Szukaj na stronie
Najczęstszą przyczyną niedomagań w układnie zapłonowym z silnikiem z zapłonem iskrowym jest kopułka zapłonowa z rozdzielaczem zapłonu, przewody zapłonowe oraz świece zapłonowe.
Jak sprawdzić w jakim stanie są świece zapłonowe opisałem w tym artykule:
ŚWIECE ZAPŁONOWE
Do sprawdzenia przewodów zapłonowych potrzebny będzie multimetr.
Ustawiamy go na wartość 20 wyrażoną w kiloomach i jedną końcówkę (dodatnią lub ujemną – jest to bez znaczenia) przykładamy do końcówki przewodu przy aparacie zapłonowym a drugą końcówkę do fajki świecy. Wartości sprawnych przewodów mieszczą się w granicach 0,7 – 10,4 (rezystancja będzie inna na przewodach w zależności od ich długości). Maksymalna rezystancja dla sprawnych przewodów zapłonowych wynosi 25 kiloomów, jeśli wartość sprawdzanych przewodów jest wyższa należy wymienić przewody wysokiego napięcia.
Kontrola kopułki rozdzielacza zapłonu ogranicza się w zasadzie do sprawdzenia styków kopułki i palca rozdzielacza, czy nie są chropowate, popekane i skorodowane. W razie potrzeby zeskrobać papierem ściernym o ziarnistości około 600 osad węglowy na środkowym styku (4) palca rozdzielacza. pozycja (5) na rysunku zamieszczonym niżej – palec stykowy cewki zapłonowej.
Sprawdzić kopułkę rozdzielacza zapłonu, czy niema pęknięć lub śladów przebicia po przeskoku iskry. Ślady przebicia są widoczne jako cienkie, nieregularne linie na kopułce. Wymienić kopułkę rozdzielacza w razie potrzeby.