Tuning a prawo

Dyskusje ogólne.
MaciejWU
Forumowy As
Posty: 184
Rejestracja: pn 03 cze 2013, 09:47:48
Lokalizacja: SBE

Tuning a prawo

#1

Post autor: MaciejWU »

Siemka
Myślę że czasem zadajemy sobie podstawowe pytania związane z prawem drogowym mianowicie jakie światła stosować czy założyć sportowy wydech czy przejdzie mi przegląd wiec postanowiłem wrzucić małe co nie co w odniesieniu do tematu.

Tuning a prawo


1. Prawo a chlapacze
2. Prawo a lampy tylne
3. Prawo a poszerzone koła
4. Prawo a przyciemniane szyby
5. Prawo a światła przeciwmgielne
6. Prawo a układ wydechowy



1. Prawo a chlapacze

Kiedy powinniśmy mieć zamontowane chlapacze?

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazd w.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

10. 1. Pojazd samochodowy powinien by wyposażony:
[...]
10) w fartuchy odpowiednio przedłużające tylne błotniki od tyłu albo umieszczone dalej od kół niż błotniki, jeżeli przy masie własnej pojazdu błotnik lub inny znajdujący się w płaszczyznie symetrii opony za tylnym kołem element nadwozia lub podwozia, osłaniający tylne koło (koła), położony jest wyżej nad jezdnią niż [...] odległość tego elementu od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś tylnego koła; odległośc dolnej krawedzi fartucha od jezdni nie powinna przekraczać tych wielkości; szerokość fartucha nie powinna być mniejsza niż szerokość opony; sztywność fartuchów powinna zapewniać ograniczenie do minimum ochlapywania pojazdów jadących z tyłu; fartuchów nie wymaga się w pojazdach o konstrukcji uniemożliwiającej ich umieszczenie. [...]

2. Prawo a lampy tylne

Bardzo wielu zwolenników tuningu optycznego przyciemnia tylne lampy lub stosuje specjalne kolorowe klosze. Jaki jest stosunek prawa do tego typu przeróbek?

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

11. 1. Pojazd powinien być wyposażony w następujące światła zewnętrzne:
8) odblaskowe tylne inne niż trójkątne - pojazd samochodowy,
<załącznik nr 2 do ustawy dalej reguluje i : 2 barwy czerwonej, nie dalej ni 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległośc nie może być mniejsza ni 600 mm, na wysokości od 250mm, powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m, jeżeli są oświetlone światłem drogowym innego pojazdu>
1) kształt inny niż trójkąt;
2) powierzchnia świetlna może mieć wspólne części z powierzchnią świetlną innego światła tylnego

Tak więc możemy stosować kolorowe lampy tylne, oczywiście dające odpowiednie światło w odpowiednich kolorach, ale wtedy musimy mieć zamontowane także czerwone światła odblaskowe o kształcie innym niż trójkąt.

3. Prawo a poszerzone koła

Prawo Polskie definiuje szerokość kół, jakie możemy zamontować w aucie:

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łączenia z tymi pojazdami

10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
[...]
9) w błotniki lub inne elementy nadwozia lub podwozia, o szerokości nie mniejszej niż szerokość opony, (...);
ponadto błotniki samochodów osobowych i motocykli, przy masie własnej pojazdu, powinny odpowiadać następującym warunkom:
a) kąt opasania koła przez błotnik powinien być taki, aby obejmował co najmniej z przodu 30* i z tyłu 50* od pionowej płaszczyzny przechodzącej przez oś koła,
b) odległośc między zewnętrzną krawędzią błotnika a osią koła w wymaganym kącie opasania nie może być większa niż dwukrotna wartość statycznego promienia opony,
c) najniższy punkt przecięcia tylnej krawędzi błotnika lub innego elementu pełniacego jego funkcję w płaszczyznie symetrii opony nie może znajdować się wyżej niż 150 mm ponad poziom płaszczyzn przechodząc przez oś koła;

Artykuł ten oznacza przede wszystkim, iż koła nie powinny wystawać poza obrys błotnika.


4. Prawo a przyciemniane szyby (oficjalne pismo MTiGM dot. przyciemniania szyb)



Rzeczpospolita Polska
MINISTERSTWO TRANSPORTU
I GOSPODARKI MORSKIEJ
Departament Transportu Samochodowego
TS-3b-441-13/98

Odpowiadając na ponowne wystąpienie z dnia 9.07.1998 r. dotyczące stosowania folii na szybach samochodowych. Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej informuje, że po zasięgnięciu opinii jednostek badawczych tj. Instytutu Transportu Samochodowego i Instytutu Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie, zweryfikowało interpretacje w tym zakresie. W związku z powyższym MTiGM przedstawia następująca opinie:

Zgodnie z art. 66 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20.06.1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 z pozn. zm.)

pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego zapewniało między innymi dostateczne pole widzenia kierowcy.

Mając na uwadze:

rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1.02.1993 r. w sprawie warunków technicznych i badań pojazd w (Dz. U. z 1996 r. Nr 155, poz. 772) oraz przepisy Regulaminu Nr 46 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ stanowiące wymagania w zakresie widzenia kierowcy, które określają dwie strefy wymaganego pola widzenia kierowcy: do przodu od miejsca kierowcy w promieniu 180 stopni, do tylu w lusterka wsteczne i wymogi wyposażenia pojazdu w lusterko wsteczne po prawej stronie pojazdu, o ile lusterko wewnętrzne nie zapewnia dostatecznej widoczności do tylu

przepisy Regulaminu Nr 43 EKG ONZ dopuszczające w pojeździe oszklenia o przepuszczalności światła poniżej 70% dla szyb innych niż przednie i nie posiadających wpływu na pole widzenia kierowcy,

Ministerstwo Transportu i Gospodarki Morskiej wyraża opinie, że nie ma podstaw prawnych zakazujących umieszczania w/w folii na szybach nie posiadających wpływu na omówione powyżej wymagane pole widzenia kierowcy.

Do wiadomości:
1. Komenda Główna Policji
2. Urzędy Wojewódzkie (wszystkie)

DYREKTOR
Departamentu Transportu Samochodowego


5. Prawo a światła przeciwmgielne

Ostatnimi czasy pojawiła się moda na jazdę z włączonymi światłami przeciwmgłowymi przednimi,oraz diodami-kropeczkami wtedy gdy przejrzystość powietrza jest idealna. Co na ten temat mówi polskie prawo?

Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r.: Prawo o ruchu drogowym

Rozdział 3: Ruch pojazdów
Oddział 8: Ostrzeganie oraz jazda w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza

Art. 30.

Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgła, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami, a ponadto:

kierujący pojazdem silnikowym jest obowiązany:

a) włączyć światła mijania lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie,
b) poza obszarem zabudowanym podczas mg y dawa kr tkotrwa e sygna y d wi kowe w czasie wyprzedzania lub omijania;
c) kierujący innym pojazdem niż pojazd, o którym mowa w pkt 1, jest obowiązany:
- włączyć światła, w które pojazd jest wyposażony,
- korzystać z pobocza drogi, a jeżeli nie jest to możliwe, jechać jak najbliżej krawędzi jezdni i nie wyprzedzać innego pojazdu.

Obowiązek używania świateł, o którym mowa w ust. 1, dotyczy kierującego pojazdem także podczas zatrzymania wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.

Kierujący pojazdem może używać tylnych świateł przeciwmgłowych, jeżeli zmniejszona przejrzystość powietrza ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m. W razie poprawy widoczności kierujący pojazdem jest obowiązany niezwłocznie wyłączyć te światła.

Rozdział 5: Porządek i bezpieczeństwo ruchu na drogach
Oddział 3: używanie świateł zewnętrznych

Art. 51.

Kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania podczas jazdy w warunkach normalnej przejrzystości powietrza:

w czasie od zmierzchu do świtu,
w tunelu.

W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania, kierujący pojazdem może używać świateł do jazdy dziennej.
W czasie od zmierzchu do świtu, na nie oświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem moze uzywać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączy je na światła mijania w razie zbliżania się:

pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jezeli jeden z kierujacych wyłączy światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo,
do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oslepiony,
pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległosci, że istnieje możliwo oślepienia kierujacych tymi pojazdami.

Kierujący motocyklem, motorowerem lub pojazdem szynowym jest obowiązany uzywać podczas jazdy świateł mijania, z zastrzeżeniem ust. 3.

Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.

Przepis w ust. 1-4 nie stosuje się do kierujących pojazdami, które nie są wyposażone w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. W przypadkach określonych w ust. 1 pkt. 1 i 3 zamiast tych świateł należy używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdów.

Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.

6. Prawo a układ wydechowy

Wymiana układu wydechowego na sportowy może przynieść wymierne korzyści, jeśli chodzi o wzrost mocy samochodu. Prawo Polskie ogranicza jednak poziom halasu auta:

Podstawa prawna:
Dz.U.1996.155.772: Warunki techniczne i badania pojazdów.

Rozdział 2: Pojazdy samochodowe i przyczepy przeznaczone do łaczenia z tymi pojazdami

9. 1. Pojazd powinien by tak zbudowany i utrzymany, aby:
1) poziom hałasu zewnętrznego mierzony podczas postoju pojazdu z odległości 0,5 m nie przekraczał w odniesieniu do:
a) pojazdów , które były poddane badaniom homologacyjnym - wartości ustalonej w trakcie bada homologacyjnych o 5 dB (A),
b) pozostałych pojazdów - wartości podanych poniżej w dB:

Pojazd:

Motocykle z silnikiem o pojemności skokowej:
nie przekraczającej 125 cm3 - 94
większej niż 125 cm3 - 96

Samochody osobowe
z zapłonem iskrowym - 93
z zapłonem samoczynnym - 96

10. 1. Pojazd samochodowy powinien być wyposażony:
[...]
14) w tłumik wydechu - w odniesieniu do pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym;
wylot rury wydechowej nie może być skierowany w prawą stronę.
Nie ważne przy czym stoisz.Ważne jak tym jeździsz.
Michaell186
Żółtodziób
Posty: 1
Rejestracja: wt 02 lip 2013, 14:57:54
Lokalizacja: warszawa

#2

Post autor: Michaell186 »

Miałeś wenę twórczą !!!


Nurtują mnie następujce pytania:
- Czy założenie tzw. brewek na reflektory przednie jest dopuszczane przez prawo ??
- Czy legalnym jest instalowanie dodatkowych spojlerów w autku ??
MaciejWU
Forumowy As
Posty: 184
Rejestracja: pn 03 cze 2013, 09:47:48
Lokalizacja: SBE

#3

Post autor: MaciejWU »

Jeśli chodzi o brewki montowane na refletory to prawo mówi dosłownie ze jeśli taka brewka nie będzie wpływać negatywnie na widoczność i oświetlenia drogi,i samochód wyposażony w takie brewki przejdzie pomyślnie badanie techniczne, to nie ma przeciwwskazań do instalowania takich dodatków.
Podobnie sprawa ma się do spojlerów,i z tego co mi wiadomo widząc wiele osób mających spoilery można z tym jeździć i nikt się nie doczepi.Te spojlery 'nie fabryczne' często montujemy sami i są bez homologacji,i jakoś podczas kontroli nie dostajemy mandatów,wiec odpowiedź nasuwa się sama ze można z tym jeździć.Nie ma to nic wspólnego z łamaniem prawa drogowego.W praktyce po prostu rzadko kto zwraca na to uwagę.
Z drugiej zaś strony każdy wie ze do wszystkiego co ,,nie fabryka dała'' można się przyczepić, ale niektóre rzeczy mają atesty..Reszta jest traktowana z przymrużeniem oka - dopiero przy jakimś zdarzeniu mam na myśli kolizje można się czepiać nielegalności pewnych dołożonych elementów ..Na pewno atestów wymagają lampy, orurowanie.. Jeżeli nie zagrażają one bezpieczeństwu ruchu drogowego – np. nie odpadną w trakcie jazdy – to nie ma przeciwwskazań , ażeby je instalować.
Jednak trzeba mieć na uwadze,że wszelkie przeróbki w samochodzie muszą być dokonane z zachowaniem zdrowego rozsądku
Nie ważne przy czym stoisz.Ważne jak tym jeździsz.
Awatar użytkownika
Grzesieek
Moderator
Posty: 4499
Rejestracja: pn 26 kwie 2010, 15:55:44
Lokalizacja: Orneta

#4

Post autor: Grzesieek »

Co do spoilerów to chyba wszystko jest spoko dopóki nie wystają one poza obrys samochodu. I nie są przyklejone na ślinę.
MaciejWU
Forumowy As
Posty: 184
Rejestracja: pn 03 cze 2013, 09:47:48
Lokalizacja: SBE

#5

Post autor: MaciejWU »

Zgadza się.Przecież nie możne odpaść w czasie jazdy bo to już zagraża bezpieczeństwu innych użytkowników drogi noi lamie przepisy o prawie drogowym w którym stanowczo pisze ze 'pojazd samochodowy oraz jego konstrukcja powinny byc tak zbudowane by nie zagrażały bezpieczeństwu ruchu oraz zapewniały sprawne poruszanie sie po drodze'.
Nie ważne przy czym stoisz.Ważne jak tym jeździsz.
ODPOWIEDZ