baner poziomy_pasek strona_glownahistoriadane_techniczneeksploatacjaobslugawarsztatbudowamoja_hondalinki

Szukaj na stronie


Czyszczenie zaworu obejściowego EACV w silniku D13B2

Zawór obejściowy a silnik krokowy


Zawór obejściowy. Ilość zasysanego przez silnik spalinowy powietrza zależy od otwarcia przepustnicy w zespole wtryskowym TBI. Przepustnica jest sterowana pedałem przyspieszania. Powietrze potrzebne do utrzymania obrotów biegu jałowego silnika, przy zamkniętej przepustnicy jest regulowane za pośrednictwem układu obejściowego by-pass, sterowanego przez zawór regulacji obrotów biegu jałowego zwany silnikiem krokowym.

Silnik Krokowy. Silnik krokowy jest silnikiem elektrycznym składającym się z wirnika wzbudzenia (1), złącza elektrycznego zasilania (2) i obrotowego zaworu (3). Zawór obrotowy zwykle ma kształt grzybka, który cofając się otwiera przelot powietrza dodatkowego, równolegle do przelotu głównego zamykanego przez przepustnicę. Otwarcie przelotu dodatkowego (by-pass) jest realizowane cofnięciem grzybka zaworu przez obrót wywołany impulsem elektrycznym z ECM. Zmiana kierunków obrotu następuje przez zmianę biegunowości prądu elektrycznego.

Objawy niesprawnego zaworu obejściowego/silnika krokowego

Najczęściej objawy niesprawnego zaworu obejściowego/zaworu krokowego przejawiają się w falowaniu obrotów na biegu jałowym na zimnym silniku:

  • w pewnym zakresie obrotów (np. miedzy 800-1500 RPM) obroty falują, w miarę nagrzewania silnika falowanie ustępuje,
  • na zimnym silniku obroty utrzymują się w granicach 1500RPM a na ciepłym po ściągnięciu nogi z pedału gazu.

Wykonanie

Zawór obejściowy EACV znajduje się po prawej stronie kolektora dolotowego patrząc od przodu silnika (patrz ilustracja). Jest zamocowany za pomocą dwóch śrub.

Przed demontażem odłączamy przewody elektryczne EACV. Wyjęty zawór EACV należy wyczyścić w benzynie ekstrakcyjnej.

Przed złożeniem zaworu EACV sprawdzić stan uszczelki, jeśli uszczelka jest zużyta, należy wymienić ją na nową. Można też w własnym zakresie wykonać taką uszczelkę m.in. z dętki, wycinając uszczelkę w kształcie cyfry 8.

Po wyczyszczeniu zaworka należy go zamontować (pamiętać o uszczelce) a następnie wykonać reset ECU (wyjąć na około 10 sekund bezpiecznik BACK UP 7,5A znajdujący się w skrzynce bezpieczników w przedziale silnika.

Po złożeniu całości i resecie ECU należy odpalić auto i pozostawić silnik włączony do momentu włączenia się wentylatora chłodnicy. W tym czasie komputer „uczy” się od początku – regulują się wolne obroty.

Czyszczenie silniczka krokowego:

Czyszczenie silniczka krokowego

Czyszczenie silniczka krokowego

Copyright © Honda Civic 5 gen 2008, admin, idea & graphics by Molekss
Firefox Ubuntu.pl Gimpuj.info