PODGRZEWANE LUSTERKA MANUALNE .. by ernest90s

Czyli jak to zrobić i się nie narobić.
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

PODGRZEWANE LUSTERKA MANUALNE .. by ernest90s

#1

Post autor: ernest90s »

Robota to dłuższa dłubanina. Polecam podzielić ją na etapy.
Lewe lusterko mi zajęło jakieś 5 h. Prawe 4 h.
Robiłem to po raz pierwszy i sam wymyśliłem poprowadzenie kabli.
Z tym poradnikiem powinieneś zrobić to znacznie szybciej. Ryzyko rozwalenia czegokolwiek jest stosunkowo małe. Polecam kupić nowe szkła na lusterka. Zdejmowanie kleju trwa bardzo długo a jeżeli nawet go zdejmiemy to i jest duże ryzyko, że porysujemy trochę szkła.

Zakupić wcześniej :

* maty grzewcze GB-10s
* nowe lustra (tanie, warto)
* kabel co najmniej 0,5 mm2 najlepiej z grubą izolacją (najlepiej po 4 metry na stronę)
moc 10 W => to prąd 0,83 A (przy 12V)
* przekaźnik samochodowy na prąd co najmniej 3 A
* podstawka pod przekaźnik (dla wygody)
* konektory oczkowe do złapania masy
* bezpiecznik (polecam 2 szt.) na kablu od każdego lusterka wtedy będzie wiadomo które ma uszkodzony kabel


1. Zdejmujemy boczek drzwi uprzednio ściągając osłonę klamki, chwytak od drzwi (wkręty z łbem gwiazdkowym), korbkę (wsuwka), plastikowy kołek rozporowy (poważyć lekko cały kołek i wykręcać - w ten sposób można go użyć ponownie). Po zdjęci tego wszystkiego boczek drzwi szarpiemy od dołu a gdy wyszły już wszystkie zatrzaski uderzamy go od spodu tak aby uszczelka szyby wyskoczyła do góry. W ten sposób boczek mamy już w rękach.

2. Ściągamy czarną osłonę od lusterka ciągnąc ją od spodu do siebie. Trzyma się tylko na zatrzaskach.

3. Pojawiają się 3 nakrętki (na klucz 8) trzymające lusterko na drzwiach. Odkręcamy je pamiętając aby trzymać lusterko z drugiej strony aby nie spadło.

4. Teraz możemy spokojnie zamknąć samochód i przespacerować się z lusterkiem do domu. Bo dalsze czynności zajmą sporo czasu.

5. Podważamy osłonkę uchwytu cięgna regulacji lusterka i odkręcamy śrubkę (gwiazdkowy mały).
Obrazek

6. Zdejmujemy plastikową rączkę i odkładamy w bezpieczne miejsce tak jak i resztę drobnostek.

7. Zdejmujemy gumową uszczelkę. Dobra okazja aby ją dobrze umyć np. w mydle.

9. Dobieramy się do szkła. Najlepiej jest rozgrzać oprawę (ramkę) trzymającą szkło za pomocą suszarki, opalarki lub wrzucić po prostu do ciepłej wody. Pozwoli to nam na zdjęcie szkła delikatnie, podważając np. niepotrzebną kartą plastikową w różnych miejscach, bez żadnych uszkodzeń. Uwaga może być też przyklejone np. na taśmę dwustronną. W tym wypadku należy rozgrzać szkło aż samo odejdzie.

10. Po zdjęciu szkła mamy dostęp do śrub łączących elementy lusterka.

11. Na początek 3 krótkie śruby trzymające przednią oprawę lusterka. Powinno pójść łatwo

12. Po zdjęciu tej osłony musimy wykręcić następne 3 śruby (długie) które trzymają tył lusterka. Ciężki jest do nich dostęp. Na szczęście można odgiąć ten plastik trzymający lustro bez większych problemów. Jest bardzo elastyczny. Odkręcanie niestety pod kątem w stosunku do osi łba.

13. Aby przeciągnąć kabel od mat grzewczych należy odkręcić także dwa elementy które połączone są przegubem. A 3 śruby znajdują się od spodu lusterka.

14. Teraz mamy rozłożone wystarczająco lusterko aby zainstalować matę grzewczą z dwoma kablami.

15. Przed przystąpieniem do dalszych prac polecam przeczyścić wszystkie elementy lusterka za pomocą szczoteczki oraz odrobiny mleczka do czyszczenia. Można posłużyć się druciakiem jak jest coś przyrdzewiałe np. mechanizm składania lusterka.

16. Smarujemy wszystkie przeguby kulowe i inne towotem przy pomocy wykałaczki (łatwiej rozprowadzić). Przegub składania lusterka jest trudno dostępny ale można go przepsikać WD-40.

17. Bierzemy się za lustro które od strony wewnętrznej ma zapewne dużo kleju. Doczyścimy to za pomocą dużej ilości denaturatu oraz masła (serio). Masło rozprowadzone na kleju schodzi razem z nim. Te środki ułatwiają ściągnięcie kleju. Jeżeli lusterko ma taką cienką powłokę (taka jak u mnie ta srebrna) to nie należy go w ogóle drapać po będą rysy. Lepsze lusterko (takie jak moje prawe) czyli z grubym odbłyśnikiem można próbować oczyścić przy pomocy karty plastikowej.

18. Przygotowujemy sobie matę grzewczą dolutowując do niej kabelki.

19. Układamy matę nie ściągając jeszcze naklejki ochronnej w taki sposób aby dwie końcówki weszły w fabryczne otwory.

20. Zostawiamy dużo luzu i układamy kabel z tyłu lusterka. Najlepiej przyłapać kabel trytką za element pokazany na rysunku.

21. Kabel poprowadzony zostanie z tyłu lusterka i będzie wychodził przez fabryczny otwór obudowy tyłu lusterka. Należy zabezpieczyć go w tym miejscu dodatkowo termokurczką.

22. W elemencie łączącym całe lusterko do drzwi należy wyfrezować miejsce na kabel w dwóch miejscach (wlot kabla do tego elementu - mniej więcej na środku, dalej jest miejsce i w okolicach jednego z trzech gwintu jest metalowa podstawa przy której nie przejdzie kabel i trzeba zrobić miejsce. Ponadto należy go przewiercić tak aby przeciągnąć kabel do środka pojazdu. Idealny do tego zadania wydaje się być dremel. Ja sobie poradziłem wiertarką i pilnikiem do metalu oraz ostrym scyzorykiem.

23. Wkładamy jeden element w drugi jeżeli kabel już się mieści (musi się schować cała metalowa podstawa lusterka).

24. Skręcamy 3 śruby mocujące od dołu. Zakładamy gumową uszczelkę oraz rączkę regulacyjną.

25. Teraz możemy spokojnie odkleić taśmę zabezpieczającą matę grzewczą i przykleić lusterko wkładając jest w czarną ramkę. Polecam upewnić się że lusterko się dobrze przykleiło.

26. Idziemy z lusterkiem do pojazdu.

27. Dokręcamy lusterko za pomocą 3 nakrętek.

28. Kabel przepuszczamy przez jeden z dwóch otworów (w plastikowej trójkątnej osłonce jest zatrzask plastikowy który można lekko spiłować. U mnie kabel się zmieścił obok zatrzasku więc nie było takiej potrzeby.

29. Następnie kabel przepuszczamy przez drzwi przy szybie. Dalej należy go przypiąć trytką we wnętrzu drzwi.

30. Przepuszczamy kabel przez osłonkę gumową na kable (obok przewodów głośnikowych). Najwygodniej sobie to wszystko wyjąć i robić to na zdjętych głośnikach (lepiej mają Ci którzy mają wsuwki do głośników a nie luty).

31. Zdejmujemy uszczelkę na wlocie kabli do pojazdu. Ułatwi to przeciągnięcie kabli.

32. Z lewej strony pojazdu u mnie dodatkowo trzeba było schować kabel w plastikowym peszlu. W tym celu trzeba go otworzyć, przeciągnąć kabel do pojazdu i ułożyć w peszlu. Zamknąć peszel taśmą izolacyjną. Prawe lusterko u mnie szło wiązką bez peszla więc było prościej.

33. Ułożyć dobrze przelotki gumowe (w pojeździe i w drzwiach) i wymierzyć dobrze długość przewodu.

34. Ułożyć kable w środku w pojeździe. Z prawej strony trzeba opuścić schowek i podpiąć się np. izolką pod inne przewody. Można też owinąć go wokół innych przewodów ale nie obędzie się bez kawałka taśmy czy trytki.

35. Podłączamy maty grzewcze pod przekaźnik samochodowy oraz przycisk.

36. Cieszymy się ze ściekających kropel wody, rozmrożonych i rozemglonych lusterek na trasie :)

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Trochę lepsze lustro nieorginalne bo nie rysowało się podczas gdy zdrapywałem klej z taśm dwustronnych :

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Lusterko można składać natomiast jeżeli będziemy to robić codziennie to izolacja kabla nam się przetrze. Osobiście nie mam potrzeby składania go częściej niż raz na jakiś czas (jak dotychczas to złożyłem lusterko może raz).
Ostatnio zmieniony czw 13 lis 2014, 17:52:31 przez ernest90s, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Drix
Natchniony
Posty: 1957
Rejestracja: pn 23 cze 2014, 22:19:12
Lokalizacja: Kraśnik / Lublin
Wiek: 29

#2

Post autor: Drix »

Fajny tutorial :)
zdjęcia mógłbys powkładać między dane punkty ;)
Awatar użytkownika
Laskosz
Natchniony
Posty: 2683
Rejestracja: wt 19 lip 2011, 10:50:59
Lokalizacja: Nowy Sącz
Wiek: 34

#3

Post autor: Laskosz »

Konkretnie rozpisanane. Na jakim przycisku to sobie zrobiłeś?
VTEC - there is no better way to fly
viewtopic.php?t=12878
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

#4

Post autor: ernest90s »

Drix, tak chciałem zrobić ale i tak mi długo zeszło z robieniem tego tutoriala :p konto na imageshack itd.
Wkrótce pewnie to uporządkuje :)

Najchętniej po przycisk klimatyzacji A/C który normalnie jest zaślepiony ale tą zaślepkę można zdjąć i włożyć normalny przycisk. Pytanie tylko skąd go zdobyć. Nie chce się wpinać w ogrzewanie tylnej szyby bo używam go rzadko, poza tym bez sensu żeby włączać ogrzewanie tylnej szyby które ciągnie nie mało bo 2 kW w momencie kiedy chce się podgrzać tylko lusterka. A docelowo takie lusterka włączał bym na trasę (zanim woda dobrze ścieknie mija z 5 minut) w momencie gdyby zaczęło padać, co wiązało by się wtedy z dużym niepotrzebnym zużyciem prądu (2kW + 20W). Od biedy zrobię nowy przycisk jak nie uda mi się kupić tamtego. Ale liczę że znalazł by się ktoś na forum kto chciałby odsprzedać :) np. nie ma klimatyzacji a przycisk ma :)
ODPOWIEDZ