baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Tylne lampy europejskie vs lampy JDM (Jpn/USA)

Autorem tekstu jest DRAGi

Mowa tutaj o seryjnych lampach tylnych od civica V gen.
Tak więc dość sporo siedziałem w tym temacie i chętnie podzielę się doświadczeniami...

Na początek kilka słów o różnicach między lampami europejskimi a Japońskimi/amerykańskimi (które w dalszej części będę określał jako JDM): Tylne lampy w wersji JDM spotykamy seryjnie w civicach V g. made in Japan jak i w civicach zza oceanu czyli z USA.
Lampy te z zewnątrz wyglądają identycznie... tylko wprawne oko może zobaczyć różnice. Jednak mimo prawie identycznego wyglądu zewnętrznego lampy nie świecą tak samo w wersji na Europę jak w wersji JDM co jest wynikiem przepisów ruchu drogowego jakie mamy w europie ale o tym w dalszej części. Oba rodzaje lamp występują we wszystkich rodzajach nadwozia w V generacji Civica. Jednak tutaj należy pamiętać że lampy tylne od Hatchbacka nie będą pasowały do sedana ani do coupe i na odwrót, natomiast tylne lampy od coupe są identyczną kopią lamp tylnych od sedana więc od sedana będą pasować do coupe i na odwrót.

1.Sposób świecenia lamp:
a) Lampy w wersji JDM

Jak widać na światłach pozycyjnych/stopu świeci się cała lampa zewnętrzna razem z miejscem gdzie jest odblask (czyli z lewej strony) jak i z narożnikiem. Oprócz tego oświetlona również jest lampa wewnętrzna (na klapie). Po wciśnięciu hamulca lampa zewnętrzna jak i wewnętrzna świeci mocniej.

b) Lampy w wersji europejskiej

Tak właśnie świecą tylne lampy w wersji europejskiej. gołym okiem widać różnice. Lampa zewnętrzna pali się jedynie do odblasku a sam odblask nie jest juz podświetlony. narożnik lampy zewnętrznej również nie jest podświetlony. Lampy wewnętrzne nie palą sie na postojówkach/stop wcale, gdyż w wersji europejskiej lewa lampa wewnętrzna wykorzystywana jest jako lampa przeciwmgielna.

2. Budowa
Lampy europejskie, wewnętrzne jak i zewnętrzne, różnią się również budową od lamp JDM. Jednak jak juz wspomniałem wcześniej, z zewnątrz nie widać różnicy ale różnica ta jest widoczna od środka.

a) lampy zewnętrzne
Oto jak wygląda lampa zewnętrzna w wersji JDM od środka:

Zaznaczone kólkiem jest miejsce na żarówkę która oświetla narożnik lampy zewnętrznej, znajduje się ona zaraz obok żarówki od świateł pozycyjnych/stop.

Oto jak wygląda lampa zewnętrzna w wersji europejskiej od środka:

W miejscu gdzie w wersji JDM jest żarówka oświetlająca narożnik, nie ma nic.

I to własnie jest różnica w budowie lamp zewnętrznych w wersji JDM i europejskiej. Oczywiście różnią się jeszcze jak wcześniej wspominałem tym że w lampie JDM podświetlony jest odblask... ale togo nie mam wam niestety jak pokazac bo musiałbym rozebrać klosz na części...

b) lampy wewnętrzne
generalnie w wersji europejskiej w lewej lampie wewnętrznej jest tzw lustro otaczające żarówkę które ma służyć lepszemu świeceniu a prawa lampa wewnętrzna jest "pusta" gdyż w wersji europejskiej jest tam tak właściwie tylko dla ozdoby. Lampy wewnętrzne JDM nie posiadają tego lustra wcale ale za to pomiędzy żarówką a kloszem jest kawałek plastiku który ma za zadanie idealnie rozpraszać światło na całą szerokość lampy wewnętrznej. Tego kawałka plastiku nie posiadają lampy wewnętrzne europejskie.

3. Przepisy
Różnica w sposobie świecenia tylnych lamp w civicach V g (i nie tylko) wynika z przepisów jakie obowiązują w europie. Mianowicie mówią one ze każdy samochód musi seryjnie być wyposażony w tylną lampę przeciwmgielną. W Japonii i w USA nie ma takiego wymagania dlatego seryjne lampy w civicach JDM właśnie świecą się całe. Jednak gdy Honda wypuszczała swoje modele na rynek Europejski musiała dostosować swoje auta do przepisów panujących w Eurowie. W civic`u V g. honda postanowiła rozwiązać ten problem wyłączając lampy wewnętrzne i wykorzystując wewnętrzną lampę lewą jako lampę przeciwmgielną.

4. Mod lamp europejskich na JDM
W większości przypadków przeróbka ta wygląda tak że poprostu wstawia się żarówki w lampy wewnętrzne tak aby świeciły sie one jako pozycja/stop. A lampy zewnętrzne pozostawia się bez przeróbek.
Efekt takiej przeróbki wygląda tak:

Jak widać nie jest to wierny wzór ideału... ponieważ jest przerwa w miejscu gdzie jest odblask na lampie zewnętrznej, gdyż pozostały one oryginalne.

Sam próbowałem zabrać się też do przerobienia lampy zewnętrznej tak aby świeciła się cała... niestety poległem... musiałbym roztrzaskać klosz bo nie udało mi się bo rozebrać.

Kogo wyżej pokazany efekt zadowala to droga wolna i jest to bardzo proste do zrobienia... mnie jednak taki efekt nie zadowolił... dlatego też przerobiłem lampy wewnętrzne a zewnętrzne kupiłem w wersji JDM i efekt wygląda tak:

(niestety zdjęcie nie za dobrej jakości i nie oddaje prawdziwego wrażenia postaram się zrobić jakieś lepsze żeby było dokładniej widać jak to świeci), pali się cały tyłek bez żadnej przerwy na odblasku, czyli tak jak w prawdziwych lampach JDM być powinno. Przeszkadzają mi jeszcze trochę te lampy wewnętrzne, ponieważ bez tego rozpraszacza o którym wspominałem wcześniej światło żarówki nie rozprasza się tak ładnie jak w prawdziwych lampach wewnętrznych JDM... a tego kawałka plastiku niestety nie da się przełożyć do lamp europejskich... too bad... ale jak tylko będzie trochę kaski to kupie po prostu JDM`owe lampy i będzie pozamiatane.

Więc jeśli ktoś chce mieć tyłek civic-a czysto w stylu JDM to polecam swój sposób albo kupno całych lamp tylnych w wersji JDM. O dziwo nożna takie dostać dość łatwo nówki sztuki kosztują około 400 zł. A jeśli ktoś ma możliwość sprowadzenia z zagranicy to myślę, że dałoby się i taniej.

Źródło: http://www.civic5gen.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info