baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Styl JDM

Autorem tekstu jest CMQ

GENEZA

JDM. Coraz częściej można usłyszeć ten skrót na zlotach czy wyścigach, te trzy literki są obiektem wielostronicowych dyskusji na forach dyskusyjnych. Dla coraz większej liczby osób na świecie i w Polsce wszystko, co jest JDM staje się obiektem pożądania. Co to w ogóle jest i o co w tym wszystkim chodzi?

Zaczęło się niewinnie, jak to zwykle bywa. Ktoś gdzieś włożył dużo pieniędzy i pomysłu w upodobnienie swojego auta do odpowiednika z rynku japońskiego. Potem wyjechał z garażu by pokazać swoje dzieło szerszej publiczności. Publiczność zaaprobowała nowy styl entuzjastycznie go przyjmując, czego owocem jest dziś multikontynentalny JDM-szał. JDM to skrót od Japan Domestic Market, czyli Rodzimy Rynek Japonii. W praktyce oznacza to, ze auto lub jego część zamienna jest JDM jeżeli pochodzi z Japonii i jest przeznaczona wyłącznie na japoński rynek. Dziś literki JDM mają już swoją historię i znaczenie ideologiczne a dla niektórych niemal religijne. Dla ludzi siedzących w temacie jest to niezwykle wysmakowany styl tuningu auta, rodzaj najwyższego stopnia wtajemniczenia. Polsce ten stopień wtajemniczenia nie jest obcy już od paru lat, czego dowodem są coraz liczniejsze grona sympatyków JDM na kilku forach motoryzacyjnych oraz coraz większa ilość aut stylizowanych w myśl kultu JDM. Entuzjaści tuningu JDM to zgrane grupy wymieniające się informacjami i doświadczeniami oraz pomagające sobie nawzajem w zdobyciu elementów do swoich aut, nie brak wśród nich prawdziwych ekspertów.

DLACZEGO JDM

Auta z rynku japońskiego zwykle były oferowane w lepszych wersjach wyposażenia i przeważnie były bardziej wyrafinowane technicznie, co owocowało większą mocą w stosunku do aut z rynku europejskiego i amerykańskiego. Pierwsi na pomysł przeszczepiania elementów z aut JDM do swoich samochodów byli oczywiście Amerykanie. Jako że pasjonaci tego typu tuningu w USA mają pieniądze i fantazję, ich auta przeważnie przerabiane są w sposób całościowy: wymienianie jest wszystko od silnika poprzez wykładzinę i elementy wnętrza na zawieszeniu, felgach i nalepkach skończywszy. Tuning na styl JDM oznacza zatem nie tylko wymianę podzespołów auta na japońskie odpowiedniki tuningowe ale również (a może przede wszystkim) zastępowanie seryjnych elementów samochodu elementami również seryjnymi, tyle że spotykanymi tylko na rynku japońskim. Dobrym przykładem jest tu chociażby czerwona wykładzina wnętrza z oferowanego tylko w Japonii Civica Type R EK9 przeszczepiana do Civiców EK4 z rynku europejskiego. W temacie przeszczepiania oryginalnych części JDM w zasadzie wszystko jest możliwe. Wymienić można szyby (bo te JDM mają ładniejszy odcień), cale pasy przednie, lampy, błotniki, stabilizatory, kolektory wydechowe, kierownice, zegary, panele środkowe, felgi czy tapicerkę. Im więcej wymienionych elementów tym większym szacunkiem cieszy się właściciel takiego auta-jest w końcu bliżej JDM niż inni i włożył w to dużo pracy, o sporych pieniądzach nie wspominając. W temacie firm tuningowych z rynku japońskiego można wyodrębnić grupę firm określanych jako kultowe. Firmy te charakteryzują się obsesyjną dbałościa o jakość i walory "performance" swoich produktów. Między innymi jest to specjalizujący się w tuningu Hondy Spoon i Mugen, producent foteli sportowych Bride, sprzedająca wyczynowe pasy szelkowe Takata, słynący z wyrafinowanych zestawów zawieszenia Tein czy zaliczany do czołówki producentów felg do sportu i tuningu Volk Racing. Rzecz jasna lista nie kończy się na tych kilku markach.

STYLE JDM

Sam styl tuningu JDM ma parę nurtów. Jednym z nich jest wspomniane stylizowanie auta na wersję z rynku japońskiego. Ważnym nurtem w stylu JDM jest zbalansowanie samochodu, priorytetem jest jego zachowanie podczas jazdy-nie wygląd. W praktyce oznacza to stanowcze NIE dla tulei dystansowych wysuwających felgi poza obrys samochodu, same felgi też nie są imponujących rozmiarów. Mają być za to lekkie i z odsadzeniem dobranym pod kątem jak najlepszego prowadzenia, nie wyglądu. Moc także nie musi być imponująca, ważne by była płynnie rozwijana i pozwalała na pełne i efektywne jej wykorzystanie podczas ostrej jazdy w zakrętach. Jest to, zatem tuning patrzący ponad szeroko rozumianą efektowność, co miłośnikom europejskiego stylingu czy stylu F&F zapewne nie przypadnie do gustu. Prawdziwy miłośnik stylu JDM właśnie w takim wyglądzie odnajduje piękno, dla niego Civic VTi w kolorze Championship White, matowo czarnymi felgami Spoon SW388, oryginalnym JDM silnikiem B16B oraz obowiązkowymi trójkątnymi naklejkami Advan jest po prostu pięknem wcielonym. Nie spojrzy nawet na polakierowaną lakierem flip-flop Toyotę Celica toczącą się na 18 calowych felgach ze spinnerami oraz drzwiami lambo doors. A jeśli już spojrzy, to tylko po to by z jeszcze większym przekonaniem stwierdzić, że zamiast lamp lexus look lepiej będzie kupić oryginalną konsole środkowa z wersji japońskiej do swojego Civica. Zmień więc na JDM odpowiedniki tak wiele części ile tylko się da , dopraw kilkoma JDMowymi częściami tuningowymi i już masz podręcznikowy przykład stylu JDM zakładając oczywiście, że zrobisz to konsekwentnie i z głową.

Powyżej opisany nurt nie oznacza, że japończycy nie stosują szerokich felg o dużej średnicy czy wydajnych zestawów turbo produkujących dużą moc. Używają, ale wtedy gdy jest to potrzebne. A jest potrzebne podczas driftingu. Drifting, dyscyplina wywodząca się właśnie z Japonii polega na widowiskowej jeździe poślizgami, niezbędna jest tu spora nadwyżka mocy na tylnich kołach, twarde zawieszenie i szerokie felgi. Japońskie załogi startujące w zawodach driftingowych są zawsze perfekcyjnie przygotowane technicznie, rzecz jasna prym wiodą auta japońskie takie jak Nissany Silvia (w Europie 200SX), 350Z i Skyline oraz Toyoty Supra i Soarer (Lexus SC400). Auta przygotowane do driftingu oprócz niskiego, twardego zawieszenia, wielkich felg i dużej mocy silnika posiadają również wysokie, karbonowe spoilery na tylnich klapach. Wszystko to razem czyni driftingowe auta agresywnymi i atrakcyjnymi, co idealnie pasuje do charakteru samych zawodów driftingowych.

Jeszcze więcej mocy przydaje się podczas "zabawy" zwanej Wangan. Nazwa pochodzi od autostrady Wangan Highway w Tokio, gdzie nocą lub bardzo wczesnym rankiem nieliczni śmiałkowie rozwijali prędkości powyżej 300km/h, rzecz jasna cała sprawa jest nie do końca legalna. Z takich wyczynów słynie prezes firmy Top Secret, Kazuhiko "Smoky" Nagata. Pomijając jego głośne wyczyny w samej Japonii, rozwinął na publicznej drodze w Wielkiej Brytanii 340km/h za co trafił do aresztu. Auta do Wangan Run znacznie przekraczają 700KM czego przykładem może być Nissan Skyline GT-R o mocy 1000Kw! To niedorzecznie wręcz mocne auto zostało przygotowane właśnie przez firmę Top Secret. Jako że Wangan to po prostu ultraszybka jazda, to auta dające sobie w tej zabawie radę mogą być wykorzystywane z powodzeniem w popularnym drag racingu. Widać tu wyraźnie, że ten nurt tuningu JDM ukierunkowany jest przede wszystkim na dużą moc.

Czym zatem jest tuning JDM? Jak widać pojęcie to jest naprawdę szerokie. Jest to zarówno przestrzegana niczym kodeks Bushido lista zasad dotycząca charakteru auta, jego użyteczności, efektywności w jeździe i neutralnego prowadzenia, jest to także sposób na zmianę charakteru samochodu poprzez wymianę jego części niekoniecznie na tuningowe odpowiedniki, wreszcie jest to osiąganie dużych mocy i agresywnego wyglądu. W tak ciekawym, wysmakowanym i pełnym możliwości świecie tuningu jakim jest styl JDM każdy jest w stanie znaleźć swoją drogę.

Grzegorz Maciaszek

Źródło: http://www.passwordjdm.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info