NAPRAWA MECHANIZMU WYCIERACZKI TYLNEJ .. by ernest90s

Czyli jak to zrobić i się nie narobić.
ernest90s
Forumowy As
Posty: 155
Rejestracja: wt 27 sie 2013, 15:51:38
Lokalizacja: Warszawa

NAPRAWA MECHANIZMU WYCIERACZKI TYLNEJ .. by ernest90s

#1

Post autor: ernest90s »

Kiedy nasz wycierak z niewyjaśnionych przyczyn stanął i ruszyć się nie chce możemy być pewni jednego - to kwestia mechaniczna lub elektryczna. Mechanizm wycieraczki to silniczek elektryczny kręcący się zawsze w tę samą stronę - w prawo, napędzający wałek ze ślimakiem który z kolei obraca kolejnymi zębatkami tak aby w końcu obracać wałkiem na który nasadzane jest ramię wycieraczki. Zmiana kierunku wycieraczki jest zrealizowana z ten sposób że pierwsza (plastikowa) zębatka jest połączona ramieniem z następną zębatką dzięki czemu ramie jest raz przyciągane a raz oddalane co skutkuje ruchem raz w prawo, raz w lewo kolejnych zębatek a co za tym idzie również wycieraka.

Obrazek

Sprawdzenie elektryki :[/b]

1. Sprawdzenie bezpieczników (dokładne! zmierzenie multimetrem lub wzrokowe może nie wystarczyć, często bezpieczniki przepalają się tak że przy lekki poruszeniu przewodzą a później już nie). Ponadto należy przeczyścić możliwe naloty na stykach bezpieczników niskiej jakości (a zazwyczaj są niskiej) papierem 500 i odtłuścić rozpuszczalnikiem.
2. W gniazda bezpieczników posikać preparatem typu Kontakt.
3. Może być gdzieś przerwany przewód. Na szczęście w naszych Hondach dość dobrze zadbano o dobre peszle i listwy zabezpieczające przewody więc prawdopodobieństwo jest małe.
4. Mogą być zaśniedziałe styki w złączkach przewodów. Oczyścić małym pilniczkiem/igłą. Psiknąć preparatem typu kontakt. Niestety aby się nie niektórych dobrać trzeba rozebrać część plastików. Przewody idą lewą stroną auta.
5. Sprawdzić na krótko czy działa silnik wycieraczki. Podpinamy się bezpośrednio do złączki wycieraczki (4 piny) akumulatorem. Trzeba wcześniej zmierzyć omomierzem (multimetrem) które dwa piny tworzą obwód dla + i - z akumulatora. No i trzeba tak podłączyć żeby kręcił się silnik w prawo a nie w lewo. Podłączyć tylko na moment (sekunda, dwie) żeby w razie awarii nie spalić uzwojeń silniczka.

P.S. 4 piny są z tego względu że idzie również sygnał włączenia i wyłączenia wycieraczki od kierownicy. A wycieraczka wie kiedy się zatrzymać w położeniu wyjściowym dzięki stykom które są podłączone do plastikowej zębatki (jak zjedzie do pozycji poziomej to styki się rozłączają i przerywa obwód).

6. Jeżeli silniczek działa z mechanizmem bez zarzutów to znaczy że jest gdzieś jednak przerwa w wiązce. Ewentualnie możliwa awaria to uszkodzenie włącznika wycieraczki przy kierownicy. Jeżeli silniczek chodzi z oporem lub ruszył ale nie dał rady to znaczy że musimy wziąć się za mechanizm. Jeżeli silniczek w ogóle nie chodzi - mogły spaść z niego szczotki lub mogły się zużyć. Sprawdzić także czy dobrze przylegają gdyż dociskane są one jedynie przez delikatne sprężynki. Ewentualnie brudne są bieguny do których dotykają szczotki - należy oczyścić drobnym papierem 500-wzwyż. Najgorszą awarią będzie przerwane uzwojenie silnika - sprawdzamy to zwierając poszczególne bieguny (przeciwległe odcinki komutatora) miernikiem i mierząc omomierzem czy jest jakiś opór. Jak jest przerwane to polecam poszukać jakiegoś speca który naprawia takie rzeczy typu "naprawa silników elektrycznych".

Regeneracja mechanizmu :[/b]

1. Musimy odkręcić cały mechanizm wycieraczki od szyby. Zaczynamy od wyczyszczenia oraz odkręcenia nakrętki 23. Musimy najpierw wykorzystać ostre narzędzie do oczyszczenia obszaru wokół nakrętki z korozji, popsikać WD-40. Do odkręcania nadaje się klucz nasadowy (odpowiednio głęboki) bo oczkowy może nie złapać. Próbujemy odkręcać bardzo delikatnie aby nie uszkodzić szyby. Działamy siłą w obie strony - okręcamy, dokręcamy - dzięki czemu wszystkie tlenki i korozja pomiędzy nakrętką a śrubą puszczą. Kilkakrotnie psikamy WD-40, skrobiemy - jak nie puszcza.

Obrazek
Obrazek
Obrazek

P.S. Korozja tego miejsca wynika z faktu że na piórze zatrzymuje się zimą śnieg i spływa pod ten plastik przykrywający nakrętkę. Jeżeli ktoś chce zaoszczędzić sobie lub następnemu właścicielowi takiej roboty może zakleić nakrętkę silikonem mrozoodpornym. I ten plastik się będzie nawet lepiej trzymał.

2. Mechanizm jest też dokręcony do uchwytu służącego do podnoszenia szyby. Należy go również tam odkręcić.

Obrazek

3. Jak już mamy zdjęty mechanizm z pojazdu to otwieramy sobie jego obudowę.

4. Odkręcamy dwie śruby od silnika dzięki temu możemy ściągnąć jego obudowę z przyklejonymi magnesami trwałymi. Podczas jej zdejmowania będzie wyczuwalny naturalny opór wynikający z przyciągania wirnika przez magnesy.

5. Kręcąc wirnikiem w prawo możemy dowiedzieć się z jak dużym oporem pracuje mechanizm. Jeżeli ciężko to znaczy że musimy sprawdzić w jakim stanie się wałki.

Wałki są zabezpieczone zawleczkami w kształcie litery "C". Akurat jedną z nich ja zdjąłem wcześniej.

Obrazek

Trzeba zobaczyć czy pomiędzy wałkiem a obudową nie ma korozji. U mnie była (kilka miesięcy nie była używana wycieraczka) i nie dało się przez nią obrócić mechanizmem. Był to ten wałek na który wchodzi ramię wycieraczki. Musiałem go wybić młotkiem (nakręcamy nakrętkę na końcówkę śruby - żeby tworzyły płaską powierzchnię i dopiero bijemy).

4. Oczyszczamy korozję - prawdopodobnie będzie tylko na tym końcowym wałku i smarujemy przed włożeniem. Osobiście użyłem smaru silikonowego który może pracować w niskich temperaturach aczkolwiek może to być towot lub jakikolwiek smar stały typu smar do łożysk byle by był odporny na niskie temperatury. Z tego co czytałem na forach polecane są najbardziej: smar molibdenowy i litowy do łożysk.

Obrazek
Obrazek

5. Składamy, testujemy czy się w miarę lekko obraca mechanizm kręcąc wirnikiem w prawo.



6. Jak śmiga i silnik działa to pozostaje nam tylko przetestować jak to działa przed założeniem. Znowu podpinamy na krótko do akumulatora.



7. Składamy wszystko w odwrotnej kolejności. Dajemy dużo smaru stałego pomiędzy zębatki i na wałki.

Mam nadzieje że pomogłem :)
Szerokości!
ODPOWIEDZ