźnika chce robić to podpiąć się zaraz za przekaźnikiem grzania tylnej szyby jednak polecam dać nowy przekaźnik i nowy bezpiecznik.

Bierzemy plusa do przekaźnika:

Oraz masę:

Przekaźnik (sterowanie plusem):
85 - kabel żółto-niebieski od przycisku grzania szyby
86 - masa
30 - "+" z akumulatora lub puszki bezpieczników (czyli mocny prąd), przed tym stykiem bezpiecznik
87a - "+" do jednej i drugiej maty.
Pozostałe 2 kable od mat podłączamy do masy samochodu

Jeśli chodzi o masę dla mat to można ją dać nawet z drzwi co zaoszczędzi ciągnięcie dwóch kabli od maty zamiast jednego kabla, ja jednak chcę mieć pewność dobrej i ciągłej masy więc pociągnąłem 2 długie kable od każdej maty.

Można oczywiście zakupić oryginalny przycisk do podgrzewania lusterek, jednak w Polsce jest już raczej nie do zdobycia a jak się trafi to 100 zł nie wystarczy, takie przyciski zdarzały się jedynie w Hondach na rynku Japońskim:

Jeszcze jedną modyfikacją jaką tutaj zrobię będzie zmiana diody w przycisku grzania na diodę 2 kolorową.
Zadaniem diody będzie kontrola bezpiecznika od grzania mat, gdy lusterka będą grzały kolor diody będzie np. niebieski, gdy bezpiecznik lub obwód się uszkodzi to dioda będzie świeciła na inny kolor np. na czerwono.
Potrzebna będzie jedynie dioda 2 kolorowa (ma 3 przewody) oraz 2 rezystory.

Źródło: http://www.civic5g.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info