Kilka zdań na temat skrzyń D serii

Awatar użytkownika
Uszy
Natchniony
Posty: 1057
Rejestracja: 20 maja 2008, 18:45
Lokalizacja: EL
Kontakt:

Kilka zdań na temat skrzyń D serii

#1

Postautor: Uszy » 13 wrz 2008, 00:27

Skrzynia biegow w 6gen( 96-00) ma oznaczenie S40
Skrzynia biegow w 5gen( 92-95) ma oznaczenie S20

Skrzynie nie sa takie same ale mozna je stosowac zamiennie w 5 i 6 gen tzn. skrzynie S40 mozna zalozyc do 5gena i odwrotnie.

Podstawowo roznica w budowie skrzyn S20 i S40 sa wybieraki biegow, s S20 sa one aluminiowe a w S40 stalowe, aluminiowe wybieraki sa bardziej wrazliwe, szczególnie delikatny jest wybierak 1 i 2 biegu, dlatego nalezy unikac wbijana 1 na sile ponieważ przy mocnym popchnieciu widełki pekaja ( moga peknac tylko polowa obwodu wtedy wbijanie biegow jest mozliwe lecz 1 wchodzi z duzymi problemami), Wybieraki stalowe sa znacznie odporniejsze, lecz tez można je powyginac ( dla chcącego nic trudnego )

Obydwa rodzaje skrzyń występują w dwóch wariantach łożyskowania, roznice polegaja na średnicy zewnętrznej łożysk i tym samym średnicy otworow ustalających w obudowie, Skrzynie z tzw dużymi łożyskami w 6generacji posiadaly silniki D15Z6, D15Z7, D16Y4, D16Y5, D16Y8, D16Y9, w piątej generacji silniki D16, reszta silnikow była wyposażona w skrzynie z "małymi " łożyskami, rodzaj zastosowanych łożysk wpływa na wytrzymałość i trwałość skrzyni, Jeśli decydujemy się zbudować hybrydowa skrzyni zdecydowanie lepiej jest to zrobic opierając się na skrzyni z dużymi łożyskami, NIE MOŻNA przełożyć łożysk do innego rodzaju skrzyni, jednak można przełożyć kompletny zestaw przełożeń i dyfer.

Wybór przełożeń

W skrzyniach S20 I S40 były stosowane następujące przełożenia
Bieg
1 - 3.25
2 - 1.909 ; 1.762
3 - 1.25 ; 1.172
4 - 0.937 ; 0.909
5 - 0,702 ; 0.750 ; 0.771

oraz przełożenia główne 3,25( jeśli takie masz zmieniaj czymprędzej ); 3,722; 3,888; 4,058; 4,25; oraz jak głoszą dane internetowe 4,437

wykaz jakie kombinacje były gdzie montowane znaduje się TUTAJ

Przełożenia i przełożenia głowne można mieszać miedzy sobą w zasadzie dowolnie, jednak każdy bieg musi pozostać na swoim miejscu! ( nie można zamienic np. 2 z 3)

Ciekawa kombinacja biegow występowała w silnikach Serii DOHC d16z5 i d16a9

1-3,25
2-1,944
3-1,346
4-1,033
5-0,873

Ponieważ jednak skrzynia ta pochodzi przedewszystkim z 4gen ( poza skrzynia S20 z 5gena DOHC 92r) jej konstrukcja jest nieco inna i nie jest już tak różowo, bezproblemowo można wsadzić jedynie 3 i 5 bieg 4 wymaga szlifowania ( nie dremelem czy wiertarka ), 2 jest nacięta na wałku głównym, który ma nieco inna długość ( w niektorych skrzyniach DOHC ma inną liczba zębow na wielowypuscie tarczy sprzegla niz reszta walkow serii D ) wiec prawdopodobnie nie będzie działał poprawnie…

Poco się w to bawic??

Otóż przełożenie na jakim jedziemy jest po prostu mnożnikiem obrotow i tym samym momentu obrotowego, im krótszy bieg ( wyższa cyfra ) tym wiecej mocy mamy na kołach, i możemy szybciej przyspieszać jednak prędkość osiąg na przez samochód będzie niższa, na trase dobre są dosyć długie przełożenia pozwalające dobrze dopasowac obroty do prędkości jazdy, maja one również korzystny wpływ na ekonomikę niższe obroty przy danej prędkości to mniejsze spalanie ( w pewnym uproszczeniu ), biegi krótkie zapewnia przedewszystkim dobre przyspieszenia i są bardzo przyjemne w jeździe miejskiej ponieważ zapewniają duża dynamikę z niskich obrotow. Zmiana przełożeń o np. 8% jest wyraznie wyczuwalna podczas jazdy ponieważ samochod w rzeczywistości dostaje bądź traci 8% procent mocy na kołach w calym zakresie obrotów!

Jakie przełożenia wybrac?
To zalezy czego oczekujemy..
Jednym z najkorzystniejszych rozwiązań jest

1-3,25
2-1,909
3-1,346
4-1,033
5- jak kto lubi
FD- 4,437- 4,25-4,056

Zaleta takiego gearsetu są rowne odstępy miedzy 2-3 i 3-4 co sprzyja płynnemu rozpędzaniu i nie powoduje za dużych spadkow z obrotow po zmianie na nastepny bieg. 5 bieg dobieramy według upodoban, aby zachowac odstępy bierzemy 0,873 i mamy szybka 5 lecz na tarsie mamy na niej dosc wysokie obroty co podwyzsza spalanie i hałas ( szczególnie przy głosnym wydechu ) , FD dobieramy według tego jak duze prędkości chcemy osiągać na poszczególnych biegach.

Tabelki

Predkosci na biegach, przu 5000obr/min
Obrazek

Predkosci na biegach, przu 7000obr/min
Obrazek

Obroty na piątym biegu przy 100km/h
Obrazek

Procentowe roznice w przelozeniach,

dla 2
Obrazek

dla 3
Obrazek

dla 4
Obrazek


P.S
Info znaleznione civicklub.pl

P.S 2
Arin badź Pecado, jak możecie to przyklejcie ten topic
vidar

#2

Postautor: vidar » 13 wrz 2008, 08:06

Bardzo dobry art. Na pewno się przyda u nas. ;)

Wróć do „Ogólne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 10 gości