1. Demontujemy schowek lub macamy wtyczkę.
Szukamy szarej wtyczki nad komputerem przy nogach pasażera. Znajduje sie on w gumowym "gniazdku" koloru zielonego. Na zdjęciu obok widok na gumowe gniazdko widziane po prawej stronie przy otwartym schowku.
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/01_142.jpg)
2. Widok dokładny na szukana wtyczkę.
Zdjęcie zrobione przy zdemontowanym schowku. Kolory kabli wtyczki:
* biało/zielony
* brązowy
Ważne aby wtyczka miała tylko 2 przewody.
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/02_143.jpg)
3. Wyciągnięta wtyczka.
Tak wygląda wtyczka wyciągnięta spod kokpitu i przygotowana do samodiagnostyki. Mostek czyli polaczenie dwóch przewodów wtyczki dokonujemy po przekręceniu zapłonu.
Błąd który zapalił sie podczas jazdy po ponownym włączeniu Bedzie sygnalizowany ponownie przez świecenie kontrolki silnika. Jeżeli sytuacja wróciła do normy kontrolka nie będzie sie jarzyć ale błąd zostanie zapamiętany w komputerze.
Zwarcie styków złącza diagnostycznego powoduje przejście komputera w stan serwisowy i zaczyna wydawać impulsy świetlne poprzez błyski lampki silnika. (Błedy sprawdzamy na włączonym zapłonie!)
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/03_153.jpg)
4. Opis błysków.
* BRAK BLEDOW = kontrolka sie jarzy (jak na zdjęciu)
* WYSTAPIENIE BLEDOW = błyski świetlne
* USZKODZONA ZAROWKA LUB KOMPUTER = brak błysków lub kontrolka silnika nie świeci sie w ogóle
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/04_136.jpg)
5. Odczyt kodów.
* Błysk trwający 2 sekundy = cyfra dziesiątych
* Błysk trwający 1 sekundę = cyfra jedności
* Pauza trwająca 3 sekundy = oddzielenie kodu usterki
Animacja obok ukazuje błąd 1. Należy pamiętać ze błysk w sumie nie trwa 1 czy 2 sekund ponieważ trzeba doliczyć rozjarzenie i wygaszenie żarówki - to nie dioda tylko żarnik dlatego są lekkie przekłamania.
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/05.gif)
6. Przykłady kodów.
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/06.gif)
Kod usterki nr 25
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/07.gif)
Kod usterki nr 2
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/08.gif)
Kod usterki nr 1, 2 i 3
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/09_0.gif)
Kod usterki nr 13
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/10.gif)
Kody usterek nr 2, 10 i 30
![Obrazek](http://www.samnaprawiam.com/sites/default/files/images/11.gif)
7. Tabela kodów usterek.
0 - Elektroniczne urządzenie sterujące lub jego obwód
1 - Sonda lambda lub jej obwód (z wyjątkiem silnika D16A9)
3 - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym, lub jego obwód
4 - Czujnik położenia wału korbowego lub jego obwód
5 - Czujnik bezwzględnego ciśnienia w kolektorze wlotowym lub jego obwód
6 - Czujnik temperatury płynu chłodzącego lub jego obwód
7 - Czujnik położenia przepustnicy (potencjometr) lub jego obwód
8 - Czujnik GMP lub jego obwód
9 - Czujnik identyfikujący 1-szy cylinder
10 - Czujnik temperatury powietrza lub jego obwód
11 - Potencjometr CO lub jego obwód
12 - Układ recyrkulacji gazów wydechowych lub jego obwód
13 - Czujnik ciśnienia atmosferycznego lub jego obwód
14 - Zawór regulacyjny prędkości obrotowej biegu jałowego lub jego obwód
15 - Sygnał wyjściowy układu zasilania
16 - Wtryskiwacz paliwa lub jego obwód (silnik D15B2)
17 - Czujnik prędkości pojazdu lub jego obwód
18 - Ustawienie zapłonu
19 - Zawór elektromagnetyczny blokady automatycznej skrzyni biegów
20 - Elektroniczny czujnik obciążenia lub jego obwód
21 - Zawór elektromagnetyczny rozdzielacza (w ABS) lub jego obwód
22 - Wyłącznik ciśnieniowy oleju ustawienia zaworów
30 - Sygnał "A" z automatycznej skrzyni biegów
31 - Sygnał "B" z automatycznej skrzyni biegów
41 - Grzałka sondy lambda lub jej obwód (silniki D16Z6, D16Z7, B16A2)
41 - Grzałka czujnika liniowego przepływu powietrza lub jego obwód (silnik D15Z1)
43 - Układ paliwa lub obwód (silniki D16Z6, D16Z7, B16Z2)
48 - Czujnik liniowego przepływu powietrza lub jego obwód
Autor: dagg3r
Źródło: http://fotoporadnik.prv.pl