baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Jak zbudować mocne D13

Jak mówi przysłowie: ”Apetyt rośnie w miarę jedzenia …”, po pewnym czasie dla niektórych użytkowników D13B2 przeprowadzone modyfikacje i związany z tym przyrost KM oraz Nm okaże się niewystarczający. Można zaprzestać na tym co się osiągnęło albo „modzić” dalej.

Zwiększyć moc możemy uzyskać na kilka sposobów:

  • sprzedać auto i zakupić mocniejsze
  • przeprowadzić SWAP, czyli wymienić seryjny silnik EG3 na jeden z najczęściej przeszczepianych silnik D16Z6 lub inny
  • przejść na MPFI – pełen wtrysk z samochodu D15B7 – uzyskujemy D13B7
  • minime - założyć głowicę z sinika D16Z6 z VTEC – uzyskujemy D13Z6.

Jedni wybiorą wymianę na inny mocniejszy silnik, drudzy będą grzebać w D13. Na forach poświęconych Hondzie Civic są zwolennicy swap-a, którzy uważają, że modzenie w silniku D13 jest nieopłacalne i mało efektowne. Są też tacy, którzy modyfikują te silniki i osiągają dobre wyniki. Wybór kierunku zależy od posiadacza EG3.

Dobrze i odpowiednio eksploatowane silniki D13 są żywotnymi jednostkami napędowymi, które rzadko kiedy biorą olej. W takim silniku jak najbardziej można sobie grzebać.

Jak uzyskać ok. 100KM za kwotę w granicach 1000 zł opisałem w linku poniżej:
Jak podnieść moc w silniku D13B2

Z tego co wiem więcej z gaźnika nie wydusimy niskim kosztem, chyba, że założy się turbinę lub kompresor.

Najmocniejsze D13B jakie znalazłem w necie ma 205 hp @ 9000 , 268 Nm @ 7500:
NOUVA WUTANG

Poniżej opiszę jak z silnika D13 wykrzesać dodatkowe KM i Nm na podstawie informacji znalezionych i zebranych w Internecie.

Kolejnym krokiem zwiększenia mocy w D13 jest przejście na MPFI – pełen wtrysk z silnika D15B7. Wynik jakiego możemy się spodziewać po tym modzie to ok. 115KM i 130 Nm, osiągi są już na poziomie seryjnego D16Z6 czyli ok. 8.5 s 100 i niskie 16s na 400 m. Koszt części potrzebnych do przejścia na pełen wtrysk mieści się w granicach 1000-1500 zł, zależnie skąd i za ile się zakupi. O ile modzenie przy gaźniku nie było trudne i można to było wykonać we własnym zakresie to przejście na MPFI wymaga od użytkownika większej wiedzy z zakresu mechaniki i elektryki.

Najważniejsze części jakie będą potrzebne do przejścia na D13B7:

  • bak z pompą paliwa, D13B2 posiada mechaniczną pompę paliwa umiejscowioną w przedziale silnika, silniki z wtryskiem paliwa mają elektryczną pompę paliwa zamontowaną przy baku paliwa
  • filtr paliwa z mocowaniem, przewód paliwowy łączący filtr paliwa z listwą wtryskową
  • kolektor ssący kompletny D15B7 ze wszystkimi rurkami
  • komputer P06
  • wiązka silnikowa
  • wiązka kabinowa, niekoniecznie kompletna
  • alternator
  • aparat zapłonowy TD-41U (kable są takie same w 1.3 i 1.5, obie głowice mają świecie od góry)
  • sonda lambda czterożyłowa
  • rurka pomiędzy termostatem a pompą wody
  • dolot powietrza z D15B7 albo jakaś power rura ze stożkiem
  • blacha i jakaś uszczelka potrzebna do wykonania zaślepki po mechanicznej pompie paliwa montowanej do głowicy
  • przekaźnik główny (przekaźnik pompy paliwa).

Szczegółowy opis przejścia w silniku D13B2 na pełen wtrysk – D13B7, znajduje się na forum Civic Klub: D13B2 mpfi (na D13B7+) - co jeszcze może być potrzebne?

Przy przejściu na pełen wtrysk można od razu wykonać MINI-ME – założyć głowicę z VTEC z silnika D16Z6. Po tej operacji powinno się osiągnąć wynik w granicach ok. 130KM oraz ponad 130 Nm, czyli 100KM z jednego litra pojemności.

Części potrzebne do MINI-ME – D13Z6:

  • zamiast aparatu zapłonowego TD-41u od D15B7-> aparat od D16Z6 (TD-42U) wraz z kablami
  • zamiast P06 -> komputer P28 z możliwością dołożenia ROM-u z przeskalowanymi mapami
  • głowica z D16Z6 lub zgodna kompletna z zaworem VTEC
  • osłona rozrządu górna od D16Z6
  • pasek rozrządu do D16Z6
  • uszczelka pod głowice do D16Z6
  • można założyć kolektor ssący z D16Z6 ale ten z D15B7 wystarczy, różnią się tylko wielkością kanałów.

Więcej na temat MINI-ME na forum Cvic Klub:
Wszystko o mini-me

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info