Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Jako że blok w d-serii DOHC (D16A9) rożni się (od strony ssącej) od wszystkich innych z SOHC, nie ma możliwości dopasowania seryjnego kolektora ssącego - taka jest moja wiedza na dzień dzisiejszy.
Seria dolot szału nie robi
Nie wiem jak to jest z B-serią (czy pasuje)..... obawiam się o budżet, więc chyba nawet tematu nie zgłębiam - powinienem?
Kiedyś niechcący zakupiłem ssący od D16Y8 (poniekąd najlepszy) + większa przepustnica 60mm - leży, kurzy się... nie ma budżetu na inne mody, więc chodzi mi po głowie aby coś z tego ulepić.
Opcja 1
Ciąć samą flanszę i spawać pasującą (mam z D15B7).
Problemem może okazać się zbyt duże różnice w przekrojach kanałów dolotowych.
Poglądowo:
Uszczelka D16A9
Uszczelka D16Y8
Opcja 2 (fotki poglądowe)
Ciecie, spawanie i dodatkowe przewody.
Opcja 3 (fotki poglądowe)
Adapter
Opcję nr 1 i 2 skreślam, bo:
- mam dostęp do spawania alu, ale nie jestem przekonany do poprawności takiego łączenia (szczelność, możliwość pękania)
Ja jestem za opcją nr 3
- kolektor zostaje seryjny, nie kaleczę go.
- nie wiem, jak bardzo negatywnie wpłynie odsunięcie wtryskiwacza od głowicy (przez grubość adaptera).
Widzę to tak, od strony silnika: uszczelka "papierowa", uszczelka termiczna (3mm teflon), uszczelka "papierowa", adapter, uszczelka "papierowa", kolektor ssący.
Zamówiłem dla porównania dwie najtańsze uszczelki - przy akceptowalnych różnicach brnę w opcje 3, jak będą za duże to zostaje przy tym co mam (choć chuj mnie strzela jak widzę tę mikro przepustnice i mizerne przekroje dolotowe).
Różnice w "oczujnikowaniu" kolektorów na razie pomijam.
Seria dolot szału nie robi
Nie wiem jak to jest z B-serią (czy pasuje)..... obawiam się o budżet, więc chyba nawet tematu nie zgłębiam - powinienem?
Kiedyś niechcący zakupiłem ssący od D16Y8 (poniekąd najlepszy) + większa przepustnica 60mm - leży, kurzy się... nie ma budżetu na inne mody, więc chodzi mi po głowie aby coś z tego ulepić.
Opcja 1
Ciąć samą flanszę i spawać pasującą (mam z D15B7).
Problemem może okazać się zbyt duże różnice w przekrojach kanałów dolotowych.
Poglądowo:
Uszczelka D16A9
Uszczelka D16Y8
Opcja 2 (fotki poglądowe)
Ciecie, spawanie i dodatkowe przewody.
Opcja 3 (fotki poglądowe)
Adapter
Opcję nr 1 i 2 skreślam, bo:
- mam dostęp do spawania alu, ale nie jestem przekonany do poprawności takiego łączenia (szczelność, możliwość pękania)
Ja jestem za opcją nr 3
- kolektor zostaje seryjny, nie kaleczę go.
- nie wiem, jak bardzo negatywnie wpłynie odsunięcie wtryskiwacza od głowicy (przez grubość adaptera).
Widzę to tak, od strony silnika: uszczelka "papierowa", uszczelka termiczna (3mm teflon), uszczelka "papierowa", adapter, uszczelka "papierowa", kolektor ssący.
Zamówiłem dla porównania dwie najtańsze uszczelki - przy akceptowalnych różnicach brnę w opcje 3, jak będą za duże to zostaje przy tym co mam (choć chuj mnie strzela jak widzę tę mikro przepustnice i mizerne przekroje dolotowe).
Różnice w "oczujnikowaniu" kolektorów na razie pomijam.
Ostatnio zmieniony wt 15 sie 2023, 21:19:01 przez Jakub W., łącznie zmieniany 1 raz.
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Jeśli chodzi o B to mam seryjny kolektor z B16, mogę udostępnić do przymiarki
http://autobezsens.blogspot.com/ - mój blog o motoryzacji dziwnej, choć nie tylko. Zapraszam!
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Dzięki za info.
Jak dojdą uszczelki do przymiarki to się odezwę.
Jak dojdą uszczelki do przymiarki to się odezwę.
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Patrząc na kształt kanałów łatwiej może być z adaptacją kolektora z B16. Opcja z adapterem jest oczywiście najmniej inwazyjna, ale pewnie będzie najdroższa. Odsunięcie wtryskiwaczy o grubość adaptera nie powinno mieć przesadnie negatywnych konsekwencji, natomiast przesuniesz sobie nieco niżej występowanie zjawisk falowych w kolektorze poprzez wydłużenie kanałów. Spawanie kolektorów oprócz nieodwracalnego charakteru nie ma więcej wad (tzn jeśli masz ogarniętego spawacza). Jak jest dobrze pospawane, a przed pospawaniem było dobrze dopasowane to będzie taki kolektor funkcjonował bez zarzutu, takie zabawy z kolektorem B16 do D serii były swego czasu popularne.
Uwaga frajerzy...
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Obawiam się spawania.... zacznie się lipa z lewym powietrzem i będzie upierdliwe szukanie. Mając fabryczny kolektor będzie łatwiej namierzyć problem. Jakoś tak się nauczyłem, że czym bardziej seryjnie tym mniej problemów
Zakładam że adapter, wraz z uszczelkami, zajmie mi ok 20 - 25mm - czy taka wartość może znacząco namieszać w przepływach?
Te zjawisko jest mi obce (i chyba jestem zbyt tępy aby się w to zagłębiać).
Zakładam że adapter, wraz z uszczelkami, zajmie mi ok 20 - 25mm - czy taka wartość może znacząco namieszać w przepływach?
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Ja bym spawał, jeśli masz taką możliwość. Materiału tam nie brakuje, a przy spawaniu aluminium możesz nadlać materiału w opór i zrobienie tego szczelnie nie będzie jakimś wyczynem.
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
20-25mm na pewno zmieni ilość obrotów przy jakich ten kolektor będzie wspomagał napełnianie cylindra. O ile konkretnie nie napiszę, bo trzeba by to policzyć uwzględniając charakterystykę wałków, średnicę zaworów itd. Bynajmniej ogólna zasada jest taka, że im dłuższe kanały tym kolektor zaczyna działać przy niższych partiach obrotów.
Uwaga frajerzy...
Swap kolektora ssącego z D16A9 na D16Y8
Jeżeli (tylko) główną wadą wydłużenia kanałów będzie przesunięcie maksymalnego momentu obrotowego w niższe partie obrotów - łłłoooo panie, toć mi właśnie brakuje dołu na kjs'ach - na dłuższych torach jedzie się raczej górą, ale na pachołkach na parkingu brakuje mi dołu (bądź większego przełożenia głównego skrzyni)
Doszły uszczelki. Przymierzyłem.
Tak oto siadła uszczelka D16A9 na kolektorze D16Y8.
Kanały A9 wcale takie małe nie są
Dwie szpilki (prawie) się pokryły.
Doszły uszczelki. Przymierzyłem.
Tak oto siadła uszczelka D16A9 na kolektorze D16Y8.
Kanały A9 wcale takie małe nie są
Dwie szpilki (prawie) się pokryły.
Ostatnio zmieniony czw 17 sie 2023, 19:24:10 przez Jakub W., łącznie zmieniany 1 raz.