Przygotowanie ECU pod datalogging

Czyli jak to zrobić i się nie narobić.
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Przygotowanie ECU pod datalogging

#1

Post autor: Pecado »

Aby moc poprawnie wystroic samochód przydałoby sie przygotowac ECU tak, aby dało sie zczytywac dane jakie otrzymuje ECU podczas poszczególnbych przelotów. To własnie daje nam datalogging.
Jest wiele sposobów podłaczania ECU do PC i logowania danych.
Moj moze nie jest najprostszy, ale działa. I to za pomoca dostepnych na rynku polskim zabawek za niewielką kase.

Datalogging odbywa sie po kablu TTL, który wpięty jest w czteropinowe złacze CN2.
Miejsce w ECU (OBD1 - w tym przypadku P06) na wstawienie gniazda CN2 znajduje sie tutaj :

Obrazek

Jak widac na obrazku przygotowane jest wejście na 5 pinów, ale nas interesuja piny od 1-4.
Na płytce drukowanej sa one dokladnie opisane cyframi 1 i 5.

Obrazek

Odsysamy cyne i w to miejsce wlutowujemy gniazdo CN2 dla kabla TTL.

Obrazek

Niektóre programy, jak np FreeLog wymagają do poprawnej transmisji danych po złaczu RS232 (COM) jeszcze jednej modyfikacji. Nalezy wylutować rezystor oznaczony symbolem J12
(wylutowuje jedną nóżkę w celu przerwania obwodu. W razie czego druga jest przylutowana i element nie ulega zagubieniu)

Obrazek

Teraz potzreba nam tylko kabla, który bedzie zamieniał sygnał TTL na RS232, ale o tym w kolejnym odcinku.
Ostatnio zmieniony pt 16 paź 2009, 07:59:20 przez Pecado, łącznie zmieniany 2 razy.
toyo

#2

Post autor: toyo »

no przydałoby sie jeszcze info o kabelku.....
tak patrze po wejściach i nie mam w żadnym lapku wejścia rs232
tylko jakieś D-sub i same usb.....
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#3

Post autor: Pecado »

Mozna uzyc kabla RS232 - USB, opartego na PL2303, który emuluje port com po podłaczeniu do USB. System i oprogramownaie widzi go jako COM, mimo ze to kabel USB.
kondziECC

#4

Post autor: kondziECC »

jak wiadomo mozna spotkac 2 wersje pl2303 3,3v i 5v - której szukac??

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1259500.html
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#5

Post autor: Pecado »

Zabiłes mnie. Nie mam pojecia. kupiłem pierwszy lepszy z allegro i działa.
kondziECC

#6

Post autor: kondziECC »

juz mam odp.

na pgmfi.org -libary

Kod: Zaznacz cały

If the outboard hardware does not support 5v TTL communication, a Serial Adapter will be needed.  
wynika z tego ze potrzeba 5v

I kolejne pyt. :D
czy do datalogingu potrzebny jest zamontowany nasz EEPROM z wgranym oprogramowaniem pod dataloging , czy nawet na serii bez EEPROMa DL działa??
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#7

Post autor: Pecado »

nie wiem tego, ale jaki sens logowac seryjne ustawienia skoro nie mozna ich zmienic/poprawic ?
kondziECC

#8

Post autor: kondziECC »

hmm a np. taka opcja??

zlogowac dane na serii, lekko zmodyfikowac w Crome np. i dopiero wgrac na EEPROM
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#9

Post autor: Pecado »

teoretyucznie masz racje, z doswiadfczenia wiem ze jednokrotna modyfikacja nie zadziała i potrzebne jest kilkakrotne nagrywanie epromu. Wydaje mi sie ze datalogging p[owienien działć na standardowej mapie. To nic innego jak odczyt danych z czujników...
kondziECC

#10

Post autor: kondziECC »

Pecado pisze: Wydaje mi sie ze datalogging powienien działać na standardowej mapie. To nic innego jak odczyt danych z czujników...
dokladnie - i ze strojeniem ma niewiele wspólnego !!

hmm.. a jak jest z dokladnoscia?? mozna sie jakos odnosic do tych danych ktore uzyskujemy, cz sa to mocno pzyblizone wartosci??
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#11

Post autor: Pecado »

nie rozumiem pytania. dane jekie uzyskujesz z ecu sa bardzo precyzyjne. Praca całego silnika opiera sie na odczytach z czujników i jest analizowana przez ECU, wiec wartości nie moga byc przyblizone.
toyo

#12

Post autor: toyo »

mi cały czas chodzi po głowie

Moduł konwertera USB2.0 - RS232 (TTL) na układzie FT232RL
http://www.allegro.pl/item665783801_mod ... _nowy.html

bo z tego co tu wyczytalem musiałbym kupić dwa kabelki

Kabel do programowania RS232 TTL Interfejs 5V 4PIN
http://www.allegro.pl/item668330907_kab ... _4pin.html

PRZEJSCIOWKA USB RS232 COM PROLIFIC PL2303
http://www.allegro.pl/item672917552_sup ... l2303.html

z czego jeden z nich musiałby mieć wejście a drugi wyjście, a takich nie znalazlem....

Moduł konwertera USB2.0 - RS232 (TTL) na układzie FT232RL
jest tańszym rozwiązaniem, posiada 2diody informujące o nawiązaniu połaczenia rx tx co byloby pomocne....
tylko czy bedzie działał??
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#13

Post autor: Pecado »

osobiscie u siebie uzywałem kabla Prolific, konwertującego sygnał RS232 do USB, do TTL-RS232 Uzywałem interfejsu TTL/RS232 z wbudowanym stabilizatorem +5V. Opartym na układzie MAX232
Awatar użytkownika
mlynek
Obeznany
Posty: 115
Rejestracja: czw 15 sty 2009, 18:52:43
Lokalizacja: Mielec

#14

Post autor: mlynek »

Pecado pisze:Wydaje mi sie ze datalogging p[owienien działć na standardowej mapie. To nic innego jak odczyt danych z czujników...
Niestety ale do dataloggingu także musimy posiadać chipa, w którym będzie taka opcja oblokowana. Bez chipowania datalogging nie będzie działał
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#15

Post autor: Pecado »

racja, zapomniałem o tym :)
umek

#16

Post autor: umek »

tak sie zastanawiam czy zapytac bo moge walnac beton.....jezeli przewiduje strojenie to musze robic jakiekolwiek zmiany w kompie?
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#17

Post autor: Pecado »

musisz. oczywiscie moze to za Ciebie zrobić ktos kto bedzie stroił, ale ingerencja w ECU jest konieczna. Chyba ze mowiemy o strojeniu za pomocą świnek (piggybacków)
umek

#18

Post autor: umek »

raczej sam tego nie ogarne,nie moj poziom wtajemniczenia.mam zamiar wprowadzic kilka zmian ktore beda wymagaly strojenia lecz to juz ogarnie dr. od auta.dzieki za info.
Awatar użytkownika
pit
Potrójny As
Posty: 324
Rejestracja: wt 14 kwie 2009, 19:24:09
Lokalizacja: Lublin/Piaski

#19

Post autor: pit »

http://web.archive.org/web/200510162335 ... EasyRtpV10
dopiero zaczynam zabawę z ECU, ale czy dzięki temu układowi jesteśmy w stanie Manipulować mapami bez używania Programatora typu Wilem, jedynie za pośrednictwem kabla np USB opartego na złączu opisanym wyżej..
Pecado
Natchniony
Posty: 1663
Rejestracja: pt 15 cze 2007, 20:34:35
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

#20

Post autor: Pecado »

Datalogging to zbieranie odczytów z ECU. ten układ, który podlinkowałes słuzy do programownia w czasie rzeczywistym., czy zmian w mapie zapłonu i paliwa, podczas strojenia. Datalogging i RTP (real time programming) to dwie zupełnie rózne rzeczy.
ODPOWIEDZ