baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie



Wymiana łożyska tylnego koła (hamulce bębnowe)

Autorem tekstu jest Ryba

Tutorial przedstawia czynność z pozoru prostą, jednak w moim konkretnym przypadku zostałem uziemiony na 3 dni a cała operacja trwała jakieś 15 roboczogodzin. Ale nie ma co smęcić zabieramy się do pracy.

Zużyte łożysko poznamy po charakterystycznym "wyciu" w czasie jazdy zmieniającym ton w zależności od prędkości. Dodatkowo, po zdjęciu koła z "podejrzanej" strony przy obracaniu bębnem również usłyszymy charakterystyczny szum.

Pracę zaczynamy od podniesienia auta i zdjęcia koła z uszkodzonej strony - jak tego dokonać chyba wszyscy wiedzą.

Następnie musimy zaopatrzyć się w 2 śruby M8 - krótkie, o wysokiej twardości (ja używałem 8,8 ponieważ 5,8 nie dawały rady). Śruby te wkręcamy w otwory w bębnie i równomiernie dokręcamy co powoduje ześlizgnięcie się bębna. Pamiętajmy aby nie zaciągać ręcznego przy tej operacji !!

Gdy ściągniemy już bęben mamy taki widok:

Kolejna czynność to zdjęcie metalowego kapselka zasłaniającego czop piasty. Robimy to za pomocą śrubokręta + młotka, wbijając śrubokręt w szczelinę między łożyskiem a kapselkiem. U mnie widać ślady niezbyt fachowego zdejmowania kapselka pozostałe po poprzednim właścicielu Zdjęty kapselek ukazuje duuużą nakrętkę piasty (klucz 32), która dodatkowo jest zabita na czopie. Sposobu na "odbicie" nakrętki nie ma - każdy jest dobry. Dodam tylko, że u mnie nakrętka "zestaliła się" z czopem i musiałem ją rozwiercać.

Teraz jedna z trudniejszych rzeczy - odkręcenie nakrętki trzymającej łożysko (klucz 32).

W moim przypadku dopiero taki zestaw dał radę.

Po odkręceniu nakrętki możemy już zdjąć łożysko. Być może zejdzie lekkim pociągnięciem, jeśli nie konieczna jest pomoc pana ściągacza.

Gdy łożysko już zejdzie pamiętajmy o zachowaniu podkładki pod nakrętkę (nie ma jej w zestawie z nowym łożyskiem).

Tutaj w moim przypadku kończy się sielanka, gdyż na czopie została zapieczona wewnętrzna bieżnia a jej ściągnięcie skończyło się po około 5 godzinach pracy Dodatkowo musiałem wymienić cylinderek i metalowy przewód hamulcowy oraz odpowietrzyć hamulce.

Wracając do sprawy. Czop piasty dokładnie czyścimy papierem ściernym z resztek rdzy i innego badziewia. Na koniec proponuję go przepolerować.

Na przygotowany czop nakładamy warstwę smaru, tak samo, na wewnętrzną bieżnię nowego łożyska.

Wkładamy łożysko, podkładkę. Nakrętkę zakręcamy mocno, ale tak żeby piastą dało się obracać, zabijamy najlepiej za pomocą 2 młotków.

Następnie zakładamy kapselek, bęben i gotowe.

Pozostaje założyć koło, opuścić auto i wybrać się na jazdę próbną.

Różnica jest znaczna - we wnętrzu cisza nie do opisania. Słychać tylko szum powietrza i silniczek.

Na koniec kilka fotek:

Nowe łożysko:

Źródło: http://www.civic4g.pl

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info